וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבה אנשים דוחים טיפולי שיניים בגלל מצבם הכלכלי, וזו בעיה

רדואן אבו ריא, בשיתוף zap doctors

9.3.2021 / 10:38

המשבר הכלכלי שפקד את כולנו נותן את אותותיו בכל תחומי החיים. אחד הבולטים בהם הוא השמירה על בריאות הפה והשיניים, שנדחקת לא פעם לטובת הוצאות דחופות יותר. איך מתמודדים עם זה?

גבר צעיר סובל מכאב שיניים. ShutterStock
עוד נזק מתמשך של הקורונה. גבר צעיר סובל מכאב שיניים/ShutterStock

ההשלכות של משבר הקורונה ניכרות כמעט בכל פרט של חיינו. תחומים בודדים בלבד שמרו בשנה האחרונה על שגרה רגילה, בעוד שרוב ענפי המשק הוקפאו לסירוגין, הושבתו ואף הגיעו לקריסה. כתוצאה מכך, חלק גדול מאזרחי ישראל נמצאים במשבר כלכלי משל עצמם, ומנהלים את כל הוצאותיהם בקפידה.

תחת אי וודאות ומצב כלכלי מעורער, גם הוצאות חשובות וחיוניות עשויות להידחק לטובת אחרות, דחופות יותר. אחד התחומים שנפגעים בשל כך הוא בריאות הפה והשיניים. אם בחודשים הראשונים למשבר רבים נמנעו מהגעה לטיפולי שיניים או לטיפולים רפואיים אחרים בשל החשש להידבק, כעת מסתמן כי ישנם מטופלים שמעדיפים להימנע או לדחות את טיפולי השיניים שלהם בשל המצב הכלכלי הדוחק.

רדואן אבו ריא, מנהל מרפאת השיניים קרדיט דנט, מספר שבהחלט ניתן לראות את השפעת המצב הכלכלי על חלק מהמטופלים. "הקורונה ללא ספק הוסיפה על הקושי של לא מעט אנשים. אנחנו רואים אותם היום, לא פעם, מוותרים על טיפולים חיוניים לעצמם לטובת טיפול לילדים, למשל. היה לי מטופל במצב קטסטרופלי, עם פה כמעט הרוס - רוב השיניים חסרות, לא ברור איך הוא מצליח לאכול. הוא הגיע עם הבת שלו לטיפול אורטודנטי ועבר בדיקה בעצמו, אבל כשהבין שגם הוא זקוק לטיפול רציני, הוא אמר שעד אחרי סיום התשלומים על הטיפול של הילדה אין על מה לדבר. גם כשהצענו הסדרי תשלום מקלים מסוגים שונים - הוא לא היה מוכן לשמוע".

לדחיית טיפולים כאלה יש כמובן השלכות."כל מצב בעייתי בשיניים שדורש טיפול, עלול להחמיר אם לא יטופל בזמן. חור בשן שיכול להסתכם בסתימה פשוטה עלול להצריך טיפול שורש אם לא יטופל או להגיע למצב שדורש עקירה. אובדן שיניים הוא אחת הבעיות הנפוצות ביותר שאנחנו רואים אצל המטופלים, גם בגילאים צעירים יחסית, וברוב המקרים זה קורה בגלל הזנחה".

סיפורים מסוג זה הם הסיבה בגללה הקים אבו ריא את מרפאת השיניים, אותה הוא מגדיר כמרפאה חברתית. "בכלל לא הייתי בכיוון הזה", הוא מספר, "לא חשבתי מעולם לפתוח מרפאת שיניים, אבל אחרי שאני ואשתי עברנו טיפולי שיניים יקרים מאוד החלטנו שזה לא צריך להיות כך ופתחנו מרפאה חברתית כדי לעזור לאנשים ולבוא לקראתם".

אילוסטרציה. ShutterStock
להנגיש רפואת שיניים איכותית לכולם. מרפאת שיניים/ShutterStock

המרפאה, אומר אבו ריא, מיועדת גם למטופלים שמצבם הכלכלי לא שפר עליהם, אך גם לכל מטופל שלא מעוניין לשלם על טיפולי השיניים שלו מחירים מופרזים. "החלטנו להנגיש את כל טיפולי השיניים, ובעיקר את השתלות השיניים, לכלל האוכלוסייה, כדי שמטופלים לא יימנעו מלעבור טיפולי שיניים חשובים. אנחנו מתחייבים למחירים בסביבות ה-30 אחוזים ממחירי השוק ועם זאת, אנחנו לא מתפשרים על האיכות והמקצועיות".

למה אתם נותנים דגש דווקא להשתלות השיניים? "רוב הטיפולים האחרים הם פשוטים וזולים יותר בדרך כלל, כך שמרבית המטופלים מצליחים לעמוד בהוצאות שכרוכות בהם. השתלות שיניים הן טיפול ממושך ומורכב יותר ולכן בדרך כלל גם יקר יותר, אז עליו אנשים נוטים יותר לוותר".

כחלק מהגישה החברתית, מאמין אבו ריא לא רק בהנגשת מחירים אלא גם בשקיפות ובאמינות מול המטופלים, ובחשיפת האמת שמאחורי חלק מהטיפולים והרווחים שנעשים בתחום רפואת השיניים. "רפואת השיניים הפכה לתחום מסחרי. כשאני התוודעתי לראשונה למחירים של שתלים וכתרים במעבדה והבנתי מה הרווח שנשאר אצל הרופא - הבנתי שהמחירים, בחלק מהמקרים, הם לא בשמיים אלא אפילו למעלה מזה. כשאנשים לא יכולים להרשות לעצמם טיפולים בסכומים כאלה, הם משלמים על זה באובדן של שיניים נוספות שאולי היה אפשר להציל, וזה קורה גם בימים של שגרה אבל בעיקר בתקופה הנוכחית"

איך לצמצם את עלויות טיפולי השיניים בתקופה של משבר כלכלי

על מנת לצמצם ככל האפשר את עלויות טיפולי השיניים מבלי לוותר על טיפולים חיוניים, מציע אבו ריא מספר עצות חשובות למטופלים:

• אל תדחו טיפולים - טיפול שתדחו רק יעלה יותר בהמשך, וגם יכאב יותר וידרוש זמן החלמה ממושך יותר.

• הקפידו להגיע לניקוי אבנית אצל השיננית בהתאם להמלצות ולביקורת תקופתית אצל רופא השיניים, אלו יסייעו לצוות המרפאה לזהות בעיות בשלב מוקדם בו גם עלות הטיפול נמוכה משמעותית.

• בקשו להיות מעורבים ככל האפשר בתוכנית הטיפול הצפויה. אל תחששו לבקש הסברים ולשאול שאלות כדי להבין מה הסיבות לביצוע כל שלב בטיפול, מדוע אתם נזקקים לטיפול זה ומהן כלל ההשלכות של כל טיפול.

• אל תחששו לקבל דעה נוספת ואל תהססו להתייעץ עם רופא נוסף על מנת להבין את האלטרנטיבות העומדות לרשותכם. ייתכן שישנן שיטות טיפול אחרות שיהיו יעילות יותר וגם יסתכמו בפחות עלויות.

• וודאו שרופא השיניים מתעד את הטיפולים שאתם עוברים - תיעוד מדויק של כל מה שנעשה ימנע טיפולים מיותרים שלא לצורך. זה מהותי במיוחד אם אתם עוברים בין רופאי שיניים שונים או הולכים במקביל למרפאות שונות.

• בקשו מרופא השיניים או מהשיננית הדרכה בנוגע לתחזוקת ההיגיינה היומיומית ואפילו המלצות על מוצרים. הקפידו לבצע את ההוראות שקיבלתם כחלק קבוע מהשגרה, הן נועדו אך ורק לטובתכם.

רדואן אבו ריא הוא מנהל מרפאת השיניים קרדיט דנט, הנמצאת בסכנין

רדואן אבו ריא, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully