וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדבר שבטוח לא ידעתם שהילד שלכם חייב לאכול

בשיתוף עוף טוב

28.10.2020 / 7:20

בתקופת הגדילה וההתפתחות של ילדים, תפקיד ההורים הוא לעצב את הרגלי האכילה שלהם ולספק להם מזון מגוון ובריא. אחד מהמרכיבים האיכותיים והחשובים ביותר בתזונת הילד הוא החלבון. אלה הסיבות

שניצל עוף טוב. יח"צ,
הרבה יותר מפינוק. שניצל/יח"צ

בעולם המבוגרים חלבון נחשב למרכיב תזונתי מוכר וחשוב, על אחת כמה וכמה אם מדובר באנשים שעושים ספורט. לעומת זאת, כשמדובר בילדים בגילאים צעירים, נדמה שהורים רבים פחות מודעים לחשיבות על הקפדת צריכת חלבון בתפריט היומי.

חלבונים נחשבים לאחת מאבני הייסוד החיוניות ביותר לתזונה של מבוגרים וילדים כאחד, וזו הסיבה שחשוב מאוד לצרוך אותם בצורה מאוזנת כבר בגיל צעיר. הכמות המומלצת לצריכת ילדים תלויה בגיל הילד ועומדת על כ-13 גרם ליום לגילאי שנה עד 3, 19 גרם חלבון לגילאי 4-8 ו-34 גרם חלבון לגילאי 9-13.

ילדים ובני נוער נמצאים בשיא הצמיחה הגופנית והשכלית שלהם, כך שמדובר בזמן החיוני ביותר לספק לגוף את אבני היסוד שכל כך דרושות לו כדי להתפתח. כמו כן, מאכלים רבים שמכילים כמות גבוהה של חלבון, כמו ביצים, עוף, דגים וקטניות, עשירים גם בוויטמינים ובמינרלים המסייעים אף הם לתהליכי הגדילה התקינים.

השמנה היא מגיפה שמשפיעה על למעלה משליש מהילדים ובני הנוער בישראל. על פי נתוני ה-OECD, ישראל ממוקמת במקום הראשון באירופה בדירוג השמנה בקרב ילדים עם חצי מיליון ילדים בישראל בגילאי שנתיים עד 18 שמוגדרים כסובלים מעודף משקל ומהשמנה. אחד מהרגלי האכילה המאפיינים ילדים עם השמנת יתר, הוא צריכת יתר של פחמימות ושומנים ומזונות מעובדים, לצד צריכה נמוכה של ירקות ופירות ולעיתים גם וויתור על מקורות לחלבון כמו עוף, דגים, מוצרי חלב טופו וקטניות. לכן, השמירה על תפריט מאוזן המכיל את כל אבות המזון חשובה כבר מגיל צעיר.

ילדה מחזיקה בגביע גלידה. ShutterStock
יותר מדי סוכר ופחמימות, פחות מדי חלבון. ילדה אוכלת גלידה/ShutterStock

ארוחה המכילה מנת חלבון תורמת לתחושת שובע, ומחקרים מראים שצריכה של כמות מספקת של חלבון גורמת לעליה בהורמוני שובע המופרשים ממערכת העיכול, ומאפשרת צריכה של כמות קטנה יותר של קלוריות בהשוואה לארוחה שהיא עתירה בפחמימות.

בניגוד למה שהורים רבים חושבים, השמנה אצל ילדים אינה רק עניין של אסתטיקה. השמנת יתר אצל ילדים עלולה לגרום, ממש כמו אצל מבוגרים למחלות כמו סוכרת, או כבד שומני. אחד המחקרים האחרונים בנושא אף מצא כי השמנה מעוררת דלקת כרונית במערכת העצבים בבני נוער, העלולה להשפיע על אזורים שאחראים על שליטה בתיאבון, על הרגשות ועל התפקודים הקוגניטיביים.

אז איך בונים תפריט מאוזן שיכיל את כמות החלבון הרצויה?

בראש ובראשונה חשוב להקפיד על תפריט מאוזן הכולל מקורות בריאים לשומנים (כמו שמן זית, אגוזים טחינה ואבוקדו), חלבון, פחמימות מלאות (לחם מלא, קינואה, בורגול, פסטה מקמח מלא) וכמובן הרבה פירות וירקות. כדי לדאוג שהילד שלכם מקבל חלבון איכותי ומלא, המכיל את כל חומצות האמינו הנדרשות לגוף, מומלץ לצרוך חלבון מן החי כמו ביצים, מוצרי חלב, דגים, עוף ובשר. בנוסף, אפשר ואף מומלץ לשלב בארוחות של הילדים חלבונים מן הצומח כמו קטניות, דגנים וזרעים. כך לדוגמא, אפשר להציע לילדים לארוחת ערב שניצל או פרוסות חזה עוף, ביצים, גבינות או דגים שהם אוהבים.

בשיתוף עוף טוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully