וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מעקצוץ בידיים ובאצבעות? יכול להיות שיש לכם בעיה עצבית

ד"ר ע. ינאי, בשיתוף zap doctors

14.2.2021 / 10:20

לפעמים עקצוץ באצבעות הוא רק עקצוץ. אך במקרים מסוימים מדובר על תסמין של בעיה עצבית הדורשת התערבות כירורגית. מנתח מומחה עם כל הפרטים שכדאי שתכירו בנושא

תסמונת התעלה הקרפלית. ShutterStock
תוצאה של לחץ המופעל על עצב מסוים. גבר עם כאבים ביד/ShutterStock

לפני שנוכל לדבר על תסמונות עצביות בידיים, חשוב תחילה להבין מה זה בכלל עצב. הדרך הטובה ביותר להסביר זאת היא לחשוב על המוח שלנו כעל מחשב השולח פקודות למכשירים שונים המחוברים אליו בכבלים. לפי הדוגמה הזו, ניתן לדמות את היד האנושית המחוברת למוח באמצעות עצבים, למדפסת הביתית המחוברת למחשב באמצעות כבל: כל עוד המדפסת מחוברת בכבל תקין למחשב, הפקודות יעברו בצורה תקינה וללא בעיות. לעומת זאת כשהכבל לא תקין, העברת הפקודות משתבשת.

תסמונת עצבית היא לרוב תוצאה של לחץ המופעל על עצב מסוים. תסמונות עצביות בידיים באופן ספציפי, מופיעות כאשר מופעל לחץ על העצבים המקשרים בין מערכת העצבים המרכזית לידיים. הלחץ מופיע לרוב בנקודות שבהן העצבים עובר דרך תעלה סגורה. כך לדוגמה הלחץ עשוי להתפתח בתעלה הקרפלית שבשורש כף היד אך יכול באותה מידה להתפתח באזור המרפק, בתעלה הקוביטלית.

כאשר הלחץ נוצר בתעלה הקוביטלית שבמרפק, הסיגנלים שמעביר העצב האולנרי לא יעברו בצורה תקינה ובסופו של דבר המטופל יסבול מעקצוצים ותחושת נימול בקמיצה ובזרת. לעומת זאת כשהלחץ נוצר בתעלה הקרפלית, יהיה זה עצב המדיאנוס שייפגע והלחץ יבוא לידי ביטוי בעקצוצים ותחושת נימול באגודל, באמה ובאצבע. ישנן כמובן תסמונות נוספות במשפחה זו, כשהמשותף לכולן הוא לחץ שמופעל על עצב המעצבב את היד, הגורם לשיבוש בהעברת הסיגנלים העצביים.

איך ניתן לדעת אם מדובר בבעיה חמורה הדורשת טיפול או בסתם עקצוץ?
עקצוצים בידיים הם תסמינים שאינם ספציפיים. המשמעות היא שיכולים להיות גורמים רבים לתופעה. העקצוצים יכולים להיות למשל תוצאה של בעיה בעמוד השדרה, ביטוי של נוירופתיה סוכרתית ועוד. לכן כאשר סובלים מעקצוצים ותחושת נימול בידיים או באצבעות באופן חוזר ונשנה במשך חודש לפחות, מומלץ מאוד לגשת לבדיקת רופא אשר יפנה לבדיקת EMG. באופן הזה ניתן לבודד את הבעיה ולאתר את המיקום המדויק של הפגיעה העצבית.

מערכת עצבים. ShutterStock
איזה עצב סובל מלחץ ומדוע? מערכת עצבית/ShutterStock

כיצד מטפלים ביעילות בתסמונות עצביות?
לאחר שמבודדים את הבעיה ומבינים איזה עצב סובל מלחץ ומדוע, ניתן להתאים למטופל את הטיפול הרלוונטי עבורו באופן אישי. בדרך כלל ההמלצה הטובה ביותר היא לנטרל את הלחץ המופעל על העצב באמצעות ניתוח. בהקשר זה יש לציין כי בדרך כלל לחץ המופעל על עצב לא נעלם ללא טיפול. מעבר לכך, ישנם מצבים שבהם הלחץ מתגבר באופן הדרגתי ובהיעדר טיפול עלול להוביל לנזק עצבי. המשמעות היא שגם אם יבוצע ניתוח להקלת הלחץ, ייווצר נזק בלתי הפיך לעצב.

הניתוח עצמו משתנה בין השאר בהתאם למיקום של הלחץ, כשניתוח להפחתת הלחץ בתעלה הקרפלית לדוגמה, הוא ניתוח פשוט מאוד שמבוצע בהרדמה מקומית. בניתוח זה, הופכים את המנהרה הסגורה לתעלה פתוחה ומונעים כל אפשרות להתפתחות של לחץ בעתיד. ניתוח לשחרור הלחץ מהעצב עובר בתעלה הקוביטלית לעומת זאת, הוא ניתוח מורכב יותר שכן לא אחת ישנו צורך להזיז את העצב ממקומו הטבעי לאחר שחרור התעלה שבה הוא עובר.

לסיכום יש להדגיש פעם נוספת שהתעלמות מתסמינים עצביים בידיים, המופיעים במשך תקופה של מספר שבועות, עשויה להוביל לנזקים חמורים. בבדיקה פשוטה מאוד ניתן לברר מהו הגורם המדויק לתסמינים ולהבין מהו הטיפול האופטימלי שיגרום לשיפור איכות חיי המטופל ובו בזמן ימנע נזק עצבי בלתי הפיך.

ד"ר ע. ינאי עובד כמנתח וכרופא בכיר מאז 1983 במחלקה לכירורגיה של כף היד במרכז הרפואי קפלן, משמש כמומחה רפואי מטעם בתי משפט בין חיפה לבאר-שבע וכן מספק חוות דעת רפואית מטעם הנפגעים לבתי משפט בכל רחבי הארץ.

ד"ר ע. ינאי, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully