וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמים סוף לסגר: איך נדאג לכך שהאוויר בבית שלנו יהיה נקי ובריא?

תוכן פרסומי

20.8.2020 / 8:19

לאורך השנים, התחלנו להסתגר עוד ועוד בבית, מצב שפוגע לא אחת בבריאות שלנו. אז מה אפשר לעשות? קבלו חמישה טיפים חשובים שיאפשרו לכם לנשום כמו שצריך

אישה נושמת אוויר בבית. ShutterStock
אוויר לנשימה/ShutterStock

סביר להניח שמתישהו, כנראה שאפילו הרבה יותר מפעם אחת בלבד, שמעתם מישהו מבוגר מכם אומר את המשפט: "בתקופתי, שיחקנו כל הזמן מחוץ לבית".

האמת? יכול להיות שאותו אדם קצת מגזים, אבל בגדול הוא בהחלט צודק. ככל שחלפו השנים, והשתכללו המכשירים האלקטרוניים והדיגיטליים, הלכנו והתכנסנו פנימה, לתוך הבית וכיום אנחנו יכולים לעשות כמעט כל דבר בעולם (להכין אוכל, להזמין משלוח, לשחק עם חברים, לשוחח "פנים אל פנים עם אנשים ועוד) בלי לפתוח את הדלת. ואם אנחנו לא מכונסים בחלל הסגור של הבית שלנו, אנחנו כנראה עושים זאת במשרד בו אנחנו מעבירים שעות ארוכות.

העולם המודרני בהחלט שיפר את איכות החיים שלנו בלא מעט מובנים, אך גם פגע בנו במובנים אחרים ובעיקר, בבריאות שלנו. כי גם אם קשה לנו להאמין שזה המצב או להתרגל למחשבה הזו, הרי שהבית שלנו, המקום בו אנחנו אמורים לחוש הכי הרבה ביטחון, הוא גם המקום שעלול להזיק לנו.

כי ככל שסגרנו את עצמנו יותר ויותר בפנים, סגרנו איתנו גם את העולם החיצון, עם האוויר הבריא והטהור שלו. לא בכדי, מחקרים הוכיחו שהאוויר בבית לא נקי כמו שחשבנו ולמעשה, מזוהם עד פי חמישה לעיתים מהאוויר שבחוץ וככל שאנחנו נושמים ונושפים אותו שוב ושוב והוא נשאר ממוחזר בתוך הבית, אנחנו רק מחמירים את המצב. האוויר ה"מלוכלך" של הבית והשהות הממושכת שלנו בחללים סגורים מדי יום גורמים לרבים לבעיות בריאותיות שונות, כולל אלרגיות, עייפות כרונית, פגיעה בראייה, אסתמה ובמקרים מסוימים אפילו מעבר לכך - מחלות שיכולות להתברר כקטלניות.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות כדי להפוך את האוויר שבבית שלכם לנקי ובריא יותר ולהימנע מ"תסמונת הבניין החולה", שנכונה הן לבתים והן לבנייני משרדים וגורמת לרבים לתחושות רעות ומטרידות ואף למחלות? הנה כמה דברים שכדאי מאוד לדעת, ולשים לב אליהם:

גבר מתעטש מאוויר מזוהם. ShutterStock
גבר מתעטש מאוויר מזוהם/ShutterStock

השתמשו במוצרים מחומרים טבעיים

הנה מונח שאתם רוצים להכיר - VOC, קיצור של Volatile organic compound או בעברית, תרכובות אורגניות נדיפות. זה נשמע מאיים וזה אכן עלול להיות כזה. מדובר בכימיקליים עם לחץ אדים גבוה, שנובע מנקודת רתיחה נמוכה וגורם לכך שמולקולות רבות של התרכובת עוזבות אותה (בין אם היא בנוזל או מוצק) ומשתלבות עם האוויר שסביב.

לתרכובות אורגניות נדיפות יש חשיבות רבה לקיומם של צמחים ויחסיהם עם בעלי החיים, אך חשיפה ממושכת לסוגים שונים של התרכובות עלולה להיות מסוכנת מאוד לבני אדם ולגרום למחלות ואלרגיות שונות. בין היתר, אחד החומרים שחשיפה אליהם יכולה להיות מסוכנת הוא מתנל, המתאדה מתוך צבע (לאחר צביעת קירות הבית למשל).

אם כך, מה הפתרון? שימוש במוצרים מחומרים טבעיים. היתרונות של חומרים טבעיים הולכים ומתבהרים עם הזמן והם הפכו לטרנד עולמי בתחומים רבים, כולל מאכלים, מוצרי טיפוח לעור ולגוף וגם, חומרים שונים לשימוש ביתי. מוצרים אלו אינם מכילים VOC ולכן, גם חשיפה ממושכת אליהם לא תיפגע בנו ותשאיר את האוויר בבית נקי ובריא.

לפתוח חלונות

"תפתח חלון, נשמת אפי, תן לרוח להכנס, שיתערב החוץ בבפנים/תפתח חלון, מבלי להרגיש, הנשימה קצת נהיית כבדה"

רמי קליינשטיין כתב, ריטה הגדולה שרה ולנו רק נותר להסכים איתם. תפתחו חלונות. נכון, המזגן נעים ומפנק, בעיקר בחום הישראלי שלעיתים באמת הופך לבלתי נסבל. אתם לא חייבים לחיות עם החלון פתוח והמזגן כבוי, רק לזכור לאוורר את חדרי הבית כל כמה זמן, כדי שיתערב החוץ בבפנים והנשימה לא תהפוך לקצת כבדה מבלי שהרגשתם.

המזגן לא רק מזהם את האוויר בחוץ, אלא גם יכול ליצור בעיה בבית אם לא מתפעלים אותו כראוי ומנקים את הפילטרים שצוברים אליהם את כל האוויר המזוהם. כאמור, האוויר בחוץ הרבה יותר נקי וטוב מאשר האוויר בחדרים בהם אתם יושבים, כך שמדי פעם, תזכרו לא רק לדאוג למזגן שלכם, אלא גם לתת לו לנוח ולנשום אוויר צח.

אישה יושבת בחלון פתוח. ShutterStock
ריטה יודעת - לפתוח חלונות זה בריא וחשוב/ShutterStock

נקו עובש מהקירות כמה שיותר מהר

לעובש יש שלוש בעיות מרכזיות: הוא גורם לריח רע בבית, הקיר נראה מאוד לא יפה בגללו והגרוע מכל, מדובר בסכנה בריאותית של ממש. אסור לתת לו להישאר על הקיר אפילו רגע אחד מיותר, כי הוא מייצר נבגים שחודרים למערכת הנשימה שלנו וגורמים לבעיות חמורות כמו חולשה, אסתמה, דלקות ועוד. הבעיה היא גם שהעובש מתפשט אם איננו מטפלים בו, ואז המאבק הופך למסובך עוד יותר.

בדרך כלל, עובש (שהוא למעשה פטריות שגדלות על הקיר) נוצר כתוצאה מלחות או רטיבות. לכן, המהלך הראשון שאתם רוצים לבצע, כפי שנכתב קודם, הוא לאוורר את חדרי הבית ולהכניס אליהם אוויר נקי מבחוץ. בחדרים סגורים, הלחות עולה והמצב עלול להפוך למסוכן.

ישנן רמות שונות של עובש ובחלקן אתם בהחלט יכולים לטפל בעצמכם, בעזרת תרסיסים (ואז חשוב עוד יותר לאוורר את החדר!). לעיתים לא תהיה ברירה אלא לקרוא לבעל מקצוע, שיוכל להשמיד סופית את העובש. בכל מקרה, אל תהיו הססנים במקרה הזה.

הכניסו לחדר אור טבעי

ככל שאנחנו יותר צפונים בבית, אנחנו לא רק נושמים את האוויר המזוהם שלו, אלא גם נפגעים מהאור הלא טבעי בו אנו חיים - מנורות או סמארטפונים הם חלק בלתי נפרד מהיומיום שלנו וחשוב לשלב אותם עם אור טבעי שמגיע מבחוץ.

כבר כשמתכננים את הבית חשוב מאוד לחשוב מהיכן האור מגיע וכיצד ניתן יהיה לגרום לכך שהוא ימצא את דרכו לכל חדרי הבית. הוא לא רק בריא עבורנו, אלא גם מעלה את מצב הרוח ומוריד את הדכדוך, ששהייה בחלל סגור וחשוך יותר עלולה לגרום לו. אור השמש מספק אנרגיות, מחייה צמחייה בבית וכמובן, יכול גם לעזור לנו להפחית בהוצאות החשמל על תאורה או על גופי חימום.

אם בימים אלו אתם חלק מבין ההמונים שעברו לעבוד מהבית, חשוב שתקבעו את עמדת העבודה שלכם במקום אליו האור הטבעי מגיע. בהנחה שאתם מבלים כמה שעות טובות באותו חלל, מול מחשב על פי רוב, מומלץ מאוד שלא תשהו בו רק לאור המנורה.

חדר שינה עשוי עץ הכולל כורסה. ShutterStock
תנו לאור הטבעי לשטוף את החדר/ShutterStock

חשבו היטב על כיווני האוויר בבית

דמיינו לעצמכם דירה ענקית עם 20 חלונות, בה כל החלונות פונים לכיוון אחד. עכשיו דמיינו דירה צנועה, עם שלושה חלונות, אך כל אחד מהחלונות פונה לכיוון אחר. בהנחה ואכן פתחתם את החלונות הללו כדי לאוורר את הבית - באיזו דירה לדעתכם האוויר יהיה נקי ובריא יותר? התשובה הנכונה היא הדירה השנייה כמובן.

גם אם ייכנס המון אוויר מאותן 20 חלונות, הוא לא ישתווה ליתרונות של דירה עם שלושה כיווני אוויר, בעזרתם תוכלו לתמרן טוב יותר בין חום לקור ובין אור לחושך בדירה, כמו גם לאפשר לאוויר לזרום מצד לצד.

אם כן, כפי שראיתם, יש לא מעט דרכים שיעזרו לכם לשמור על האוויר בבית נקי. מדובר בנושא בעל חשיבות עליונה, שמשפיע על הבריאות שלכם בכל יום ובכל רגע שאתם מבלים בבית, בין אם אתם שמים לב לכך ובין אם לא. מלאו את חמשת הטיפים הפשוטים הללו ותגלו שאתם נושמים אוויר הרבה יותר טוב ומרגישים מצוין.

תוכן פרסומי
  • עוד באותו נושא:
  • אוויר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully