וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגידו אההה: כל הסיבות הבריאותיות להתחיל לפתוח את הפה

ד"ר קרן עמירה, בשיתוף Zap doctors

עודכן לאחרונה: 2.8.2021 / 12:22

את חלל הפה כולנו יכולים לראות, ולכן קל יותר לעקוב אחר המתרחש בו. אילו מחלות פה נחשבות לשכיחות, כיצד מאבחנים אותן ובאילו מקרים גם "אפטה" מחייבת בירור נוסף? מומחית לרפואת הפה עושה סדר

חלל הפה שלנו משמש אותנו למטרות רבות: הוא מאפשר לנו לאכול, לטעום וגם לדבר. כשמשהו מציק לנו בתוך הפה, היום שלנו יכול להפוך לסיוט של ממש. כשילדים קטנים סובלים מפצעים או ממחלות ויראליות שונות הם מתקשים לאכול וממררים בבכי, וגם אנחנו המבוגרים לרוב נלחצים למראה פצע שמופיע על צד הלחיים או על הפה.

מיד תבינו אילו סוגי מחלות ותופעות הם הנפוצים ביותר בחלל הפה, מתי כדאי לפנות למומחה לרפואת הפה (ולא לרופא שיניים או רופא משפחה למשל) ובעיקר - מהן הדרכים שיסייעו לכם לאתר נגעים וסימנים חשודים.

אישה מוציאה לשון. ShutterStock
לעיתים קרובות כאב שמופיע בחלל הפה יעיד על בעיה במקור אחר. אישה פותחת פה ומוציאה לשון/ShutterStock

לפני זה, הנה כמה דברים שכדאי לדעת על תחום רפואת הפה:

• תחום זה למעשה עוסק בכלל מחלות חלל הפה שאינן קשורות לשיניים.

• בארץ ישנם רק כ-100 מומחים לרפואת הפה. בין היתר, הם יודעים לאבחן ולטפל במחלות חלל הפה, מחלות רוק, בעיות במפרק הלסת; נגעים שונים הנמצאים בחלל הפה וגם לבצע פעולות כירורגיות קטנות כמו ביופסיות לאבחון ולטיפול בנגעים בפה.

• בנוסף, מומחים אלה מסייעים לחולים במחלות סיסטמיות כמו סוכרת, אוסטאופורוזיס וסרטן, הנדרשים לטיפולי שיניים.

מחלות חלל הפה: חשיבות האבחון, הטיפול והמעקב

ישנן כל מיני מחלות בחלל הפה: ויראליות, פטרייתיות, חיידקיות או כאלה המופיעות על רקע אוטואימוני. חשוב לדעת שלעיתים קרובות כאב שמופיע בחלל הפה יעיד על בעיה במקור אחר. הנה כמה סוגי מחלות/תופעות שכדאי להכיר:

אפטות: הקלאסיות ביותר

ישנם מספר סוגים של אפטות. הן שכיחות בכל הגילים אך הן נפוצות יותר עד גיל 40 בערך. כדאי לדעת שנוכחות של אפטות בפה יכולה להיות ביטוי למחלות סיסטמיות אחרות בגוף, כמו למשל: מחלות מעי דלקתיות, צליאק; ולעיתים אף להעיד על מחסור ברכיבים תזונתיים כמו ברזל שעלולים לגרום לכך. בכל מקרה, טיפול במחלה או בגורם הרלוונטי, לרוב יתרום להיעלמותן.

אפטה בפה. ShutterStock
לא כל פצע בפה הוא אפטה. פצע בשפה/ShutterStock

אגב, לא תמיד מה שנראה לנו כמו אפטה הוא אכן אפטה, ולא כל פצע בפה הוא אפטה - לעיתים מדובר בפצע מסוג אחר. בניגוד לפצע ויראלי כמו הרפס שעלול להיות מדבק, האפטות אינן מדבקות. עובדות אלה מהוות סיבה טובה נוספת לגשת לאבחון ובדיקת חלל הפה.

פיברומות: גידולים שאינם מסוכנים

פיברומות הן גידולים מסוג שאינו מסוכן. ברוב המקרים, לאחר שמומחה לרפואת הפה ידגום את האזור וישלח אותו לבדיקה פתולוגית האבחנה אכן תעיד על כך. גידולים נוספים שעשויים להופיע בפה יכולים להיות למשל נגעים של HPV (וירוס הפפילומה) שדורשים הסרה, אך לרוב אינם מהווים סכנה בחלל הפה.

מחלות בחלל הפה: מחלות כרוניות

הנפוצה שבהן היא הליכן - פלנוס. זוהי מחלה כרונית שלרוב מערבת גם את חלל הפה וגם את העור והיא מאופיינת בכתמים לבנים ו/או אדומים בחלל הפה ובמיוחד בצידי הלשון וברצפת הפה, (כתם לבן או/ו אדום עשוי לעבור התמרה סרטנית), או פצע שלא עובר אחרי שבועיים.. אלה לרוב מופיעים בגיל מבוגר (עשור חמישי-שישי), והם עלולים להיות מלווים בפצעים שגורמים למגוון תחושות - מתחושות א-סימפטומטיות, דרך אי נוחות בפה ועד לתחושת שריפה וכאב בפה. מחלה זו שייכת לסוג המחלות האוטואימוניות - כלומר, במהלכה מערכת החיסון תוקפת את הגוף ללא סיבה רציונלית.

סרטן הפה: חשוב להציץ מדי פעם במראה

לפני שנדבר על סרטן הפה, בואו נערוך ניסוי קטן: עמדו מול המראה, הרימו את הלשון, הזיזו אותה לצדדים והסתכלו היטב על כל חלל הפה - כולל פנים הלחיים ופנים השפתיים. אם הבחנתם בדבר חדש - כדאי לעקוב. אם הוא אינו חולף תוך שבועיים - פנו למומחה לרפואת הפה. את הניסוי הזה כדאי לערוך אחת לכמה חודשים - הוא יכול להציל את חייכם!

בחורה בבדיקה של הלשון שלה. ShutterStock
תבדקו את עצמכם אחת לכמה חודשים. בדיקה של חלל הפה/ShutterStock

חשוב לדעת שסרטן הפה שאינו מאובחן בזמן עלול לפגוע מאוד באיכות חייו של המטופל ואף לגרום למותו. בניגוד לסוגי סרטן אחרים שממוקמים באיברים פנימיים וחבויים, את הפה שלנו הכי קל לחקור, ולכן חשוב וכדאי לעשות זאת.

נקודות אדומות (תרתי משמע) שכדאי לשים לב אליהן בחלל הפה: כתמים לבנים ואדומים בצידי הלשון, (כתם לבן או/ו אדום עשוי לעבור התמרה סרטנית), או פצע שלא עובר אחרי שבועיים. אגב, הסיבה הנפוצה ביותר לפצע בפה היא אינה סרטן אלא טראומה כמו נשיכה, או כוויה. גם חוש הטעם עלול להשתנות בעקבות וירוס (כמו הקורונה למשל, אבל לא רק), וגם בשל חסרים תזונתיים, טיפולים כימותרפיים או אפילו בגלל דיכאון.

יובש פה: כרוך בהשלכות על ריריות חלל הפה והשיניים

ישנם מספר מצבים היכולים לגרום ליובש פה. אחת המחלות שעשויה לגרום לתופעה היא "תסמונת שיוגרן". מדובר במחלה ראומטית-אוטואימונית הגורמת ליובש פה ומשפיעה בין היתר גם על בלוטות הדמעות בעיניים. המחלה יכולה להופיע לבדה (ראשונית) או כמחלה נלווית למחלות אחרות (שניונית) הנפוצה ביניהן היא דלקת פרקים. בכל מקרה, בעת חשד למחלה זו מומלץ לפנות למומחה לרפואת הפה על מנת לבצע אבחנה, לטפל בתחושת יובש הפה ולשמור על בריאות הפה והשיניים בעזרת רפואה מונעת. חשוב לדעת שליובש פה ישנן השפעות מרובות על ריריות חלל הפה ועל השיניים (כגון עששת, פטרת ועוד), ולכן בכל מקרה של תחושת יובש בפה כדאי לפנות למומחה לרפואת הפה. אגב, ישנן סיבות מגוונות נוספות שעלולות לגרום ליובש בפה כמו תת פעילות בלוטת התריס, סוכרת, תרופות ועוד.

בשורה התחתונה: הפה שלנו הוא אחד האברים שהכי קל לנו לבצע אחריהם מעקב. סובלים מפצע שלא חולף בתוך שבועיים? פנו למומחה לרפואת הפה. חשוב לזכור שהפה הוא "חיישן" למה שקורה בגוף ובזכות המתרחש בתוכו אפשר לאבחן ולטפל במחלות ובגורמים אחרים.

ד"ר קרן עמירה DMD היא מומחית לרפואת הפה.

לפגישת ייעוץ, צרו קשר באחת ממרפאותיה:

בורוכוב 59, גבעתיים/אלי הורוביץ 27, רחובות: 053-5248989

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין.

ד"ר קרן עמירה, בשיתוף Zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully