וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתלי "אוכף" דנטליים - למי זה מתאים?

ד"ר עמית שחם, בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 9.6.2021 / 10:46

השתלת שיניים באמצעות שתלים דנטליים לשיקום הלסת והשיניים היא אחת הפרוצדורות היותר נפוצות כיום ברפואת שיניים. עם זאת, מעטים אשר מתמחים בפרוצדורת שתלים סובפריאוסטלים - הנקראים שתלי אוכף או שתלים בהתאמה אישית

אישה אצל רופא שיניים. ShutterStock
פעולה נפוצה. אישה אצל רופא שיניים/ShutterStock

השתלת שיניים היא פעולה מאד נפוצה כיום בישראל, על אף שרבים חוששים ממנה. טיפול זה יכול לתרום מאד לאיכות החיים של המטופל הנזקק לשיקום הפה שלו, ולרוב הוא נעשה בצורה יחסית פשוטה ומחזיק לאורך זמן.

עם זאת, פעמים רבות פרוצדורה של השתלת שיניים איננה אפשרית עקב חוסר עצם ודורשת פעולה נוספת של השתלת עצם. עניין זה עלול לגרום לאנשים להימנע מביצוע השתלת שיניים, על אף שקיימת השתלה מיוחדת שיכולה לפתור להם את הבעיה - ביצוע שתל אוכף בהתאמה אישית.

מי לא יכול לעבור השתלת שיניים רגילה?

ישנם מספר מקרים שבהם אנשים לא יכולים לבצע השתלת שיניים רגילה. המקרים הנפוצים ביותר הם מקרים של מחסור בעצם: אנשים שבגין נסיגת חניכיים איבדו רקמת עצם אשר נספגה, ועל כן הם אינם יכולים לעבור השתלה של שתלים קונבנציאליים. במסגרת השתלה קונבנציונאלית, השתלים מוחדרים אל העצם כמו בורג. לצורך זה, יש תנאי הכרחי של כמות מספקת של עצם שתאפשר לקלוט את השתל.
בנוסף, לעתים המבנה האנטומי של הלסתות, קרבה לעצב המנדיבולרי או לסינוס המקסלרי מונע את היכולת לבצע השתלה.

מה קורה במצב שלא ניתן לעבור השתלה של שתלים רגילים- אנגוסטאליים?
במקרה של מחסור בעצם, יש צורך לבצע לפני השתלת שיניים רגילה השתלת עצם. הליך זה הוא למעשה הליך כירורגי שכולל חשיפת האזור והשתלת עצם. לאחר השתלת עצם נדרשת תקופת החלמה של 4-6 חודשים לפיכך, הליך זה מאריך ומסבך את השתלת השיניים.

האם ניתן לבצע השתלת שיניים ללא עצם בצורה אחרת?
אכן, במרוצת השנים התפתחה טכנולוגיה של שתלים סובפריאוסטלים - קיבוע בצורת אוכף המתחבר עם ברגים ללסת.

לבדיקת התאמתך לביצוע שתלים, ניתן להתקשר למרפאת ד"ר שחם בראשון לציון: 03-9509603

בדיקה אצל רופא שיניים. ShutterStock
שיטות חדשות ברופאת שינים. פה של אישה/ShutterStock

מהם שתלים סובפריאוסטלים- שתלי אוכף?

שתל סובפריאוסטלי הוא שתל שיושב על רכס הלסת בצורת "אוכף"- כמו "אוכף שיושב על סוס" מבלי לבצע השתלת עצם. השתל מוברג על ידי ברגים קטנים אל מה שנשאר מהעצם אל העצם הבסיסית, ובאופן הזה הוא לא פוגע בעצב.

השתלים הללו מצליחים באחוז גבוה מאוד, הם שתלים יציבים שמחזיקים מעמד לאורך זמן, ללא צורך בביצוע בהשתלת עצם. זהו הליך יחסית פשוט מבחינת המטופל שאינו כרוך בכאבים רבים, ואינו יותר מסובך משתל או עקירה רגילים.

מהו החידוש הטכנולוגי שמאפשר לבצע שתלים כיום ללא השתלת עצם?
במקור, השתלים הללו הומצאו במאה הקודמת, לפני כחמישים שנה, והיו עשויים מפלדת אל חלד ולא היו מקובעים. כיום, מייצרים את השתלים הללו מטיטניום- בצורה הזו הם מתחברים לעצם באופן מקובע וכך הם לא זזים ומצליחים.

רופאי שיניים לבושים בציוד מגן מפני נגיף הקורונה מטפלים במטופל במרפאת שיניים. ShutterStock
הפרוצדורה מתבצעת כיום לאחר עשיית CT שסורק את הלסת. רופאי שיניים/ShutterStock

כמו כן הפרוצדורה מתבצעת כיום לאחר עשיית CT שסורק את הלסת. באמצעותו ניתן לבצע התאמה אישית של השתל למבנה הלסת והשן באופן ממוחשב. בעבר, היה צורך לבצע ניתוח מקדים ולפתוח את החניכיים, לקחת מטבע מהעצם, לצקת מודל של העצם ועליו מגלפים / מייצרים את הסקילט.

מהם היתרונות והחסרונות של השתלים הסובפריאוסטלים?

היתרון המרכזי של שתלים אלו כאמור הוא שהם לא דורשים ביצוע ניתוחים מקדימים של השתלת עצם לאנשים מחוסרי עצם. שתלים סובפריאוסטלים- שתלי אוכף- הם שתלים בהתאמה אישית שמייצרים אותם אחד-אחד עבור כל מטופל לאחר סריקת מבנה הפה שלו. הליך השתלת שתלים אלו יותר מורכב ודורש מיומנות ייחודית של מומחה כירורג פה ולסת. למעשה, מעט מאוד רופאי שיניים בארץ מבצעים הליך זה.

לסיכום, הטכנולוגיה שממשיכה להתקדם ולהתפתח מאפשרת כיום ביצוע השתלה של שתלי אוכף לאנשים מחוסרי עצם ללא צורך בהשתלת עצם. זוהי בשורה גדולה לאוכלוסייה זו, ומומלץ מאד לבצע את ההליך ללא חששות, שכן הוא ישפר מאד את איכות החיים של המטופל באופן שאינו כרוך בפרוצדורות ניתוחיות רבות או בכאב.

ד"ר שחם עמית הוא כירורג פה ולסת, מתמחה בהשתלות שיניים ובהשתלת שתלי אוכף- סובפריאוסטלים.

ד"ר עמית שחם, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully