וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקירת שיני בינה: כל מה שאתם רוצים וחייבים לדעת

ד"ר דורון רוזן, בשיתוף zap doctors

24.1.2021 / 10:04

מה הסיכון בהימנעות מעקירת שיני בינה, מדוע מטופלים רבים בוחרים להשאיר את השיניים במקומן והאם העקירה עשויה להוביל לנזק עצבי חמור? רופא שיניים עם כל התשובות לכל השאלות

פה ושיניים. ShutterStock
שיני הבינה מתחילות לבקוע בגיל ההתבגרות. פה של אישה פתוח לרווחה/ShutterStock

שיני הבינה בדרך כלל מתחילות לבקוע בתחילת גיל ההתבגרות ומסיימות את הבקיעה שלהן בשלהי העשור השני לחיינו. בניגוד ליתר השיניים, בחלק גדול מהמקרים לשיני הבינה אין אפשרות לבקוע בצורה תקינה משום שאין להן מספיק מקום. הבקיעה הלא תקינה של שיני הבינה גורמת לפיכך לשלל בעיות ומעמידה אותנו במגוון רחב של סיכונים. למעשה בחלק מהמקרים, מדובר בסיכונים חמורים שעשויים לסכן את חיינו.

לפי מחקרים רבים שבהם חקרו את הקשר בין שיני בינה לשלל בעיות בריאותיות, נמצא בין השאר שהסיכוי להתפתחות של ציסטות וגידולים שפירים בחלל הפה, גדול יותר בקרב מטופלים שבחרו להימנע מעקירת שיני הבינה שלהם בהשוואה למטופלים שעברו טיפול לעקירת שיני הבינה. כמו כן כאשר שן בינה בוקעת בזווית לא תקינה או באופן חלקי בלבד, נוצרים אזורים נסתרים שלחיידקים קל מאוד להסתתר ולהתרבות בהם באין מפריע.

תופעה זו מובילה במקרים רבים להתפתחות של עששת הפוגעת בנוסף גם בשיניים הסמוכות וכן עשויה להוביל להאצה של נסיגת החניכיים והידלדלות העצם התומכת בשיניים.

שן בינה כלואה עשויה לסכן את חיי המטופל

דוגמה נוספת הממחישה את הסכנות הכרוכות בהימנעות מעקירת שיני בינה, ניתן למצוא בסיפורו של גבר שהגיע לפני מספר שנים לבית החולים מאיר בכפר סבא, עם קשיי נשימה. הגבר, בשנות החמישים לחייו, סבל מזיהום חמור באזור הפה כתוצאה משן בינה שלא בקעה בצורה תקינה. בבדיקה שבוצעה בבית החולים התברר שחיידק טורף הצליח לחדור לרקמות הפגועות בחלל הפה ומשם התפשט לאזור הצוואר.

בסופו של דבר הרופאים בבית החולים הצליחו להציל את חיי המטופל אך סיפורו הוא עדות לכך שבמקרים רבים השן הכלואה עשויה להוביל למצב מסכן חיים: לא אחת הזיהום שנוצר בעקבות שן בינה כלואה, מתפשט לאזורים מרוחקים כמו ארובות העין כשמדובר בשן בינה הכלואה בלסת העליונה ואזור הצוואר כשמדובר בלסת התחתונה.

גבר צעיר סובל מכאב שיניים. ShutterStock
חושבים שששיני הבינה לא מסכנות אותם. גבר סובל מכאב שיניים/ShutterStock

בנוסף לכל זה, קיימת תופעה הנקראת Ludwig's angina, הנגרמת כתוצאה מזיהום שמקורו בשינה בינה כלואות ובאה לידי ביטוי בנפיחות של רצפת הפה והצוואר עד כדי היצרות של נתיבי האוויר.

מדוע מטופלים רבים בוחרים להימנע מעקירה של שיני בינה?
ישנו מגוון רחב של גורמים המובילים מטופלים עם שיני בינה כלואות, לוותר על טיפולי עקירה. להלן שניים מהם על קצה המזלג:

היעדר כאב: במקרים רבים שיני בינה כלואות לא גורמות לכאבים ולמעשה לא באות לידי ביטוי בתסמינים קליניים כלשהם. אך העובדה שהשיניים לא גורמות לתסמינים בטווח המידי, לא בהכרח מבטיחה שלא נגרם נזק שהולך ומצטבר שבסופו של יום ישפיע על בריאות המטופל בטווח הרחוק. הדבר מזכיר מעט מטופל שבוחר להימנע מנטילת תרופות להורדת לחץ דם בזמן שהוא סובל מיתר לחץ דם, פשוט משום שנכון להיום הוא לא סובל מתסמינים כלשהם.

מידע שגוי: גורם נוסף לכך שמטופלים רבים נמנעים מלעבור עקירה של שיני בינה, קשור למידע שגוי שנחשב בקרב רבים כאמת לאמיתה. בין השאר מטופלים רבים מאמינים ששיני הבינה לא מסכנות אותם כהוא זה, ישנם המאמינים שאין דרך לעבור את הטיפול אלא בהרדמה כללית וכן ישנם המאמינים כי הוצאת שיני הבינה מעמידה אותם בסיכון לנזק עצבי ולאובדן השליטה על שרירי הפנים.

טיפול שיניים רופא. ShutterStock
ניתן לעבור עקירה של שיני בינה תחת טשטוש בלבד. עקירה של שיניים/ShutterStock

כל האמת על עקירת שיני בינה

כפי שציינו, מטופלים רבים חוששים לעבור ניתוח לעקירת שיני בינה משום שהם מאמינים שלא ניתן לעבור אותו אלא בהרדמה מלאה. אין ספק שהרדמה מלאה היא תהליך לא נעים במיוחד, הטומן בחובו סיכונים מסוימים. אך האמת היא שנכון להיום ניתן לעבור עקירה של שיני בינה תחת טשטוש בלבד. למעשה רוב שיני הבינה נעקרות כיום תחת הרדמה מקומית. הטשטוש ו/או ההרדמה הכללית, מומלצים כאשר המטופל סובל מחרדה חמורה או כשמדובר בעקירה מורכבת.

עוד הזכרנו שמטופלים רבים חוששים להישאר עם נזק עצבי חמור ושלא יוכלו להניע את שרירי הפנים לאחר העקירה. בהקשר הזה יש לציין כי אכן יתכן מצב שבו שורש השן הכלואה יתפתח בסמוך לעצב. אך לא זו בלבד שמדובר על עצב תחושתי ולא עצב תנועתי אלא שכיום אין צורך לעקור את השן מהשורש: כאשר מבחינים בכך שישנו סיכוי לפגיעה עצבית, ניתן לנתק את חלקי השן השונים במהלך הטיפול, להשאיר את השורש במקומו ולעקור את כל השאר.

כך תקדימו תרופה למכה

ההמלצה הטובה ביותר בכל הקשור לשיני בינה, היא להגיע לרופא פה ולסת מוקדם ככול האפשר, על מנת שיוכל לאבחן את רמת הסיכון לכליאה של השן מבעוד מועד. שיני הבינה לרוב בוקעות לקראת סוף העשור השני לחיים. אך רופא מיומן ומנוסה, יכול לדעת לאן הדברים הולכים בשלב שבו השן סיימה שני שלישים מתהליך הבקיעה.

לכן ההמלצה היא להגיע לרופא כבר בגיל 14 על מנת לעבור אבחון ולקבל החלטה בנוגע לטיפול המתאים ביותר למטופל באופן אישי. בדרך כלל בגיל 14 ניתן כבר לראות את הזווית שבה ממוקמת השן ולהבין האם היא תהיה כלואה והאם היא תתקרב לעצב. רבים לא יודעים זאת, אך ככול שעוקרים את שן הבינה בגיל מוקדם יותר, כך הסיכוי לנזקים נמוך יותר ואפילו ההחלמה מהירה וקלה יותר. קחו זאת לתשומת ליבכם.


ד"ר רוזן דורון הוא רופא שיניים - כירורגיית פה ולסתות, מומחה לכירורגיית פה ולסתות

ד"ר דורון רוזן, בשיתוף zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • שיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully