וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערה חטפה מכה בראש ואז הרופאים גילו את הדבר הבא

נערה בת 17 הגיעה לבית חולים לאחר שהתעלפה וחטפה מכה בראש. אחרי שהרופאים בדקו אותה הם מצאו ממצא נדיר בבטנה שחייב ניתוח מהיר

אישה מגרדת את הקרקפת שלה. ShutterStock
מה אכילת שיער יכולה לעשות לכם? ראש של אישה/ShutterStock

יש לא מעט ילדות וילדים שנוהגים לאכול את או למצוץ את קצוות שיערם, אבל במקרה הבא מדובר בתופעה הרבה יותר נדירה ומסוכנת. נערה בבריטניה שאכלה בכפייתיות את שיערה פיתחה כדור שיער מאסיבי בבטנה שקרע חור דרך דופן הבטן שלה, כך על פי דיווח שפורסם בתחילת פברואר בכתב העת BMJ Case Reports.

כדור השיער בצורת אליפסה היה באורך של 48 סנטימטרים ומילא לחלוטין את בטנה, אבל למרבה הפתעה זו לא הייתה הסיבה הראשונית שהביאה אותה לבית החולים, ובת ה-17 פנתה למיון לאחר שהתעלפה פעמיים וחטפה מכות בפניה ובראשה.

הרופאים רצו לשלול פגיעת ראש, אך במהלך בדיקה הבחינו גם במסה בבטן העליונה של הנערה. היא סיפרה לרופאים ההמומים כי היא חווה כאבי בטן לסירוגין בחמשת החודשים האחרונים, שהוחמרו במהלך השבועיים שקדמו לביקורה בבית החולים, נכתב בדוח. הייתה לה גם היסטוריה של שתי הפרעות נפשיות. הראשונה, טריכוטילומניה, תלישת שיער והשניה, טריכופגיה, הקרויה "תסמונת רפונזל" ומאופיינת באכילה כפייתית של שיער.

שתי התסמונות האלה קשורות פעמים רבות זו בזו. אנשים הסובלים מטכירוטלמניה נמצאים בסיכון מוגבר לפתח טריכופגיה. לפי מחקרים, בין 20 ל-25 אחוזים מהסובלים מטריכוטלומניה נטו גם לבלוע שיערות. רוב המקרים תוארו בקרב צעירים, ילדים ואנשים בגילאי ה-20, מתוכם 70 אחוזים נשים. עם זאת, ישנם גם דיווחים על פעוט אחד ועל מטופל שאובחן בגיל 55.

תסמונת רפונזל. BMJ Case Reports 2021, אתר רשמי
"כמו גבס על כל הקיבה". גוש השיער שהוצא מבטנה של הנערה/אתר רשמי, BMJ Case Reports 2021

במקרה של הנערה בדיקת CT גילתה "בטן מורחבת מאוד" עם מסה גדולה של שיער בפנים, וקרע בדופן הקיבה. על פי מחברי המחקר, מהמרכז הרפואי קווינס בנוטינגהאם באנגליה, צבר השיער הולך ומצטבר וגורם בסופו של דבר לחסימה של צינור העיכול, כתוצאה מכדור שיער המכונה טריכובזואר. הנערה עברה ניתוח, והרופאים הסירו את כדור השיער שהיה כל כך גדול שהוא היה כמו "גבס של כל הקיבה", אמרו הכותבים.

אכילת שיער עלולה לגרום לסיבוכים חמורים, כולל חסימת מעיים ואפילו מוות, על פי מרפאת מאיו. בשנת 2017, ילדה בת 16 בבריטניה מתה מתסמונת רפונזל לאחר שכדור שיער בבטן גרם לזיהום קטלני.

הנערה אושפזה ביחידה לטיפול נמרץ (ICU) לאחר הניתוח שלה, והיא קיבלה אוכל דרך צינור הזנה שהוחדר למעי הדק בזמן שקיבתה נרפאה. לאחר הערכה של פסיכיאטרים בבית חולים, היא שוחררה מבית החולים שבעה ימים לאחר הניתוח שלה, כתבו המחברים. חודש לאחר מכן לא היו לה שום סימנים לסיבוכים, "התקדמה היטב בייעוץ תזונתי" ופנתה לפסיכולוג, לדבריהם.

  • עוד באותו נושא:
  • שיער

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully