וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצרות ואפקטיביות: השיטות שלא הכרתם לטיפול בחרדה

שלמה שנהר, בשיתוף zap doctors

8.9.2020 / 11:58

חרדה היא תופעה שכיחה מאוד. לעיתים רבות, היא משפיעה על איכות החיים ואף מובילה להימנעות מפעולות שונות. החדשות הטובות הן שכיום ניתן לטפל בחרדות באופן יעיל ותכליתי באמצעות שיטת קצרות מועד

אישה בדיכאון. ShutterStock
נפוץ מאוד, אבל ניתן לטיפול. אישה מליטה את ראשה/ShutterStock

חרדות יכולות להופיע לאורך החיים. הן מטרידות מבוגרים וילדים כאחד, ולעיתים רבות גורמות לסבל רב ומשפיעות על חיי היומיום. כאשר החרדה מתעוררת, מופעל בגוף מנגנון המכונה "הילחם או ברח" שלמעשה נועד להתריע מפני סכנה. זוהי למעשה תגובה פיזיולוגית שאמורה לסייע לנו להתמודד עם האיום - או על ידי "הימלטות" או על ידי "לחימה". בפועל, העניין מתבטא בתסמינים כגון דופק גבוה, נשימה מואצת, רעד, הזעה והפרשה מוגברת של אדרנלין המסייע לנו להיות דרוכים ומוכנים לכל דרך שבה נבחר להתמודד. פעמים רבות, החרדה מתרחשת סביב אירוע טראומתי, שמוביל לתחושת סכנה. כאשר מדובר באירוע בעוצמה גדולה האפקט יהיה "טראומה". במצב כזה, עוצמת החרדה גדולה מהיכולת שלנו להכיל אותה.

אנשים הסובלים מחרדות פעמים רבות מתמודדים איתן באמצעות הימנעות: מטיסות, משימוש במעלית, ממפגש עם כלבים או מכל גורם אחר שמעורר אצלם תחושת חרדה לא נעימה. למרבה המזל, כיום ישנן דרכים יעילות ותכליתיות המאפשרות להתגבר על החרדה תוך זמן קצר. הנה כמה מהן:

חשיפה הדרגתית:
הרעיון העומד בבסיס שיטה זו הוא התגברות על החרדה באמצעות חשיפה הדרגתית לגורם המרתיע. כך למשל, ילדים שמפחדים מרעש של אזעקה המופעלת באזור מגוריהם בעת חירום, נחשפים לרעש דומה באמצעות סרטוני וידאו. באופן זה, במקום להימנע מהרעש הם למעשה נחשפים אליו באופן הדרגתי ולבסוף מצליחים לתפקד בעת הפעלת אזעקה מבלי לחוש בחרדה.

אדם לוחץ על כפתור במעלית. ShutterStock
גם מהחרדה הזו אפשר להיפטר. אדם במעלית/ShutterStock

EMDR:
שיטה זו - Eye Movement Desensitization and Reprocessing - פותחה בסוף שנות ה-80 על ידי ד"ר פרנסין שפירו, פסיכולוגית שהגיעה לתובנה כי תנועות עיניים מצד לצד עשויות לשפר חרדה, באמצעות עיבוד התחושות הנובעות מהזיכרון. השיטה, שנשמעת על פניו פשוטה למדי, נמצאה יעילה מאוד לטיפול בחרדות שונות - החל מפחד נהיגה ועד לאהבה נכזבת. במהלכה, המטופל מספר למטפל אודות החוויות שהובילו אותו לסבול מתחושות החרדה. לאחר מכן מתבצע טיפול קצר שכולל מעקב אחר תנועות הידיים של המטפל. לעיתים ישולבו טכניקות נוספות שכוללות גירוי שמיעתי או תחושתי.

SE - סומאטיק אקספריינס:
שיטה זו כוללת טכניקות המאפשרות לטפל בחוויה הפסיכוסומטית שנגרמת בשל הטראומה הנפשית.
השיטה מתמקדת בתחושות הגופניות שמלוות את האדם החרד. במהלך הטיפול המטפל מפנה את המטופל להתמקדות בתחושות הפיזיות המלוות אותו בעת החרדה וכך מאפשר לו להתמודד עימן. כך למשל, חייל שמתמודד עם טראומות מהקרב יתאר את התחושות הגופניות המלוות אותו בעת הזיכרון מתקופת הלחימה.

בניגוד לשיטות קודמות, ביניהן שיטת הפסיכואנליזה שפותחה על ידי פרויד ולרוב כרוכה בשנים רבות של טיפול, השיטות שצוינו במאמר זה אפקטיביות מאוד ובדרך כלל מאפשרות להתגבר על החרדה תוך מספר מפגשים קטן. מטפל מיומן ידע לשלב בין סוגי הטיפול ולהתאים אותם לאישיותו ולמצבו של המטופל.

שלמה שנהר הוא פסיכולוג קליני מומחה, מטפל ומדריך בטיפול זוגי ומשפחתי ומורשה להיפנוזה

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors

שלמה שנהר, בשיתוף zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • חרדה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully