וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהיריון עם תאומים? את חייבת להכיר את המרפאה החדשה הזו

בשיתוף המרכז הרפואי שמיר

28.12.2020 / 8:33

במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) הוקמה מרפאת מעקב חדשה להריונות תאומים ובה מתבצעות בדיקות משלב מוקדם של ההיריון. הודות למעקב הצמוד ניתן להבחין מבעוד מועד בסיבוכים אפשריים, לאם ולעוברים. במסגרת מחקר המתקיים במרפאה ניתן לקבל בדיקות נוספות וייחודיות ללא עלות

תאומים. ShutterStock
מעקב מותאם להיריון תאומים/ShutterStock

על פי רוב, היריון הוא מקור לאושר גדול ותחילתו של מסע מיוחד בסיומו תינוק חדש מצטרף למשפחה. לצד זאת, הריונות מלווים לעיתים קרובות גם באי אילו דאגות וחששות מפני סיכונים וסיבוכים שעלולים להיווצר וחשוב לתת עליהם את הדעת. הדבר נכון משמעותית במצב בו האם נמצאת בהיריון עם תאומים.

היריון תאומים מוגדר כהיריון בסיכון יתר, הן מבחינת היולדת והן מבחינת העוברים. על פי פרופ' רוני מימון, מנהל חטיבת נשים ויולדות במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), "כל סיבוך שקיים בספר המיילדות, קיים אצל תאומים ובסבירות גבוהה יותר". היריון תאומים עלול להוביל לרעלת היריון, סכרת היריון, לידה מוקדמת, דימום במהלך הלידה או אחריה, ניתוח קיסרי וכן סיכון יתר למומים מבניים וגנטיים. כמו כן, ישנם גם סיבוכים ייחודיים להיריון תאומים, שאינם קיימים בהיריון עם עובר יחיד ונובעים, בין היתר, מהעובדה כי התאומים החולקים שלייה אחת עם אספקת דם ביניהם. בעקבות זאת, אחד העוברים הופך לגדול יותר ועם ריבוי מי שפיר והשני לקטן ועם מיעוט מי שפיר. במצב כזה נוצרות דילמות לגבי עיתוי ואופי הטיפול, על מנת לעזור לעובר אחד מבלי לפגוע בשני, מה שהופך את המצב למאתגר במיוחד.

לאור כל זאת הוקמה במרכז רפואי שמיר (אסף הרופא) מרפאת מעקב מיוחדת לטיפול בהיריון תאומים. מדובר במיזם חדשני, כפי שמסביר פרופ' מימון: "להריונות תאומים יש שתי בעיות - תת-אבחון וסיבוכי יתר. חלק גדול מהפרמטרים הנמדדים מתייחסים להיריון יחיד ומהם נהוג להשליך על הריון תאומים, אבל זה לא באמת אותו הדבר ולכן, יש צורך בהתנהלות ספציפית לתאומים, מה שלא תמיד קיים". השילוב הזה, בין תת-האבחון לבין אותם סיכונים שהוזכרו מציב את היריון התאומים בעמדה שמצריכה תשומת לב משלו ולשם כך הוקמה המרפאה החדשה.

בטן של אישה בהריון ועליה שני צילומי אולטרסאונד. ShutterStock
אפשרות למעקב משלב מוקדם של ההיריון/ShutterStock

בישראל יש כיום כ-180,000 לידות בשנה, מהם כ-7,000 מרובי עוברים (3-4% מכלל הלידות), כאשר כל הריון שני מהם הינו תוצר של טיפולי פוריות וזו כמות גבוהה יחסית לשאר העולם. במרכז הרפואי שמיר בנו קבוצת עבודה, אליה חברו מרכזים נוספים בספרד, גרמניה, אנגליה וקנדה והודות למענק מחקר ייחודי שניתן למרפאה בעקבות קבוצת עבודה זו, המרכז הרפואי שמיר יכול כעת להתמקד בטיפול בהיריון תאומים ולהציע ללא עלות ליולדות בדיקות מקיפות לכל תקופת ההיריון, כולל כאלה שאינן כלולות בסל הבריאות ועולות אלפי שקלים.

"נשים המעוניינות לקבל בדיקות אלו ללא עלות - ביניהן בדיקת NIPS (בדיקת דם אימהי לאיתור תסמונות כרומוזומליות נפוצות), סקר לרעלת הריון, סקירות מערכות ראשונה ושניה, סקר לידה מוקדמת, סקר שלייה חודרנית ובדיקות נוספות - מוזמנות לפנות אלינו החל מהשבוע העשירי להריונן ולא יאוחר מהשבוע ה-13 להריונן".

"קראנו לזה 'רפואה מותאמת אישית'", מסביר פרופ' מימון. "אנחנו ממקדים בהיריון מקבץ גדול של בדיקות וברגע שמאתרים משהו לא תקין, מכוונים את הטיפול כדי לנסות ולהקטין או למנוע את הבעיה המאובחנת. כידוע, בהריון תאומים עלול אחד העוברים למסך את המצב של השני ואנחנו מקווים שהודות לתהליך נוכל לבדוק האם המעקב האינטנסיבי במהלך ההיריון יאפשר חיזוי מוקדם של הבעיות ולהוביל לשיפור ומניעה של התחלואה האימהית והעוברית בהיריון תאומים, כאשר המטרה היא לאתר מוקדם ככל האפשר סיבוכים אפשריים ולשפר את התוצאים עבור הריונות תאומים".

פרופ' רוני מימון מרפאת תאומים. יח"צ,
פרופ' רוני מימון/יח"צ

מרפאת המעקב מתאימה לכל אישה הנושאת ברחמה תאומים חיים, מגיעה למרפאה לראשונה בשבוע ה-11 עד ה-13 להריונה ומוכנה להיכנס למעקב לכל תקופת ההיריון. "אין חובה ללדת אצלנו", מבהיר פרופ' מימון. "כל אחת יכולה לבחור היכן ללדת. כמובן שנשמח אם היולדת תבחר ללדת במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), אבל ניתן להן להחליט. אני בטוח שחלק גדול מהאימהות יאהבו את הטיפול המסור והמעקב וירצו להישאר אצלנו ללידה בסופו של דבר".

מרפאת מעקב היריון תאומים ממוקמת במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), סמוך למחנה צריפין. המרפאה מקיימת בדיקות ייחודיות לנשים בהריון עם תאומים לצד מעקבים צמודים ומציעה להן ליווי צמוד ומקצועי בכל נושא הקשור להיריון.

לפרטים נוספים וקביעת תור יש לפנות לטלפון: 08-9979695, בימים א' עד ה', בין השעות 8:00 ל-14:00. ניתן לפנות גם במייל: agayer@shamir.gov.il וניתן למלא פרטים בלינק המצורף.

לאתר המרפאה

בשיתוף המרכז הרפואי שמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully