וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השינוי התרופתי שיכול להחזיר לבריטני ספירס את החיים

עודכן לאחרונה: 1.7.2021 / 13:49

נכון, כוכבת הפופ הסוערת אכן סובלת מהפרעה דו-קוטבית, אבל זה לא תירוץ לכלוא אותה. למעשה, אם מישהו היה חושב על טובתה - המצב שלה יכול היה להיות זמני וחולף. אילן רבינוביץ' מסביר

מעריציה של בריטני ספירס מחוץ לבית המשפט בלוס אנג'לס/רויטרס

בית המשפט העליון בלוס אנג'לס דחה הלילה (חמישי) את בקשתה של הזמרת בריטני ספירס, וקבע כי אביה ג'יימס ימשיך להיות האפוטרופוס שלה ויחזיק בזכויות על נכסיה ובהחלטות הנוגעות לקריירה שלה. אומנם טרם הושלם תהליך העתירה הרשמי בבקשתה החדשה לבית המשפט, אבל עדותה המצמררת בשבוע שעבר, גרמה לי כפסיכיאטר מומחה להזדעזע.

במשך 23 דקות שלמות התחננה ספירס על נפשה ועל חירותה. זעקה לעזרה וביקשה להיות כאחת האדם - חופשיה. "לא דיברתי עד עכשיו כי התביישתי", היא אמרה, "שידרתי ברשתות החברתיות ומול המצלמות שהכל בסדר וחיי מושלמים. האמת היא שאני אסירה. שבויה בידי אפוטרופסות מוחלטת לגופי ולרכושי, על פי צו בית משפט, שהוצא לפני 13 שנה".

ספירס הוסיפה בעדותה כי היא מקבלת טיפול תרופתי פסיכיאטרי בכפיה, צריכה לקבל אישור על קניית מוצרים בסיסים בסופרמרקט וכי הותקן ברחמה התקן למניעת היריון והיא מנועה להינשא ולהביא ילדים נוספים ללא אישור אפוטרופוס. "עשרות אנשים נהנים מהמיליונים הרבים שלי, ולא אין מילה בנושא. אבי מחליט בלעדית על כל אספקט בחיי. אני מדברת אליכם מכלאי".

בריטני ספירס. אינסטגרם, צילום מסך
התחננה על נפשה. בריטני ספירס/צילום מסך, אינסטגרם

בריטני היא אחת הזמרות המצליחות בתולדות הפופ האמריקני לדורותיו. נערת דיסני המיתולוגית, האקסית הנצחית של ג'סטין טימברלייק, הבלונדינית האולטימטיבית שגדלה להיות נסיכת פופ נערצת ואימא לשני בנים. זו שקליפים שלה הפכו לחלק מפסיפס תרבות אמריקני קולקטיבי. מכונת מזומנים אדירה עם חשבון בנק שיתרת העו"ש הנוכחית שלו היא 60 מיליון דולר. כל זה ועוד הם תוצאה של כישרון אדיר, כריזמה מתפרצת ואישיות של כוכבת מלידה .

אין טלנובלה דרמטית כמו סרטי העדויות מ-2007 שהתחילו את כל הפרשיה, על כניסת בריטני למצב פסיכוטי חריף, סרטונים שנצפו בזמן קביעת האפוטרופסות המוחלטת על ידי בית המשפט. כוכבת עולמית במעמדה לא זוכה לרגע של פרטיות וחסד בתקשורת העולמית, וכך היה גם במקרה הזה. לתקשורת אין רחמים ורייטינג זה שם המשחק, לכן מותר לשחרר סרטונים שלה במצוקה נפשית נוראה, אך כזו שהיא זמנית וחולפת בטיפול נכון. בריטני תועדה לעולם במצלמות אכזריות עת גילחה את שיער ראשה, דיברה לא לעניין והתנהגה באלימות חסרת שליטה מלווה בהיפר-אקטיביות, שיפוט לקוי ואימפולסיביות .

טיפול אחר יביא להחלמה

ספירס ככל הנראה סובלת ממחלה נפשית כרונית, מעין וריאנט של מחלה ביפולרית - מחלה דו קוטבית (מאניה דפרסיה). זו מתאפיינת בגלים של התלקחות מאנית-פסיכוטית סוערת למשך שבוע ברצף לפחות. אז המציאות והדמיון חוברים בערבוביה, והאדם מתקשה להפריד בניהם. ההתלקחות הזו מלווה בפעילות יתר, חוסר שינה, בזבוזי כספים, לעיתים פעילות מינית מוגברת, אי שקט, דיבור בשטף ובקול רם תוך קפיצה מנושא לנושא עם ובלי הקשר, יתכנו גם מחשבות שווא של גדלות. מדובר על מצב זמני ובר חלוף של חוסר שיפוט ותובנה, התנהגות חסרת שליטה ולפרקים מסוכנות לאדם וסביבתו. ובכל זאת היא ברת חלוף.

בטיפול פסיכיאטרי נכון, תוך מעקב קפדני וסבלנות מביאים את הלוקה לנסיגה מלאה. דהיינו להחלמה ותפקוד מעולים בכל המישורים. אנשים מפורסמים בעולם ובישראל חולים במחלה ואין ספק כי אומנים מועדים יותר לפורענות. ויויאן לי מ"חלף עם רוח", הצייר האלמותי ואן גוך, וירג'יניה וולף, ריי צ'ארלס, מרילין מונרו, קתרין ז'טה ג'ונס, קורט קוביין, שיינד אוקונר, קנייה ווסט ובטוח יש עוד כמה שמות שנותרו עלומים.

עבדכם הנאמן מטפל בישראל באנשים הכי מוכרים והכי מצליחים בתחומם שמקפידים ליטול טיפול מונע קבוע (פרופלקטי) להישנות ההתקפים, לרוב בזריקה חודשית קבועה בכתף. זריקה שאין לה תופעות לוואי ומאפשרת להם להגיע לפסגות מקצועיות ובין אישיות, תוך הקמת בית ומשפחה, ובעיקר מיצוי עצמי של איכות חיים מקסימלית התואמת כישרונם הרב.

קניה ווסט בחצאית. GettyImages
עוד כוכב ענק שסובל מהפרעה דו קוטבית. קניה ווסט/GettyImages

המצב של ספירס בו בית המשפט נותן אפוטרופסות קבועה לאדם שנמצא במצב נפשי סוער זמני ובר חלוף הוא מצד נדיר מאוד (מאוד). הדבר אינו דומה לדמנציה מסוג אלצהיימר בשלב הסופני, פגיעה מוחית או פיגור שיכלי מולד. יתרה מכך, בריטני יוצבה ואוזנה. במהלך 13 השנים האחרונות היא הופיעה בסיבוב הופעות בלאס ואגס שהכניס לקופת האפוטרופוס 300,000 דולר מדי ערב. מיליון דולר רווח נקי מידי שבוע לחשבון שעליו חתום אביה בלבד .

בעדותה המזעזעת וקורעת הלב היא מספרת שהוכרחה אז ליטול ליתיום - תרופה מייצבת מצב רוח ישנה עם המון תופעות לוואי. חובה על רופא להסתכל בעיני מטופלו ולומר: אני מתאים לך את הטיפול הכי איכותי שקיים כרגע בעולם עבורך, הכי עדכני. כזה שאם היית ילדי הייתי נותן לו ללא היסוס. ליתיום היא תרופה שחייבת ניטור קפדני של רמותיה בבדיקות דם. רמה גבוהה עלולה לגרום להרעלה עד מוות. אסור לקחת אותה למשל בהיריון ולמעלה מ-80 אחוזים מהנוטלים את התכשיר סובלים מתופעות לוואי, שהשכיחות בהן כוללות עליה במשקל, רעד באצבעות הידיים, אקנה ופריחה, חוסר ספונטניות, מועקה, זמן תגובה מוארך ופגיעה בזיכרון, השפעה על הכליות והשתנת יתר, ירידה בפעילות בלוטת התריס ועוד.

כרופא רב ניסיון לא הייתי מטפל בכוכבת עולמית שחזותה הוא חלק ממקצועה וביטחונה העצמי בליתיום. לרשותנו הפסיכיאטרים שלל רב של תכשירים הרבה יותר מתקדמים ואיכותיים עם פחות תופעות לוואי. צודקת בריטני כשהיא שואלת איך מצפה אביה האפוטרופוס שתופיע מדי ערב מול אולמות מלאים עם תופעות לוואי כאלו. צריך להתאים את הטיפול לאדם ולא את האדם לתרופה. בטיפול בכפיה וכשיש תופעות לוואי כאלו, ההיענות לטיפול התרופתי היא אפסית ואז הלוקה נכנס שוב לגל התקפי והתוצאה - האפוטרופסות מוארכת ונמשכת. מעגל שלא נגמר עם קורבן זועק.

שחררו את בריטני. אבל עשו יותר מזה. תחליפו לאלתר את הרופא הפסיכיאטר שלה, כך היא תוכל להתייצב נפשית ולהשתחרר מקללת האפוטרופסות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully