וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מוורידים בולטים ברגליים? כך תדעו אם זה עניין אסתטי או רפואי

ד"ר ריינה אנטוניו, בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 22.7.2021 / 10:18

ורידים בולטים ברגליים, מה שחלק מכירים כדליות, יכולים להוות מטרד אסתטי של ממש. אולם, במקרים מסוימים מדובר בבעיה רפואית הפוגעת באיכות החיים. מדוע זה קורה ומהם הטיפולים המומלצים? מומחה מסביר

ורידים ברגליים. ShutterStock
בעיה אסתטית שעלולה להוות גם בעיה רפואית. ורידים בולטים ברגליים/ShutterStock

הצצה אל תוך המערכת הוורידית בגוף שלנו חושפת אותנו לעולם שלם שמורכב מהסתעפויות הפועלות ללא הרף כדי לספק לגוף את צרכיו. בניגוד לעורקים שמזרימים דם מהלב לכיוון הרקמות בגוף, תפקיד הוורידים הוא להחזיר את הדם לכיוון הלב.

מערכת הוורידים למעשה נחלקת לשני חלקים - ורידים שטחיים (המכונים דליות) הממוקמים מעל שכבת השרירים; וכן ורידים עמוקים, הפועלים בין השרירים לבין העצמות.

פעולת הכיווץ הטבעית המתרחשת בשרירים, היא זו המאפשרת לדם שלנו לזרום כלפי מעלה, בכל מנח - גם בעת עמידה. מה שמונע את חזרתם מטה הם השסתומים - כאשר אלה אינם פועלים באופן תקין, עלולה להיווצר בעיה במערכת הוורידית.

נטיקה, עודף משקל וחוסר תזוזה

מדוע, אם כן, בעיות בוורידים מאפיינות רק חלק מהאוכלוסייה? ובכן, ראשית כמו בתחומים רבים שקשורים לבריאות שלנו, מה לעשות - גם במקרה הזה הגנטיקה משחקת תפקיד משמעותי. לכן, אם יש לכם קרובי משפחה שסובלים מבעיה כזאת, למרבה הצער הסיכוי שלכם לסבול ממנה גדול יותר.

מעבר לכך קיימים גורמים נוספים שעלולים לגרום לבעיה - כמו למשל עודף משקל. ההסבר לכך נובע מכך שכמות שומן גדולה בחלל הבטן מקשה על הדם להתנגד לכוח המשיכה ולעלות מעלה לכיוון הלב. כמו כן, אנשים העוסקים במקצועות הכרוכים בעמידה ממושכת - כמו דיילים או ספרים למשל, מועדים לסבול יותר מהבעיה, וכך גם אנשים שאינם מרבים בתזוזה. (רמז - תתחילו להתאמן).

גם השינויים ההורמונליים המתרחשים בעת היריון עלולים לגרום להרפיית דופן הוורידים, מה שתורם להופעת ורידים בולטים ברגליים, שרק חלקם נעלמים לאחר הלידה. גם הרחם הגדל בתקופה זו עלול לגרום להחמרת הבעיה.

דיילת שירות בטיסה אירופלוט דיילים מטוס. ShutterStock
אנשים העוסקים במקצועות הכרוכים בעמידה ממושכת מועדים לסבול מהבעיה. דיילת אוויר/ShutterStock

מתי בעיה בוורידים הופכת למחלה?

בדרך כלל הבעיה מוגדרת כמחלה כאשר היא מלווה בתסמינים הפוגעים באיכות חייו של המטופל. בניגוד להופעת נימים קטנים מתחת לפני העור שאינם מהווים מטרד (מעבר למטרד אסתטי), הצטברות של דם בוורידים בחלק התחתון של הרגל, עלולה לגרום לבעיות שונות כגון: עייפות, נפיחות, שינוי בצבע הרגל וכאבים. מחלת ורידים שכיחה בעיקר אצל נשים, אשר סובלות ממנה פי 5 מגברים.

כדי לטפל בבעיית הוורידים, חשוב לאבחן את מקורה - כלומר לאתר את הגורמים להצטברות הדם. האבחון מתבצע על ידי בדיקת דופלר אולטרסאונד שמאפשרת לאתר מוקדי ורידים חולים. לאחר שאלה מאותרים, מוזרק דבק ביולוגי שסוגר את הווריד העמוק. גם טכניקות כגון גלי רדיו או לייזר יכולות לסייע במטרה על ידי שריפת החלק הבעייתי וסגירתו.

פתרונות טיפוליים

חשוב להבין שהטיפול מתמקד בסגירת הוורידים הבעייתיים, אך הוא אינו פותר או מתקן את השסתומים הפגועים. הטיפול מהווה פתרון לבעיה נקודתית ואינו פותר בעיות בוורידים עתידיות שעלולות להתרחש, וזאת מאחר שמקור הבעיה הוא כאמור בשסתומים ולא בוורידים עצמם. הטיפול מתבצע בהרדמה מקומית תחת טשטוש. אבל אין צורך לדאוג - כיוון שבגוף ישנם וורידים רבים, אין חשש מפגיעה בתפקוד הרצוי של המערכת הוורידית בשל הפרוצדורה.

על הפתרונות לטיפול בורידים בולטים מאת ד"ר ריינה אנטוניו>>

פתרון ניתוחי זה אינו מתאים לחולי לב, לחולי ראות או לאנשים מעל גיל 75. במקרים אלה יומלץ על שימוש בגרביים אלסטיים, המפעילים לחץ על הוורידים ומונעים מהם לתפוח, מה שמאפשר להקל על הכאבים כל עוד גורבים אותם. חשוב לציין כי שימוש בהם אינו פותר את הבעיה, אלא רק מקל על תסמיניה.

לסיכום, בעיות בוורידים נגרמות כתוצאה מפגיעה בשסתומים שבהם, מה שגורם להצטברות דם. מצב זה מוגדר כבעיה רפואית כאשר הוא גורם לנפיחות, כאבים או שינוי בצבע הרגל. כיום ניתן לטפל במחלת ורידים באמצעות חסימת הווריד הבעייתי ע"י הזרקת דבק ביולוגי בהרדמה מקומית תחת טשטוש.

ד"ר ריינה אנטוניו הוא מומחה לכלי דם

סייעה בהכנת הכתבה - מיכל הלפרין

ד"ר ריינה אנטוניו, בשיתוף zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • אסתטיקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully