וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השפעת תקופות משבר על הסובלים מתסמונת השלפוחית הרגיזה

בשיתוף האגודה לזכויות החולה, בשיתוף האגודה לזכויות החולה

27.7.2020 / 11:07

בימי הקורונה, כבתקופות משבר אחרות, אנשים המתמודדים עם מצבים בריאותיים שונים עלולים לחוש החמרה במצבם, כך למשל רבים הסובלים מתסמונת השלפוחית הרגיזה, ומי שבעיקר צריך לשים לב הם בני הגיל השלישי

שלפוחית רגיזה. ShutterStock
שלפוחית רגיזה/ShutterStock

שלפוחית רגיזה היא תסמונת שמתאפיינת בהפרעה באגירה או בהתרוקנות של השתן בשלפוחית, והיא מתבטאת בתדירות גבוהה ודחיפות במתן שתן וכן בקשיי התאפקות. אבחון התסמונת והתאמת הטיפול נעשים על פי בחינת התסמינים, שלילת גורמים אחרים שעלולים לגרום להם ובחינת מידת הפגיעה באיכות החיים.

תסמונת זו נפוצה למדי בקרב האוכלוסייה, כששכיחותה נעמדת על בין 10-15 אחוזים, אך היא נפוצה עוד יותר אצל מבוגרים אחרי גיל 60. אנשים שסובלים מתסמונת השלפוחית הרגיזה מתמודדים עם פגיעה קשה באיכות חייהם. לא רק שהם חייבים לגשת פעמים רבות מאוד במהלך היום לשירותים, התסמונת גורמת להם להתעורר גם בלילה, פוגעת באיכות השינה שלהם ומעמידה אותם בסכנת נפילה. הקושי להתאפק עלול אף להוביל למצב לא נעים של דליפת שתן.

אחד מהגורמים המשפיעים על חומרת המחלה הוא מצבם הנפשי של החולים. חולים החווים מתח נפשי או דיכאון חווים החמרה בתסמינים, מתקשים יותר להתאפק, וחלה עלייה בתדירות מתן השתן וגם בדליפת השתן. ממחקרים שנעשו בנושא עולה כי שכשאדם חווה סטרס נפשי או דיכאון חלה עליה בהפרשת ההורמונים שמחמירה את תחושת הדחיפות למתן שתן.

שלפוחית רגיזה. ShutterStock
החיים עלולים להיפגע/ShutterStock

בימים אלו, אם בשל השהות הארוכה בבית ואם בהקלות הסגר, רבים מאיתנו חווים לחץ נפשי. הדאגות הכלכליות, חוסר הוודאות, המתחים בבית והחשש מהדבקות בנגיף הקורונה באו לידי ביטוי בעלייה ברמת החרדה והדיכאון באוכלוסייה. בגיל השלישי הקושי עשוי להיות מוגבר בשל היותם אוכלוסייה בסיכון גבוה להידבק בנגיף ולחלות במחלה קשה והצורך להסתגר בביתם. הבדידות שנכפתה, הרחק מהילדים ומהנכדים, מעצימה את התחושות הקשות ומובילה לא אחת לדיכאון. כעת כשישנה שיגרת קורונה מסויימת, לצד השמחה לפגישה המחודשת עם המשפחה, אצל רבים מהמבוגרים החרדה גוברת שכן כעת המגע עם האוכלוסייה עלול להגביר את הסיכון שלהם להידבק בנגיף.

על כן, אין זה פלא שבימים אלו רבים מהחולים בתסמונת השלפוחית הרגיזה, ובין היתר המבוגרים שבהם, חווים החמרה בתדירות ההליכה לשירותים, ביקיצות הליליות ובדליפת שתן. לא אחת התסמונת הופיעה לראשונה בימי הקורונה. חלק מהחולים שנזקקים לאמצעים לספיגת שתן התקשו להשיג אותם בימי הקורונה והתביישו לבקש מהמשפחה עזרה בנושא, מה שפגע עוד יותר באיכות חייהם ובמצבם הנפשי.

במיוחד עכשיו יש חשיבות רבה בהקפדה על הטיפול במחלה ומעבר לכך, יש חשיבות רבה לשינוי הרגלים כמו תזונה נכונה והרגלי שתייה. בימים אלו הקפדה על התזונה חשובה עוד יותר שכן השהייה בבית מובילה רבים לאכילת יתר ושתייה של משקאות משתנים כמו קפה. בנוסף לשינוי התזונתי, לא אחת הרופא המטפל יתאים לחולה טיפול תרופתי. חשוב לדעת שיש היום מגוון טיפולים יעילים שיכולים לתת מענה בהתאם למצב הרפואי של החולה ולמחלות הרקע שלו. אם אתם חשים בתסמינים, מומלץ ורצוי לפנות ולהתייעץ עם הרופא המטפל.

לצד הקפדה על משטר התזונה והרגלי השתיה, נחוצה הקפדה על נטילת הטיפול התרופתי כפי שהורה הרופא, ויותר מכל - שמירה על מצב רוח טוב וחשיבה חיובית. חשוב גם להפקיד על פעילות גופנית המביאה לשחרור אנדורפינים שמעלים את המצב רוח. שמירה על קשר עם המשפחה והסביבה, תוך הקפדה על ההנחיות, מסייעת להתגבר על תחושת הבדידות ותעלה את איכות החיים.

בשיתוף האגודה לזכויות החולה, בשיתוף האגודה לזכויות החולה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully