וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוכרת: אל תטמנו ראש בחול ותוכלו להציל את חייכם

ד"ר איציק בר-אור, בשיתוף האגודה לזכויות החולה

3.11.2020 / 7:31

סוכרת היא מחלה קשה שעלולה להוביל למחלות לב, מחלות כלי דם ואי ספיקת כליות סופנית. אבחון מוקדם וטיפול נכון יכולים למנוע סיבוכים, ואף לעצור את הסוכרת לפני שהיא מתפרצת

סוכרת. ShutterStock
בדיקת סוכרת/ShutterStock

לסוכרת גורמים גנטיים וסביבתיים: אם לאחד מההורים או שניהם יש סוכרת, הסיכון לחלות בסוכרת גבוה, ולצד זאת יש למחלה גם גורמים סביבתיים ובהם חוסר פעילות, אורח חיים יושבני ותזונה לקויה ועתירת סוכרים ופחמימות. זו הסיבה שסוכרת היא מחלה שכיחה יותר באוכלוסיות מרקע סוציואקונומי נמוך, שכן באוכלוסיות אלו תזונה המבוססת על אכילה יתרה של פחמימות שכיחה למדי.

שני מנגנונים המתרחשים במקביל משפיעים על הופעתה של מחלת סוכרת סוג 2. ראשית, ושנים לפני הופעת הסוכרת, מתחיל תהליך של ירידה בתפוקת הלבלב. בזמן הופעת הסוכרת כ-50 אחוזים מהתאים של הלבלב שמייצרים אינסולין אינם מתפקדים. לצד זאת הרגישות של תאי הגוף לאינסולין הולכת ופוחתת. תפקיד האינסולין הוא לגרום לסוכר להיכנס דרך הקולטנים שנמצאים בדופן התא. אצל חולי סוכרת האינסולין לא מצליח להיקשר לקולטן והסוכר לא מצליח לחדור לתאים.

בדיקת סוכרת. ShutterStock
שני מנגנונים המתרחשים במקביל משפיעים על הופעתה של מחלת סוכרת סוג 2/ShutterStock

חולי סוכרת - הלב והכליות שלכם בסכנה

למעלה מ-50 אחוזים ממקרי התמותה מסוכרת נגרמים ממחלות לב וכלי דם, וחולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה פי 2 למות ממחלות אלו, לעומת אנשים שאינם סוכרתיים. נתונים אלו הובילו לשינוי בתפיסה הטיפולית שהייתה קיימת עד היום: אם עד לאחרונה הטיפול התמקד בהפחתת הסוכר, בלי להתייחס להשפעה הנוספת של הטיפול, היום המטרה העיקרית היא למנוע או להפחית באופן משמעותי את הסיבוכים הנלווים לסוכרת לרבות התקפי לב ואירועים מוחיים.

חולי סוכרת נמצאים גם בסיכון גבוה לפתח אי ספיקת כליות, ו-50 אחוזים מחולי הדיאליזה הם חולים סוכרתיים, ולכן קיים דגש גם על מניעה של סיבוכים בכליות.

אין ספק כי החולה הסוכרתי הוא חולה מורכב, שכן הוא יכול לסבול ממספר מחלות וסיבוכים מורכבים. לאור מורכבות זו הגישה הטיפולית צריכה להיות גישה הוליסטית ורב-מערכתית המכוונת להפחתת גורמי הסיכון השונים. כיום קיימים טיפולים חדשים שמסוגלים גם לסייע בהורדת המשקל ובהורדת רמות הסוכר בדם ובמקביל פועלים להורדת לחץ הדם, והקטנת הסיבוכים הקרדיווסקולריים וסיבוכי הכליות. כך למשל קיימים כיום טיפולים שהוכיחו יעילות הן בהורדה של אשפוזים מאי ספיקת לב והן בהפחתת הסיכון להתפתחות של אי ספיקת כליות והגעה לדיאליזה.

אך את הסוכרת אפשר למנוע גם שנים קודם לכן, עוד עם הופעת סימנים של טרום סוכרת. טרום סוכרת היא לא אחת תוצאה של תהליך המכונה "התסמונת המטבולית" המתאפיין בהשמנת יתר (ובעיקר השמנה בטנית), בשומנים בדם, בכולסטרול טוב נמוך וביתר לחץ דם. במצב טרום סוכרת החולה יכול להרגיש מצוין, אך אם לא יעשה שינוי באורח חיים הוא יפתח סוכרת. כשאדם שסובל מתסמונת מטבולית, ואם אחד מבני משפחתו מדרגה ראשונה חולים בסוכרת, הסיכון שלו לפתח סוכרת גבוה בהרבה.

סוכרת. ShutterStock
את הסוכרת אפשר למנוע גם שנים קודם לכן, עוד עם הופעת סימנים של טרום סוכרת/ShutterStock

לא בכדי הסוכרת זכתה לכינוי "הרוצח השקט", חולים רבים מעדיפים להתעלם מהסימנים ולטמון את ראשם בחול במקום להיבדק. לא אחת ראיתי מטופלים שלאחר שנים של הזנחה הגיעו לכדי אירוע לבבי או אי ספיקת כליות. עד לאותו רגע לא הרגישו בתסמינים, אבל הסוכר שלהם בדם היה גבוה מאוד. לכן כל כך חשוב להיות במעקב תקופתי אצל רופא המשפחה, במיוחד אם יש במשפחתם מקרים נוספים של חולי סוכרת.

אבחון מוקדם, שינוי הרגלים, ירידה במשקל ולעיתים אף בטיפול תרופתי, יכולים למנוע את המעבר מטרום סוכרת לסוכרת ולמנוע את הסיבוכים הקשים של המחלה. השקיעו במניעה עוד לפני הטיפול ותרוויחו בריאות לעצמכם ושקט נפשי לכם ולבני המשפחה.

תקופת הקורונה הביאה ליציאה מאיזון של חולים רבים. ראשית בגלל הסגר והעבודה מהבית המטופלים אוכלים יותר ופחות פעילים. בנוסף, רבים פוחדים לצאת החוצה ולהידבק, ועל כן מפחיתים בפעילות גופנית. על אלו נוסף גם הפחד להגיע לקופות חולים לבדיקות דם חשובות כמו המוגלובין מסוכרר, וכמובן - המתח הכללי המלווה תקופה הזו - כל אלו משפיעים על רמות הסוכר.

דווקא עכשיו חשוב לצאת לפעילות גופנית, להיעזר בשיחות ייעוץ טלפוניות, לא להזניח את בדיקות הדם ולהיות בקשר מתמיד עם גורמי המקצוע. ובראש ובראשונה להתמיד בטיפול התרופתי על פי ההמלצות. בקרב החולים שסובלים מגורמי הסיכון הנלווים, חשוב להדגיש שאם מופיעים כאבים בחזה, יש להגיע במהירות לבית חולים מאחר ועלולה להיות החמרה, מצבי אי ספיקת לב, החמרה בכליות ועוד. חשוב להדגיש - לחולי הסוכרת אין סיכוי גדול יותר להדבק, אך כן יש סיכון גדול יותר לסיבוכים באם נדבקו בנגיף.

הכותב הוא ד"ר איציק בר-אור, רופא מומחה ויועץ סוכרת, שירותי בריאות כללית ובי"ח וולפסון

ד"ר איציק בר-אור, בשיתוף האגודה לזכויות החולה
  • עוד באותו נושא:
  • סוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully