וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכחו אותנו בגלל הקורונה

בשיתוף האגודה לזכויות החולה

4.11.2020 / 14:37

הקורונה חשפה את המחסור החמור במשאבים במערכת הבריאות הישראלית וכמיליון חולים כרוניים נפגעו: "התחושה היא שהפקירו אותנו לחלוטין"

בדיקת לחץ דם מחלה כרונית. ShutterStock
כמיליון חולים כרוניים בישראל נפגעים אף ברמה הבריאותית וחיים בחרדה מתמדת למן התפרצות הנגיף/ShutterStock

משבר הקורונה חשף לעיני כל את מה שמקבלי ההחלטות העדיפו להתעלם ממנו לאורך השנים: המחסור החמור במשאבים במערכת הבריאות. הגידול באוכלוסייה והזדקנותה מצריכים הגדלת משאבים, אך בפועל המערכת מורעבת כבר שנים ומתקשה לספק את השירותים באופן סביר, כפי שהיא מחוייבת על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי. אחד הנושאים הכואבים בימים אלה הינו מצבם של החולים הכרוניים, אשר רובם משויכים לקבוצת סיכון כאשר מדובר על וירוס הקורונה.

מגפת הקורונה משפיעה על כלל תושבי המדינה בשלל היבטים - חרדה ודיכאון, מצוקה כלכלית, פגיעה במערכת החינוך של ילדינו ועוד. כמיליון חולים כרוניים בישראל נפגעים אף ברמה הבריאותית וחיים בחרדה מתמדת למן התפרצות הנגיף. בחודשים הראשונים התקשו לקבל מידע לגבי מידת הסיכון בו הם מצויים, ועל כן רבים נמנעו מהגעה לקבלת טיפול רפואי ואילו רבים אחרים, שביקשו להגיע, נתקלו בדלת סגורה. גם כיום, כשמונה חודשים, לאחר פרוץ המגפה בישראל, המצוקה בבתי החולים רבה, וקיים קושי ממשי בקבלת מענה רפואי סביר.

"התחושה היא שהפקירו אותנו החולים לחלוטין", אומרת ג' בת 42 מרחובות. "אני אמורה לקבל פעם בכמה שבועות עירוי של תרופה לווריד ולצערי אין שום מקום בו אני יכולה לקבל את העירוי בבטחה. באופן קבוע אני מקבלת אותו באשפוז יום של קופת חולים, אך אין שם הקפדה על הנחיות בסיסיות - אין מרווח של 2 מטר בין המיטות, אין הפרדה נאותה בין חולים אקוטיים לבין חולים כרוניים, אותו צוות מטפל בכולם. אני מאוד חוששת ולכן הגעתי למצב שבו אני נאלצת לוותר על הטיפול". גם צוותי הרפואה מספרים על העומס הבלתי אפשרי בבתי החולים בתקופה זו, ומתארים את הפגיעה בחולים הכרוניים, הזקוקים לשירותי המערכת ואינם מקבלים מענה רפואי ראוי.

בדיקת סכרת. ShutterStock
אין חולק כי וירוס הקורונה מחייב היערכות מיוחדת, ואולם, התיעדוף המובהק של המאבק בקורונה על פני מתן שירותי רפואה לכלל הציבור, ולחולים הכרוניים בפרט אינו מתקבל על הדעת/ShutterStock

אין חולק כי וירוס הקורונה מחייב היערכות מיוחדת, ואולם, התיעדוף המובהק של המאבק בקורונה על פני מתן שירותי רפואה לכלל הציבור, ולחולים הכרוניים בפרט אינו מתקבל על הדעת. בהתאם למדיניות הממשלה, הורה משרד הבריאות על צעדים לצמצום שירותי רפואה שונים, הסבת מחלקות פנימיות למחלקות קורונה, הפחתה בשירותים אלקטיביים, סגירה חלקית של מכונים ומעבדות. צעדים אלה, הנובעים ממחסור במשאבים וצוותים, פוגעים ישירות בכלל צרכני שירותי הבריאות, ובראשם החולים הכרוניים, שנדמה כי שכחו אותם: "כחולה ITP כרוני זה עניין חיוני ושגרתי ואפילו צורך קיומי להקפיד על בדיקות דם באופן קבוע ", מעיד נ' בן 48 מרמת גן. "ביטלו את האפשרות לבצע בדיקות דם במרפאה שלי ומבחינתי מדובר פשוט באסון".

דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם השבוע מתייחס ישירות לסוגיות אלה: "משרד הבריאות לא פעל לגיבוש אופן הפעולה המיטבי שיפחית את רתיעתו של הציבור מלבקר בעת הצורך במרפאות הקופות, במרפאות החוץ בבתי חולים ובחדרי המיון, ויפיג את חששותיהם של הצוותים המטפלים מלתת שירות לחולים המבקרים במקום". המבקר קורא: "לבחון את האפשרויות לחזרה לשגרת ביקורים פרונטליים במרפאות בכלל, ובעת מגבלות תנועה שיוטלו על הציבור בפרט (אם אלו יוטלו), לקבוע את שיטת העבודה המיטבית כדי להבטיח שמירה על הרצף הטיפולי וכן להבטיח למטופלים מסלולים בטוחים ונקיים".

האגודה לזכויות החולה נלחמת עבור זכויות החולים הכרוניים, כבר מעל עשרים שנה. בימים אלה, בהם נדמה כי שכחו את החולים הכרוניים בבית, אנו קוראים למקבלי ההחלטות לממש את חובתם והבטחתם כלפי אזרחי המדינה, חולים ובריאים. המערכת מחויבת על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, לספק מענה ראוי לכלל תושבי המדינה, ואל לה להבחין בין חולה במחלה כרונית לבין חולה בקורונה. אנו פועלים לצמצום הפגיעה בחולים, העלאת מודעות לנושא, פישוט תהליכים במערכת הבריאות, הגדלת תקציב סל התרופות ומיגור ההפליה בין האוכלוסיות השונות.

נתקלתם בקושי בקבלת שירות רפואי - פנו לקופה ודרשו פתרון, פנו לקבלת סעד ממשרד הבריאות וכמובן - תמיד מוזמנים לפנות לאגודה לזכויות החולה לקבלת סיוע במיצוי זכויותיכם!

בשיתוף האגודה לזכויות החולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully