4 מאכלים בריאים שכדאי שתמיד יהיו לכם בבית

אנחנו לא מתכוונים להכתיר כאן "מזון על" או לשלוח אתכם לשוטט בכל מיני חנויות. הנה ארבעה מאכלים בריאים, זמינים ונגישים שישדרגו לכם את התפריט

  • שיבולת שועל
קרן אן גיימן, בשיתוף קוואקר
פאוור בול מתוק (צילום: צילום: טל סיון ציפורן, מתכון: רחלי קרוט)

בעולם התזונה קשה להכתיר מאכל אחד כיותר בריא מאחר. כל מאכל מכיל ערכים תזונתיים אחרים, שכל אחד מהם תורם לבריאות הכללית שלנו בדרך אחרת. אחת הדרכים שכשלה היא מיתוג של מזון מסוים כמזון על, סופר פוד. מזונות העל בדרך כלל היו אקזוטיים ויקרים ביותר. אז מה ניתן לעשות? הדרך שלי היא לבחור במאכלים שיש בהם ריכוז גדול של ערכים תזונתיים, כאלו בעלי ערך מוסף וכאלה שזמינים לכל כיס. כמובן שיש מאות מאכלים שכדאי לאכול, הפעם נתחיל ב-4 שישדרגו לכם את המטבח:

סלק אדום או פירות יער

זה נשמע מצחיק לשים את המאכלים האלו תחת אותה קטגוריה אך זה נכון מבחינה תזונתית היות ושניהם מכילים נוגד חמצון בשם אנתוציאנין. אנתוציאנין מעניק לפירות היער ולסלק את הצבע האדום שלהם, במקור קיים בהם כדי להגן על הצמח. באכילת סלק או פירות יער אנחנו למעשה משיגים לעצמנו את אותה ההגנה. נוגד חמצון זה מסייע במניעת נזקי החמצון שאנחנו נתונים להם. פירות היער בישראל פחות נגישים היות וגידולם כאן קשה. אפשר ליהנות ממגוון פירות יער בעונה ומחוץ לעונה לרכוש מיובאים. מחירם לא תמיד ידידותי לעומת מחירו של הסלק והוא מהווה פתרון נהדר וסופר בריא.

הפאוור בול של קוואקר (צילום: צילום: טל סיוון ציפורן, מתכון: רחלי קרוט)

שיבולת שועל

למרות שהקונוטציה הראשונה שעולה כששומעים את צמד המילים שיבולת שועל היא דייסה - שיבולת השועל היא עולם קולינרי שלם. למה כדאי לצרוך אותה? מלבד היותה דגן מלא עשיר בסיבים תזונתיים המסייעים בשמירה על שובע ובריאות, שיבולת שועל מכילה מגוון מינרלים וויטמינים שלאו דווקא היינו מצפים למצוא בה. היא מכילה ברזל צמחי, סידן, שלל ויטמינים מסוג B וכמובן חלבון. כמובן שאפשר להכין ממנה דייסה קלאסית, אך אפשר גם להשתמש בה כמסמיך למרק, כציפוי לשניצלים, אפשר להכין ממנה ריזוטו ואפילו לאכול אותה קרה.

עדשים כתומות

העדשים הכתומות שייכות למשפחת הקטניות. למשפחה הזו שייכים גם עדשים ביתר הצבעים, אפונה ירוקה, שעועית בכל הצבעים (מלבד ירוקה שהיא למעשה ירק), גרגירי חומוס, פול ותורמוס. משפחת הקטניות הן פחמימות שגם מכילות הרבה חלבון (ביחס לפחמימות אחרות), סיבים תזונתיים ואת מינרלי הברזל והסידן. מלבד הכנה של מרקים או ממרחים, קטניות קלות לשילוב כמעט בכל מנה החל במג'דרה ועד לתבשיל בבישול ארוך. הסיבה בגינה בחרתי דווקא בעדשים כתומות היא שהן מאוד קלות להכנה. אין צורך להשרות עדשים כתומות לפני הבישול כך שאפשר להכין מהן מטעמים גם באופן ספונטני. אפשר להסמיך איתן מרקים או אפילו להכין מהן חומוס עדשים כתומות. עדשים כתומות ומשפחת הקטניות כולה הן גידול בר קיימא וידידותי לסביבה שזה כמובן ערך מוסף משמעותי.

עדשים כתומות (צילום: ShutterStock)

מים נגישים

אי אפשר לדבר על תזונה בריאה מבלי להזכיר שתיה של מים. המים חשובים מאוד לשמירה על בריאותנו וצריכתם לרוב נדחקת לצד. המים מהווים מרכיב מרכזי בגוף האדם. פלזמת הדם שלנו למשל, מורכבת מכמות משמעותית של מים ותפקידה לשנע אנרגיה ממקום למקום. התייבשות משמעותה, בין היתר, פגיעה ביכולת שינוע האנרגיה שלנו בגוף. מלבד המים החוץ תאיים בתוך תאי גופנו יש מים. בתוך תאי גופנו למים חשיבות בייצור אנרגיה. כפי שכולם יודעים התייבשות תלווה לא רק בפגיעה בתהליכים שקורים בתוך הגוף שלנו, אלא גם בכאבי ראש ובמקרים חמורים אף לעילפון. על כן, הקפדה על מים נגישים ונקיים חשובה מאוד.

קרן אן גיימן היא תזונאית קלינית ומאמנת כושר

רוצים לדעת עוד? היכנסו לעמוד האינסטגרם של קוואקר>>

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully