וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריחה המטרידה שבאה והולכת ויכולה להיות מסכנת חיים

ד"ר להבית אקרמן

עודכן לאחרונה: 9.9.2021 / 8:44

אחד מחמישה אנשים יסבול מאורטיקריה לפחות פעם בחיים. מה אנחנו יודעים על התופעה המציקה, איך מטפלים בה ומתי יודעים שהבעיה דורשת טיפול רציני יותר? ד"ר להבית אקרמן עם כל התשובות על תופעת הגרד המציקה

הקיץ מביא עימו לא מעט פריחות וגרדים בעור (חררה למשל) ובעוד שחלקם מטרידים, אחרים נעלמים באותה מהירות כפי שבאו. ובכל זאת, יש פריחות מאוד מטרידות שנשארות על העור מספר שבועות ואף מגיעות בהתקפים חוזרים, כאלה שדורשים טיפול תרופתי ואף מעקב. אחת מהן היא האורטיקריה, סרפדת, או חלרת בעברית.

מהי אורטיקריה?

אורטיקריה היא פריחה שמתבטאת בנגעים אדומים ונפוחים, בודדים או מרובים שיכולים להיות קטנים (5-10 סנטימטרים) אבל גם גדולים ומפושטים (ואז זה נקרא giant urticaria). לעיתים קרובות זה יכול להתבטא גם בנפיחות בפנים, בעיקר סביב הפה, ואף ובקוצר נשימה.

המאפיין הייחודי של הפריחה הזו, זה שאותו הנגע חולף תוך 24 שעות ומופיע שוב במקום אחר, לכן זה נראה כאילו היא "נודדת" ממקום למקום. נהוג לחלק את הפריחה לחריפה (פחות משישה שבועות) ולכרונית - כזו עם התקפים שבאים וחולפים שנמשכת יותר משישה שבועות.

אורטיקריה (סרפדת). ShutterStock
הנגע חולף תוך 24 שעות ומופיע שוב במקום אחר. אישה סובלת מאורטיקריה/ShutterStock

מה הם הגורמים לאורטיקריה?

יכולים להיות הרבה גורמים לאורטיקריה חריפה, אף שברוב הגדול של המקרים לא תימצא הסיבה לכך.
הנה חלק מהם:

עוד בוואלה!

לא נעים להכיר: האלרגיות של הקיץ

לכתבה המלאה
  • תרופות כמו אנטיביוטיקה או אספירין
  • זיהום ויראלי
  • מאכל מסויים כמו אגוזים, שוקולד, ביצים, פירות ים, חלב ועוד
  • מגע עם צמח או חומר מסויים
  • סטרס
  • מגע עם מים קרים

מה הטיפול באורטיקריה?

הטיפול במקרים הללו הוא פשוט וכולל כדורי אנטיהיסטמינים שלרוב יהיו יעילים מאוד. במקרה שמופיעה נפיחות בפנים, בעיקר סביב הפה, במקביל לקוצר נשימה, יש לפנות בהקדם למיון - כיוון שאז עלול להתפתח קוצר נשימה חריף ואף חנק.

הפריחה עצמה איננה מדבקת ואיננה מדאיגה (על אף שלעיתים היא נראית מאד מלחיצה) אלא רק אם יש מעורבות נשימתית. כאמור, במצבים של קוצר נשימה חריף נדרש טיפול מהיר - לעיתים דרך הווריד - וזה בעצם הדבר הכי חשוב שיש לדעת לגבי התופעה הזו.

מה ההבדל בין אורטיקריה אקוטית לכרונית?

בפריחה האקוטית לרוב אין צורך בבירור ולרוב לא מוצאים את הסיבה לכך. במצב של אורטיקריה כרונית לרוב ידרש בירור אצל אלרגולוג. אורטיקריה חריפה היא מחלה שכיחה מאוד: אחד מכל חמישה אנשים יסבול ממנה לפחות פעם אחת בחייו. אורטיקריה כרונית שכיחה פחות ופוגעת ב- 1%-0.5% מהאוכלוסייה.

במקרים של אורטיקריה כרונית מומלץ לפנות לאלרגולוג לצורך בירור שיכלול טסטים ובדיקות על מנת למצוא את הטריגר להופעת הפריחה (זה יכול להיות גם מגע עם מים קרים, מגע עם משהו שלוחץ על איזור מסויים, תרופות, חומרים, או אפילו משהו אוטואימוני). ושוב - במרבית המקרים לא ימצא הגורם, ויש להמשיך טיפול לבעיה בשילוב של כדורי אנטיהיסטמיניקה ולעיתים אף מעבר לכך.

האם מדובר בתופעה מסוכנת?

מדובר בבעיה שבאה וחולפת מספר פעמים (כאמור, יכול להימשך גם תקופה ארוכה) אבל הפריחה עצמה איננה מסוכנת או מדבקת. הטיפול הכי שכיח לבעיה הוא בכדורי אנטיהיסטמיניקה (או בסירופ במקרה של ילדים) - זה טיפול שיעזור מאוד ברגע שמתחיל עוד התקף.

מתי חייבים ללכת לרופא?

*בכל מקרה של פריחה מומלץ להתייעץ עם רופא עור, ובמידת הצורך עם אלרגולוג. במקרה של מעורבות הפנים - נפיחות או קוצר נשימה - יש לפנות לטיפול רפואי מהר. במקרה של חולשה קשה או אפילו בחילות והקאות חובה לפנות מיד לרופא.

  • עוד באותו נושא:
  • עור
  • פריחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully