וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסון שלישי לקורונה: זה מה שחושבים בארה"ב

עודכן לאחרונה: 29.7.2021 / 10:27

במקביל להחלטת הביניים של משרד הבריאות לחסן מבוגרים במנה שלישית, פרסמה פייזר הודעה לפיה מנה שלישית של חיסון תעזור נגד התפשטות ורייאנט הדלתא בעולם. ובכל זאת, בארה"ב לא ממהרים לחסן. מדוע בעצם?

בווידאו: הורוביץ מבטיח שיהיה מלאי לכולם אם וכאשר יוחלט על חיסון שלישי/מערכת וואלה!

אמש נפל דבר בישראל, כשהיא ככל הנראה תהפוך למדינה הראשונה שמחסנת את האוכלוסיה המבוגרת שלה בחיסון שלישי לקורונה. חברי הצוות לטיפול במגיפות במשרד הבריאות המליצו על מתן מנת חיסון שלישית נגד נגיף הקורונה. חברי הוועדה לא הגיעו להסכמה על הגיל ממנו יומלץ להתחסן (65 ומעלה או 70) והסוגייה תוכרע היום על ידי ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ יחד עם בכירי מערכת הבריאות.

במקביל פורסם אמש על ידי פייזר מסמך שמראה כי החיסון השלישי, הבוסטר, יכול "לחזק" את ההגנה מפני ורייאנט הדלתא - מעבר להגנה הניתנת על ידי שתי המנות הסטנדרטיות. הנתונים שפורסמו מצביעים על כך שרמות הנוגדנים שממוקדות בגרסת הדלתא גדלות פי חמישה בקרב אנשים בגילאי 18 עד 55 שקיבלו מנה שלישית של החיסון. בקרב אנשים בגילאי 65 עד 85, נתוני פייזר מצביעים על כך שרמות הנוגדנים שצריכות להגן מפני דלתא גדולות פי 11 מאשר לאחר מנה שנייה. הנתונים, שכללו בדיקות של 23 אנשים, טרם נבדקו או פורסמו על ידי עמיתים.

לא ברור אם רמות הנוגדנים המוגברות אכן קשורות להגנה טובה יותר, או אם בכלל יש צורך בהגנה נוספת. המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) אומר כי החיסונים הנוכחיים מגנים היטב על אנשים מפני כל הגרסאות הנפוצות של הנגיף והם אינם מליצים על חיסון שלישי.

ובכל זאת, ד"ר מיקאל דולסטן, מוביל תחום המחקר, הפיתוח והרפואה העולמי עבור פייזר, כינה את הנתונים החדשים על מנה שלישית של חיסון "מעודדים". לדבריו, "קבלת מנה שלישית יותר משישה חודשים לאחר החיסון, כאשר ההגנה עלולה להיחלש, הוערכה בעד פי 100 מכמות הנוגדנים לאחר קבלת החיסון השלישי". לדבריו, הנתונים מראים גם כי רמות הנוגדנים גבוהות בהרבה נגד גרסת הנגיף המקורית וגרסת הבטא, שזוהתה לראשונה בדרום אפריקה, לאחר מנה שלישית.

מדוכאי חיסון החלו לקבל את המנה השלילית נגד קורונה
12.7.21. פול חדשות 12, מערכת וואלה!
יעיל או לא? גבר מקבל חיסון שלישי/מערכת וואלה!, פול חדשות 12

במקביל, פייזר ושותפתה BioNtech פרסמו נתוני בטיחות ויעילות חדשים לחיסון שלהן, ואמרו כי נראה שההגנה מחזיקה מעמד לפחות שישה חודשים, למרות שהיא עשויה להתחיל לרדת מעט לקראת סוף אותה תקופה.

נתונים שפורסמו אתמול בשרת המקוון medrxiv.org, עידכנו את תוצאות הניסוי של פייזר שכללו 44,000 מתנדבים ברחבי העולם. בניסוי נמצא כי היעילות הכוללת של החיסון הייתה כ-91 אחוזים במהלך ששת החודשים הראשונים לאחר קבלתו. יעילות החיסונים נגד מחלה חמורה של קורונה הייתה כ-97 אחוזים, כך עולה מהנתונים. המאמר עדיין לא עבר ביקורת עמיתים ולא פורסם בכתב עת מדעי מוכר.

מהנתונים עולה כי יעילות החיסון הגיעה לשיא של יותר מ-96 אחוזים משבוע לסביבות חודשיים לאחר קבלת מנה שניה של חיסון, ואז נראה כי היא ירדה בהדרגה ל-83.7 אחוזים כעבור ארבעה עד שישה חודשים, עם ירידה ממוצעת של כ-6 אחוזים בחודשיים האחרונים.

קשישה מתחסנת נגד קורונה בנתניה, 19 בינואר 2021. רויטרס
עוד לא ברור מי זקוק לחיסון נוסף. אישה מבוגרת מתחסנת/רויטרס

ולמרות הממצאים האלה, ישראל כאמור היא המדינה הראשונה שתאשר ככל הנראה חיסון שלישי, ה-FDA וה-CDC אמרו בתחילת חודש יולי כי האמריקנים עדיין לא זקוקים למנות שלישיות וכי ההחלטה מתי יהיה צורך במנה נוספת אינה תלויה רק בחברות התרופות.

הבעייתיות של חיסון שלישי נובעת גם משאלות בריאותיות, אבל גם מכאלה מוסריות. מומחים טוענים כי עדיין לא ברור כיצד רמות הנוגדנים מתואמות עם חסינות בעולם האמיתי, ובאיזו מידה חלקים אחרים של המערכת החיסונית - כגון תאי B ותאי T - יכולים לגרום להגנה. בנוסף, השאלה האם זה מוסרי להמליץ על זריקת בוסטר שלישית במדינות מסויימות בזמן שישנו מחסור גדול בחיסונים בעולם המתפתח היא "שאלה קריטית" מכיוון שהיכולת לצמצם את הסיכוי לוורייאנטים נוספים תלויה במידה רבה בהתפשטות הנגיף ברחבי העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully