וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 שאלות שאתם חייבים לדעת לענות עליהן אחרי הקורונה

29.3.2021 / 7:36

אין ספק שהידע הרפואי שלנו עלה מדרגה השנה, ורובנו חכמים יותר ואחראיים יותר. אז בואו לבדוק אם אתם מכירים מספיק לעומק 5 ביטויים רפואיים שליוו אותנו השנה

בווידאו: ראש ממשלת צרפת ז'אן קסטקס מקבל את חיסון אסטרהזניקה/צילום: רויטרס

כבר שנה וקצת שאנחנו עוקבים באדיקות אחרי נתוני תחלואה, מקדמי הדבקה, ציוני רמזור ואחוזי בדיקות חיוביות. רופאים ומומחים לבריאות הציבור תפסו את מקומם של הגנרלים לשעבר בפאנלים של מהדורות החדשות, וצוותים רפואיים הם גיבורי העל החדשים שלנו.

מגיפת הקורונה הפכה אותנו מאנשים שיונקים ידיעות ביטחוניות אחת לשעה במהדורות, לציבור שיודע לצטט נתונים מדעיים ולהסביר תהליכים רפואיים - וכמובן שהכל לטובת התנצחויות מילוליות עם יריבים ברשתות החברתיות, כמו שאנחנו אוהבים. אז בואו להעמיד את הידע הרפואי הענף שצברתם השנה למבחן. אספנו כאן 5 מושגים מתחום הרפואה וההתמודדות עם מגיפת Covid-19 שכולכם אמורים לדעת לדקלם כבר בשלב הזה של החיים. בחנו את עצמכם.

  • מה ההבדל בין חיידקים לנגיפים?

    חיידקים הם יצורים זעירים שבנויים מתא אחד יחיד. חיידקים רבים חיים עם גופנו בסימביוזה, ואילו אחרים יכולים להיות מחוללי מחלות ואז מוגדרים כחיידקים פתוגנים. הטיפול בחיידקים הוא אנטיביוטיקה. וירוס, או בעברית נגיף, אינו יצור תאי שלם אלא ייצור זעיר עם חומר גנטי שיכול להתקיים באופן מלא רק כאשר הוא חודר לתוך גוף של בעל חיים, צמח או חיידק, בעוד שמחוץ לגוף חי הוא אינו מסוגל לשרוד לאורך זמן. גם כדי להתרבות זקוקים נגיפים לגוף שיארח אותם והם משתמשים במשאבים שלו לצרכיהם. עבור חלק מהנגיפים ישנם טיפולים ספציפיים בעוד שכנגד רוב הנגיפים אין טיפול ייעודי.

    נגיף הקורונה. ShutterStock
    נגיף הקורונה/ShutterStock
  • מה זה מקדם הדבקה?

    מקדם הדבקה הוא מושג מתחום המחלות הזיהומיות שמבטא את עוצמת ההדבקה של מחולל זיהומי במצב טבעי ללא אמצעי מיגון או חיסון. בפועל, הדרך הפשוטה לפרש את המושג הוא שמקדם הדבקה הוא המספר הממוצע של אנשים שנדבקים מאדם חולה יחיד. ברגע שמקדם ההדבקה גבוה מ-1 המחלה מתפשטת. בהקשר של הקורונה, שילוב של אמצעי מיגון וריחוק חברתי לצד חיסון הצליחו להפחית את מקדם ההדבקה של הנגיף.

    מקדם הדבקה קורונה. ShutterStock
    מקדם הדבקה קורונה/ShutterStock
  • האם חיסונים בטוחים?

    חיסונים ניתנים כצעד מניעתי למיליוני אנשים בריאים, כולל ילדים, ולכן הם נדרשים לעמוד בתקני בטיחות גבוהים מאוד. כל חיסון עובר סדרה ארוכה של בדיקות בטיחות לפני שהוא מאושר על ידי מינהל המזון והתרופות (FDA). לפני אישורו, החיסון נבדק מעבדתית וקלינית על מאות אלפי נבדקים. לאורך כל התהליך, ה-FDA עובד בשיתוף פעולה הדוק עם החברה המייצרת את החיסון כדי להעריך את בטיחות החיסון ויעילותו. גם בהמשך, כל מנת חיסונים נבדקת לווידוא איכות ובטיחות. בין היתר נבדקת יעילות החיסון בהתאם לאצוות ספציפיות, בדיקת טוהר מרכיבי החיסון, בדיקת סטריליות ועוד. ה-FDA סוקר את תוצאות הבדיקות הללו ובודק את גם את המפעלים שבהם מיוצר החיסון, על מנת לוודא שהחיסונים עומדים בתקנים לאיכות ובטיחות.

    חיסון לקורונה. ShutterStock
    חיסון לקורונה/ShutterStock
  • מהי סערת ציטוקנים?

    סערת ציטוקינים היא מושג רחב שמאגד תחתיו מספר מצבים דלקתיים שבהם ישנה פגיעה בוויסות של תפקוד מערכת החיסון. זה מוביל למצב דלקתי סיסטמי מסכן חיים, שכולל עלייה חדה בציטוקינים שהם חלבונים שקשורים לתגובה דלקתית שגורמים להפעלה מוגזמת של תאי דלקת. התוצאה של ההפעלה המוגזמת הזו נעה בין מחלת חום מלווה בחולשה ועד לפגיעה רב מערכתית שעלולה להוביל לתמותה. ברוב המקרים הביטוי הראשוני של התסמונת כוללת חום גבוה, חולשה, ירידה בתיאבון, כאבי ראש, פריחה בעור, שלשול, כאבי מפרקים וביטויים נוירולוגיים. פרט לנזק למערכות רבות בגוף ישנם מקרים בהם ישנה גם הפעלה של מערכת הקרישה שיכולה להוביל להיווצרות של קרישי דם. טיפול בדקסמטזון (סוג של סטרואיד) נמצא יעיל בהפחתת תמותה בחולי COVID-19 עם סערת ציטוקינים, ותרופות אנטי דלקתיות מסוגים שונים עדיין נמצאות במסגרת מחקרים קליניים.

    מחקר בריטי: דקסמטזון,  תרופה סטרואידית זולה, מפחיתה את התמותה של חולי קורונה קשים. רויטרס
    מחקר בריטי: דקסמטזון, תרופה סטרואידית זולה, מפחיתה את התמותה של חולי קורונה קשים/רויטרס
  • מה זה אקמו?

    מכשיר אקמו הוא מכונת לב-ריאות חיצונית שמאפשרת תמיכה במצבים קשים אך הפיכים בהם ישנו נזק משמעותי ללב או לריאות. מכשיר האקמו מעשיר את הדם בחמצן ומסיר ממנו את הפחמן הדו חמצני אל מחוץ לגוף. החיבור של מכשיר האקמו לגוף כולל חיבור של צינורות פלסטיים לתוך כלי דם גדולים בגוף. השימוש במכשיר זה מאפשר למערכת הפגועה זמן החלמה והתאוששות. במקרים קשים של COVID-19 בהם הנשמה פולשנית אינה מספקת, נעשה לעיתים שימוש במכשיר האקמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully