וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחדים בגיל הרך: מדוע הם מתעוררים ואיך נכון להגיב להם?

דניאל סרנצקי, אפליקציית Jama, בשיתוף JAMA

30.8.2021 / 7:08

פחד מהחושך, רתיעה מרעשים חזקים ומפלצת מטרידה שמסתתרת מתחת למיטה - מה כדאי להגיד לפעוט שאומר לכם שהוא מפחד? מומחית מסבירה

שוב הילד רץ אליכם בבהלה כי שמע רעש מפחיד? גם הלילה כיבוי האור בחדר גרר בכי וטענה כי החושך מפחיד ויש מפלצת מתחת למיטה? אין ספק שהפחדים בגיל הרך יכולים לשעשע לפעמים, אפילו להטריד אתכם במידה מסוימת, אבל עבור הילדים שלכם - זאת המציאות וכך יש להתייחס אליה. נגה הילה מותנה, מדריכת הורים ומשפחה, מנחת NLP ומטפלת הוליסטית בילדים, מסבירה כי פעוטות מפחדים באופן טבעי מאחר ועולם הדמיון שלהם הוא מפותח מאוד, וההיכרות שלהם עם המציאות נמצאת עדיין בתחילתה.

לאפליקציית JAMA

בגיל הרך, לילדים עדיין אין את הכלים לפרש סיטואציות בעוד דרכים, ולכן הפחד אצלם נתפס כחד משמעי. כל רעש יכול להיות גנב או מפלצת שזזה, למרות שאתן יודעות שזוהי רק שקית ניילון או ענף שנע ברוח. מנגנוני ההישרדות של הפעוטות, כמו אצל כל אדם הם FFF - לברוח (flight), להילחם (fight) ולקפוא (freeze). יתכן שכאשר הילד שלכן יחשוד במפלצת מתחת למיטה הוא יהפוך לתוקפני, יברח או דווקא יקפא במקום. אם נתקלתן באחת מהתגובות הללו, אתן יכולות להבין שהוא נמצא במצב הישרדותי, ומה שאתן יכולות לעשות הוא לתווך עבורו את המציאות, להרגיע ולהכיל.

איך לא כדאי להגיב כשהילד מפחד?

לא לבטל את הפחד. הימנעו מלהשתמש במשפטים כמו "מה מפחיד בזה?", "זה לא מפחיד בכלל", "למה אתה מפחד, מה אתה תינוק?" וכו'. אמירות מסוג זה רק מקטינות את הילד או מצמצמות את מי שהוא, וכמובן גם "מעניקות" לו תיוגים רק בגלל שהרגיש פחד. מאמירות מסוג זה הילד עלול לחוות זלזול וגם תחושת אשמה. אם עד כה הגבתם בכעס, חוסר סבלנות, ייאוש ואפילו מעט ביטול של הפחד של הילד, זה ככל הנראה כי פשוט קשה לכם לחוות אותו ואת עצמכם במצב של חוסר אונים.

ילד בוכה במיטה. ShutterStock
אל תיבהלו, תהיו שם. ילד בוכה במיטה/ShutterStock

אז מה כן כדאי לעשות?

להסב ביטחון: להיות לצד הילד כשזה קורה, גם פיזית וגם רגשית, כלומר - לחבק, לומר מילים מרגיעות ואמפתיות כמו "אמא ואבא פה איתך תמיד", "אנחנו שומרים עליך", "זה בסדר לפחד", "כולם מפחדים" - כל מה שיסב ביטחון וירגיע בטון רך, נעים ובטוח.

לתת לפחד מקום ולגיטימציה: אם תכחישו את הפחד של הילד אתם למעשה מעבירים לו מסר שהוא לבד בסיפור הזה וזה בדיוק מה שיעצים את הפחד. אך אם תתנו לו מקום, תדברו איתו על זה, תבררו איך הפחד נראה, מרגיש, איזה צבע וצליל יש לו - תוכלו לשדר לו שהוא לא "סתם ממציא" אלא שאלו באמת המחשבות, הדמיונות והרגשות שלו. התכחשות לפחד היא למעשה התכחשות לרגשות וכדי שהילד לא ירגיש לבד עם עצמו ועם רגשותיו, צריך לתת מקום של כבוד גם לרגש פחות נעים, כמו הפחד.

אמא מחבקת ילד במיטה. ShutterStock
תנו לגיטימציה לפחד. אימא מחבקת את בנה/ShutterStock

הפכו את הפחד לחבר: לפחד יש כוונה חיובית והיא לשמור עלינו. אמנם הוא רגש לא נעים, אך הוא חשוב וחיוני בזיהוי סכנות פוטנציאליות. חשבו על פחד שלכן והסתכלו עליו כקול פנימי שרק בא להדהד ולהסב את תשומת הלב למשהו מסוים. אפשר להודות לו שהוא שם לשמור עליכם, אבל עדיין להיות אלה שמנהלים אותו ולא הוא שמנהל אתכם. אם הילד שלכם חווה פחד, דעו שהחושים שלו מחודדים ויחד עם זאת, הוא יזדקק לעזרתכם על מנת ללמוד כיצד לנהל את הפחד בעצמו.

השתמשו בתיווך רגשי, דמיון מודרך ויצירת סיפור חדש: אם עולם הדמיון של הילד שלכם מפותח, אפשר לעשות בו שימוש יעיל במיוחד. כשם שהדמיון מדמיין סיפורים שמעוררים פחד, הוא יכול לעורר באותה המידה מחשבות ודימויים שגם מרגיעים ומצחיקים. ספרו לילד סיפור אחר ממה שהוא מספר לעצמו. למשל, אם הוא קופא במקום כשנשמעים רעמים חזקים בחוץ, חשוב שאתם לא תקפאו בעצמכם גם כן. דברו אליו, הסבירו לו שמה שהוא מרגיש טבעי, זה נקרא פחד. תזדהו איתו ותספרו לו שלפעמים הפחד גורם לכם לתחושת קיפאון, ממש כמו גוש קרח. אתם יכולים לבחור יחד איתו בובה שיש לה "כוח על" - לחמם את הגוף ולגרום לדברים קפואים להפשיר. תעברו עם הבובה סביבו ותתארו לו איך בכל רגע הוא מפשיר, מתחמם ונרגע. אפשר לדמיין את הצבע החם (שהוא יכול לבחור גם) ממש זורם בתוכו מחמם ומפשיר אותו, מהראש עד כפות הרגליים.

כל הפעולות הללו נותנות מקום לפחד, לא מתכחשות לו, מנרמלות אותו והופכות אותו לרגש טבעי ולגיטימי להרגיש. הילד יחווה שהוא בסדר, שמותר להרגיש גם פחד. ההזדהות שלכן איתו תגרום לו להרגיש אנושי, כי אנחנו מייצרים עבורו את העולם והילד כל הזמן רוצה לבחון איפה הוא ביחס לעולם. אז אם אמא ואבא אנושיים ולפעמים מפחדים מדברים מסוימים, זה אומר שזה רגש לגיטימי ואנחנו גם יודעת מה עושים עם זה, בגלל שיש לנו ניסיון עם פחד. תגובות נכונות לפחד ילמדו את הילד להתמודד לא רק עם פחד, אלא עם כל רגש אחר שפחות נעים להרגיש, מבלי להתכחש לו, אלא להכיר אותו, ולזכור שהוא זה שיכול לבחור מה לעשות איתו.

כהורים, תפקידכם להכין את הילד לחיים, וחלק מהחיים זה להתמודד עם רגשות שהם גם פחות נעימים. האופן שבו אתם תנהגו מול הילד ילמד אותו איך להתנהל בעתיד. אם תייצרו סביבה תומכת, מכילה שנותנת מקום לפחד ולא תבטלו, תקטינו או לחילופין, תגוננו יתר על המידה ותמנעו ממנו לחוש את הפחד - כך תייצרו השפעה ארוכת טווח על תפיסת הפחד ועל ההתנהלות מולו ואיתו.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, אפליקציית Jama, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully