וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך ללמד את הילדים להיזהר מזרים מבלי להפחיד אותם?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

22.9.2021 / 7:25

העולם הוא מקום קשוח, וכולנו רוצים לגדל ילדים שיודעים להגן על עצמם מפני סכנות. אבל איך עושים את זה? הנה הכללים שילמדו את הילד שלכם כיצד להתנהג עם זרים

זוכרים מתי ואיך לימדו אתכם להיזהר מאנשים זרים ולא להתפתות ללכת איתם או לענות להם על שאלות? מאחר וזה היה לפני אי אילו שנים, והיום אתם כבר הורים, הגיע הזמן לרענן את הזיכרון כדי שתוכלו להעביר את הידע החשוב הזה גם לילד שלכם.

אז איך תלמדו אותו להיזהר מזרים מבלי להציף, להלחיץ ולעורר פחדים וחרדות? לירז סנה אור, אמא לחמישה ילדים, עובדת סוציאלית ומדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר, מציעה כמה כללים שיסייעו בכך:

1. לא מדברים עם זרים כשאין מבוגר מוכר בסביבה
זהו הכלל הראשון שהילד צריך להכיר. הסבירו לו בשפה פשוטה שאנחנו שומרים על עצמנו ועל גופנו ולכן הוא לא ידבר עם אנשים שהוא לא מכיר כשאין הורה או מבוגר מוכר בסביבה. אפשר להרחיב ולהסביר שאם לא מכירים אז לא מדברים עם אותו אדם, לא עונים על שאלות, לא מוסרים לו פרטים ולא הולכים איתו לשום מקום, גם אם הוא נראה נחמד ומזמין למקום כיפי, אפילו אם הוא מציע ממתק או צעצוע.

לאפליקציית JAMA

2. הגוף שלי הוא ברשותי
למדו את הילד כבר מגיל צעיר מאוד את גבולות הגוף שלו: ראש, ידיים, רגליים, בטן, גב ואיברים פרטיים. איברים פרטיים הם אלו המכוסים בבגד ים או בתחתונים, ובהם אסור לאף אחד לגעת, מלבד אבא ואמא, רופא (בהסכמה) או בני משפחה מוסכמים אחרים כמו סבא וסבתא. זמן האמבטיה הוא הזדמנות נפלאה לפגוש ולהכיר את איברי הגוף בצורה חוויתית ונעימה: אמרו את שם האיבר, למשל ידיים והילד יסבן אותן. אמרו לילד מפורשות: "לאף אדם אסור לגעת בגוף שלך חוץ מאמא או אבא". ככל שהילד יכיר את גופו ויבין שהוא ברשותו ואין לאף אדם רשות לגעת בו בלי רשותו כך תגדל המוגנות שלו גם מפני זרים.

ילדה קטנה באמבטיית קצף. ShutterStock
זמן מעולה להכיר את הגוף וגבולותיו. ילדה מתקלחת/ShutterStock

3. לכבד את ה"לא"
סבתא רצתה נשיקה אבל הילד נרתע וסובב את הלחי? הרבה הורים אומרים: "זה לא יפה, תן לסבתא נשיקה שלא תיעלב", או שמחבקים את הילד בניגוד לרצונו והוא צועק "די". באופן הזה מעבירים לילד מסרים סותרים ומבלבלים שמטשטשים את הגבולות. מצד אחד הבהרתם לו שיש לו שליטה על גופו, ומהצד השני דרשתם ממנו מגע פיזי שלא נעים לו? כהורים עלינו לדאוג שהילד יזהה מה נעים לו ומה לא, איזה מגע הוא אוהב ואיזה לא, ולעודד אותו לומר בצורה ברורה ומפורשת מה הוא לא אוהב.

עליכם להקשיב ולכבד את מה שהילד מרגיש ומבקש, גם במחיר שאחד מבני המשפחה עלול להיעלב. אם הוא לא רוצה נשיקה - אז לא. עדיף שהמבוגר ייעלב מאשר שהילד יפנים שמותר לגעת בגופו בצורה לא נעימה רק כי מישהו אחר רוצה. זכרו, היכולת של הילד לומר מה לא נעים לו ולהפסיק סוג מגע שהוא לא אוהב היא משמעותית למוגנות שלו מפני פגיעה מזרים. על החשיבות שבלהביע חיבה במגע לבני משפחה למדו את הילד בהזדמנות אחרת, כשאתם מאפשרים לילד לבחור אם הוא רוצה בכך ומכבדים את החלטתו.

4. לדבר את הרגשות
הרבה ילדים מביעים את הרצונות והתסכול שלהם דרך יבבות, בכי, צעקות או השתטחות על הרצפה, ובכלל, זוכרים שבכי הוא דרך ההתקשרות הראשונית באמצעותה התינוק מביע את צרכיו ותחושותיו? כשהוא היה רעב, הרגיש אי נוחות או גזים הוא בכה אתן נענתן מיד למבוקשו. ככל שהילד גדל עליכם לעודד אותו להביע את רצונותיו, תחושותיו, רגשותיו ותסכוליו באופן מילולי. בפעם הבא שהילד נשכב על הרצפה ובוכה, אמרו לו - אתה בעצם אומר "אני לא רוצה". ככל שהילד ידע להביע את רגשותיו בצורה מילולית כך מידת המוגנות שלו מפני זרים תגדל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

ערה? איך לא? האזינו לפודקאסט להורים טריים

בשיתוף JAMA

כללי בטיחות במקומות ציבוריים

ובכל זאת, ישנם מצבים שבהם אי אפשר להימנע לחלוטין מדיבור עם זרים, כמו למשל אם הילד הלך לאיבוד בקניון או בחוף היום. לכן, לפני שאתם יוצאים למקום ציבורי, הסבירו לילד כמה כללי בטיחות חשובים:

● ללכת קרוב לאמא ואבא ולא להתרחק. עדיף לתת יד וכמובן לשמור תמיד על קשר עין.

● במקרה שהולכים לאיבוד יש להגיע לנקודת המפגש עליה סיכמתם מראש.

● אם צריך לפנות לעזרה - לחפש לאמא עם ילדים קטנים ולגשת אליה.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully