וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השתלות שיניים "ביום אחד": האם זו השיטה שמתאימה לכם?

ד"ר גל אבישי, בשיתוף zap doctors

15.7.2021 / 11:12

השתלות שיניים הן תהליך חשוב, מורכב, יקר וכזה שאורך מספר חודשים. כיום ישנו תהליך של השתלת מספר שיניים ביום אחד. אבל, למרות שכולנו רוצים להגיע כמה שיותר מהר לחיוך המושלם, תהליך זה אינו מתאים לכולם. הנה כל מה שצריך לדעת

אנחנו חיים בעולם דינמי שבו כולנו רגילים לפיתרונות מהירים ומיידיים לכל בעיה שעולה. לכן, כשאנשים נדרשים לשקם שיניים אבודות באמצעות שתלים, לפעמים קשה להשלים עם העובדה שמדובר בתהליך שייקח כמה חודשים טובים עד להשגת החיוך המושלם שכל כך חלמו עליו.

לכן, קל להבין מדוע אנשים נסחפים בקלות אחר פרסומים שמבטיחים לבצע השתלת שיניים ביום אחד. ואכן, שיטות שונות שפותחו בשנים האחרונות יכולות לקצר משמעותית את התהליך, אך לעיתים הבחירה בשיטות המהירות האלו לא תהיה נכונה למטופל. חשוב להבין כי השתלה לא מוצלחת תגרום לאובדן של כסף רב במקרה הטוב או לנזק בריאותי במקרה הרע. זהו טיפול מורכב שאסור להקל בו ראש ויש לבחון אותו בקפידה.

נדגיש כי השתלת שינים מהירה אכן יכולה לסייע לאנשים מסוימים, אולם ישנם לא מעט מקרים שבהם נמליץ לבחור דווקא בשיטה המסורתית שכאמור אורכת יותר זמן, אך נחשבת יעילה ובטוחה הרבה יותר. כדי להבין למי מתאימה כל שיטה, ראשית חשוב להכיר קצת יותר את התהליך כולו.

איך מתבצעת השתלת שיניים בשיטה המסורתית?

השתלת שיניים מבוססת על ניסיון אקדמי מוכח שנצבר במשך עשרות שנים בכל רחבי העולם. בטיפול הזה מתקינים שתל דנטלי בהברגה לתוך עצם הלסת, העצם שתומכת גם בשיניים המקוריות. בשלב זה לא מחברים כתר (המחליף את החלק הנראה של השן). לאחר התקנת השתלים, נדרשת תקופת החלמה שבה בוחנים האם הם נקלטו כמצופה. אם הקליטה מוצלחת, מתקינים שיקום זמני ולאחר מכן כתר קבוע או תותבת, בהתאם לצורך של המטופל.

משך התהליך משתנה מהשתלה להשתלה ותלוי בגורמים רבים. בהערכה גסה, הוא צפוי לקחת כשלושה חודשים בלסת התחתונה וכארבעה עד שישה חודשים בלסת העליונה.

מחקר ישראלי מצא: תרופות נפוצות עלולות להגביר את הסיכון לבעיה בבלוטות הרוק. לקריאה>>

אילוסטרציה. ShutterStock
בדרך לחיוך המושלם. טיפול שיניים/ShutterStock

מה זה אומר השתלת שיניים ביום אחד?

ככל שמדע רפואת השיניים וההשתלות מתקדם, מבינים שאפשר גם לקצר את משך הטיפול ובמקרים מסוימים אף לבצע "העמסה מידית" של הכתרים הקבועים על השתלים שהותקנו באותו היום. בשיטה הזאת למעשה מותחים את היכולות של מדע ההשתלות לקצה.

זו הסיבה שגם אחוזי ההצלחה של ההשתלה, שבדרך כלל עומדים על כ-95 אחוזים בממוצע, יכולים לרדת לשיעורים נמוכים משמעותית אחוזים במקרים של העמסה מיידית. אלו עדיין סיכויים טובים, אך חשוב להדגיש שהם נמוכים משמעותית מהשתלות בשיטה המסורתית. במקרים כאלו, אם רוצים בכל זאת להגדיל את סיכויי ההצלחה, ייתכן שהרופא יבצע את השיקום עם מספר רב יותר של שתלים, בהנחה שחלקם אולי לא ישרדו את ההליך.

מהי סיאלאנדוסקופיה? גורמים אפשריים ומצבים דומים

מה זה אומר השתלת שיניים ביום אחד?

פעמים רבות, כאשר מבצעים השתלות ביום אחד, נעשה שימוש בשיקום המבוסס על כתרים מאקריל (חומר פלסטי) ולא בכתרים מחרסינה שמספקים מראה ותחושה טבעיים יותר לתחליף השן. שיקום מאקריל גם מקשה על המטופל להשיג רמת היגיינה מספקת מכיוון שבדרך כלל קשה יותר לנקות אותם.

למי מתאימה השתלת שיניים מהירה ולמי פחות?
מידת ההתאמה של טיפול ההשתלה נקבעת באופן פרטני לאחר סדרה של בדיקות שמבצע הרופא המטפל. אי אפשר להפריז בחשיבות של הבדיקות האלו בגיבוש החלטה כל כך משמעותית ולכן מומלץ לבצע את ההליך אצל רופא עם התמחות בכירורגיה של הפה והלסתות או מומחה לפריודונטיה (מחלות חניכיים).

באופן כללי, הטיפול מתאים לאנשים עם חוסר של כל השיניים בלסת מסוימת, תחתונה או עליונה, ורק אם מצב העצם שבלסת הוא טוב, כלומר שלעצם יש גובה, רוחב ונפח מספקים שיאפשרו התקנה בטוחה של השתלים גם אם העומס יהיה גבוה מהרגיל.

הטיפול בשיטה המהירה פחות מומלץ לאנשים עם מחלת חניכיים פעילה, לאנשים עם סוכרת לא מאוזנת ולמעשנים, מכיוון שחוסר איזון של הסוכר בדם, כמו גם עישון, עלולים לפגוע בתהליכי ההחלמה והריפוי הטבעיים של הגוף.

אישה אצל רופא שיניים. ShutterStock
מותחים את היכולות של מדע ההשתלות לקצה. אישה אצל רופא השיניים/ShutterStock

האם יש שיטות נוספות להשתלת שיניים מהירה?

ברחבי העולם מתפתחות כל העת שיטות חדשות להשתלת שיניים, עם התאמה למצבים ספציפיים ועם אחוזי הצלחה משתנים. שיטה נוספת לשיקום הפה שזוכה לפופולריות בשנים האחרונות מתבצעת באמצעות שתלים זיגומטיים.

אלו שתלים ארוכים בהרבה מאלו המסורתיים. האורך של השתלים האלו מאפשר לחבר אותם לעצמות הלחיים במקום לעצם הלסת. לכן השיטה הזאת מתאימה למי שסובל מחוסר משמעותי בעצם בלסת העליונה. שיטה זו מומלצת כפתרון אחרון לאחר שנכשלו הפתרונות הקונבנציונליים.

אז האם כדאי לי לבצע השתלת שיניים מהירה?
בבתי חולים, באוניברסיטאות ובקופות חולים, עדיין מעדיפים לבצע השתלות שיניים בשיטה המסורתית, מכיוון שמדובר בשיטה אמינה ומוכחת עם אחוזי הצלחה גבוהים ביותר. עם זאת, כאן המקום להדגיש - השתלת שיניים מהירה אינה מסוכנת אם מבצעים אותה כאשר היא מתאימה למטופל ומנהלים את התהליך במקצועיות ובאחריות.

אנשים שאינם מכירים את התחום כמובן שלא יכולים להחליט בעצמם איזו שיטה נכונה להם - ולכן חשוב להיות בטוחים שהמומחה שאתם פונים אליו יהיה כזה שאתם יכולים לסמוך על דעתו המקצועית.
השתלים שתתקינו בחלל הפה ישמשו אתכם עשרות שנים קדימה ובתקווה שאפילו לכל החיים. לכן, הבחירה של המומחה שיטפל בכם היא דבר שחשוב לשקול בכובד ראש ורק לאחר שווידאתם שלרופא אכן יש את הידע, הניסיון והכישורים הדרושים לביצוע המשימה.

ד"ר גל אבישי, סגן מנהל המחלקה לכירורגיית הפה והלסתות בבית החולים בילינסון.

ד"ר גל אבישי, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully