וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגיעה בשלפוחית ובתפקוד המיני בעקבות פגיעה בעמוד השדרה

פרופ' אילן גרינולד, בשיתוף zap doctors

3.2.2021 / 8:35

אם סבלתם מפגיעה בעמוד השדרה, וגיליתם במהלך הזמן שאתם מתקשים במתן שתן ושתפקודכם המיני נפגע, ייתכן מאוד שיש קשר בין הדברים. בעזרת חוות דעת רפואית משפטית תוכלו לתבוע פיצוי מהביטוח הפרטי או לאחוזי נכות מהביטוח הלאומי

אדם הסובל מכאבי גב בעמד השדרה. ShutterStock
מה הקשר בין עמוד השדרה לאין אונות? עמוד שדרה/ShutterStock

גברים רבים הסובלים מפגיעה בעמוד השדרה, אם זה בגלל תאונת עבודה או תאונה אחרת, מגלים בהמשך הדרך כי הם מתקשים במתן שתן וסובלים מאין אונות. במקרים רבים, הם חוששים להתמודד עם הבעיות בגלל בושה וחשש מחשיפה, ונמנעים מלשתף את הרופא המטפל. במצב כזה, הם אינם מודעים לכך שיש קשר ישיר בין הפגיעה בעמוד השגרה לבין הפגיעה האורולוגית שגורמת לקושי במתן שתן ולאין אונות, אך קשר כזה ידוע ומוכר, וניתן לתבוע אחוזי נכות או פיצוי כספי בעקבות הפגיעה בתפקוד.

מדוע חשוב להתייעץ עם הרופא?
התייעצות עם רופא תסייע באבחון הבעיה, או בהפניה לרופא מומחה מתאים כמו אורולוג. נפגעי עמוד שדרה מטופלים על ידי אורתופד, לכן כדאי לשתף אותו בבעיה.

כיצד פגיעה בעמוד השדרה גורמת לפגיעה אורולוגית ומינית?
נזקים אורולוגים עלולים להיגרם מפגיעה באיברים אחרים. נזק מסוג זה נקרא נזק עקיף, לדוגמא פגיעה בעמוד השדרה יכולה לגרום לנזק עצבי לשלפוחית השתן ולסוגרים. מי שסובלים מכאבי גב או פריצת דיסק בעקבות תאונה, הפגיעה יכולה לגרום ללחוץ על עצבים המווסתים את התפקוד של מערכת השתן התחתונה, שלפוחית השתן או הסוגרים. כך נוצר מצב של עלייה משמעותית בתדירות הליכה תכופה לשירותים, קושי להתאפק ועד אי שליטה בשתן או ההפך, קושי בהתרוקנות עד עצירת שתן. פגיעה נוספת היא פגיעה במנגנון הזקפה, בעקבות נזק עצבי למערכת המין הגורם להפרעה קשה במנגנון הזקפה עד למצב של אין אונות.

נזקים נוספים הם הנזקים הישירים. דוגמה לנזק מסוג זה היא חבלה בכליה, שיכולה להתבטא בטווח רחב של פגיעות. מקרע חלקי של הכליה, פגיעה חלקית בתפקוד הכליה ועד לכריתת כליה.

מערכת השתן. ShutterStock
נזק עצבי במערכת השתן ובמערכת המין. שלפוחית שתן/ShutterStock

האם הגשת תביעה בעקבות פגיעות אלה מוגבלת בזמן?
הגשת תביעה בעקבות תביעות אלה אינה מוגבלת בזמן. גם אם הוגשה תביעה בעקבות פגיעה בעמוד השדרה, ניתן להגיש תביעה בעקבות פגיעה אורולוגית או פגיעה בתפקוד המיני. פגיעות אלה יכולות להתפתח לאורך זמן, ולעיתים מגלים אותן רק לאחר תהליך ארוך של שיקום, חזרה לשגרת חיים וחזרה לפעילות מינית. תקופה זו עלולה לארוך זמן רב, כך שהנפגע יכול לגלות שתפקודו נפגע רק כעבור זמן רב.

בנוסף, נפגעים רבים חוששים ומתביישים לשתף ולפנות לטיפול לאחר גילוי הבעיה, ומצב זה עלול להאריך את טווח הזמן מרגע הפגיעה ועד הגשת התביעה.

כיצד מגישים תביעה לפיצוי בעקבות פגיעות אלה?
כדי להגיש תביעה מהגורמים השונים כמו הביטוח הרפואי הפרטי, הביטוח הלאומי או המעסיק, יש לפנות לרופא מומחה שיגבש חוות דעה מקצועית יש צורך ברופא מומחה לאחר ביצוע הערכה. המומחה צריך להראות את הקשר בין הנזק שנגרם למטופל בעקבות התאונה לפגיעה האורולוגית או המינית. על המומחה לגבש הערכה של מידת הנזק או הנכות ממנה סובל התובע. אדם הסובל מפגיעה בשלפוחית השתן עלול לדוגמה לסבול מפגיעה בתפקוד במקום עבודתו ובחיי החברה בשל הליכה דחופה לשירותים או קושי בשליטה בסוגרים, אדם הסובל מאין אונות עלול לסבול מפגיעה בזוגיות ובחיי המשפחה שלו.

מתי נדרשת חוות דעת משפטית של מומחה?
כאשר אדם מחליט להגיש תביעה בעקבות נזק גופני או חלה במחלה אורולוגית, התביעה לפיצוי הכספי תעשה בדרך כלל בהליך משפטי ישירות מול הגורם הנתבע. כדי להוכיח את הקשר בין הנזק שנגרם ובין התאונה ולבסס את התביעה, עורך הדין יפנה ברוב המקרים לקבלת חוות דעת משפטית אורולוגית.

גבר בבדיקת רופא. ShutterStock
יש צורך בחוות דעת של אורולוג. גבר מדבר עם הרופא המרפאה/ShutterStock

לאיכות חוות הדעת ומקצועיותה יש השפעה מכרעת על קבלת התביעה, כיוון שהיא מעידה על מידת הנזק האורולוגי ומידת השפעתו על חיי היומיום והקשר הרפואי בין הפגיעה בתאונה לבין הנזק האורולוגי. בחוות הדעת ממליץ המומחה מהו גובה שיעור הנכות בגין הנזק המדובר או הפיצוי הכספי המגיע לתובע. לחוות הדעת יש משקל רב בהחלטה הסופית של הועדה הרפואית, נציגי הנתבע או של השופט.

מדוע משקלה של חוות הדעת האורולוגית כה משמעותי?
הגורמים המשפטיים אינם בקיאים בהיבט הרפואי של פגיעות גופניות, הם אינם מוסמכים לקבוע מה הנזק שנגרם לתובע ומה מידתו, היכן בדיוק נפגע הנתבע ואיך פגיעה זו משפיעה על תפקודו היום יומי. הם יכולים לתרגם את חוות הדעת להיבט הכלכלי, ולקבוע פיצוי כלכלי בדמות אחוזי נכות, פיצוי כספי חד-פעמי (בד"כ סכום גבוה) או פיצוי כקצבה חודשית קבועה לכל החיים.

כשמדובר בנזקים בתחום האורולוגי או בפגיעות גופניות למערכת השתן והמין, יקבעו נכויות באחוזים שונים בהתאם לדרגת הפגיעה ומידתה. מומחה שבקיא בנזקים אילו יכול להסביר את מידת השפעתם, לקבוע את דרגת הנכות ולשכנע את הועדה הרפואית או את השופט הדן בפיצוי לנפגע.

לסיכום, פגיעה בעמוד השדרה עלולה לגרום פגיעות בתפקוד מערכות השתן והמין. אם החלטתם להגיש תביעה לפיצוי בעקבות פגיעות אלה. חוות דעת משפטים רפואית של מומחה מיומן ומנוסה יכולה להעלות משמעותית את הסיכוי של תביעתם להתקבל, ואף להגדיל את גובה הפיצוי או אחוזי הנכות שיקבעו לכם.

פרופ' אילן גרינולד הוא רופא מנתח אורולוג, מומחה בחוות דעת רפואית משפטית.

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת Zap Doctors.

פרופ' אילן גרינולד, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully