וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעולה שרבים עשו בזמן הסגר מועילה מאוד לבריאות

אומנם הטמרפטורות בחוץ לא עושות חשק לצאת לשניה מהמזגן בבית, אבל מחקר אנגלי מצא הוכחה נוספת לכך שגינון וטיפוח הגינה מועילים מאוד בהעלאת מצב הרוח

בזמן הסגר של הקורונה רבים מאיתנו אפו עוגות וחלות, ואילו אחרים פנו לעסוק בגינון ובשיפור מראה הגינה והמרפסת שלהם. האפייה ככל הנראה תועיל פחות לבריאות שלנו, אבל כאשר מדובר על גינון ובילוי בחוץ, זה כבר משהו אחר.

מחקר שנערך על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת אקסטר שבבריטניה מצא כי גינון משפר את בריאותם ורווחתם של אנשים אם הם עושים בו שימוש פעיל. המחקר, המופיע בכתב העת Landscape and Planning Urban, מציג את ערכו של המרחב הירוק הפרטי, כמו גם המרחב הירוק הציבורי. זה כמובן גם מעלה שאלות לגבי המשמעויות הכלכליות של הגישה למרחבים כאלה, שכן לא לכולם יש את האמצעים הפיננסיים לגור בבית עם גינה צמודה או אפילו מרפסת.

הקשר בין שטחים ירוקים לבין היתרונות הבריאותיים נמצא בלא מעט מחקרים בעבר. לדוגמא, מטה-אנליזה שפורסמה לאחרונה בכתב העת Environmental Research מצאה כי "חשיפה לשטח ירוק קשורה להרבה יתרונות בריאותיים במחקר התערבותי ותצפיות, מה שמצביע על השפעה מועילה של שטח ירוק על מגוון רחב של השלכות בריאותיות". עם זאת, פחות מחקרים התמקדו בתפקיד הגישה והשימוש בגינות וגינון לבריאותם ורווחתם של האנשים.

עשה זאת בעצמך: עציצים תלויים. דנה מאירזון
ירוק לנשמה. אישה קופת נענע מאדנית/דנה מאירזון

ד"ר סיאן דה בל, מבית הספר לרפואה באוניברסיטת אקסטר והמחברת הראשית של המחקר הנוכחי, אומרת כי "עדויות גוברות של ראיות מצביעות על היתרונות הבריאותיים והרווחים של הגישה למרחבים ירוקים או חופים. המחקר שלנו הוא אחד הגדולים ביותר שקיימים עד היום לבחינת היתרונות של גינות וגינון באופן ספציפי". לדבריה, ממצאי המחקר מראים שלמרות שהנגישות לשטחים בחוץ, כמו גינה או חצר, היא חשובה, השימוש בהן זה מה שמוביל באמת ליתרונות הבריאותיים".

כדי לערוך את המחקר, ד"ר דה בל וצוותה השתמשו בנתונים של סקר שכלל מדגם מייצג של כמעט 8,000 משתתפים מרחבי אנגליה. מראיינים מאומנים נפגשו באופן קבוע עם המשתתפים בבית ושאלו אותם סדרת שאלות בנוגע לגישתם לחלל החוץ והשימוש בו ובריאותם הכללית ורווחתם. ניתוח הנתונים כלל גורמים כמו מגדר, מעמד סוציו-אקונומי, מצב תעסוקתי, מצב משפחתי, נוכחות ילדים במשק הבית, בעלות על הבית ואפילו בעלות על כלבים.

החוקרים מצאו כי לסוג הגינה שאליהם הייתה לאנשים גישה היתה השפעה משמעותית על היתרונות הבריאותיים והרווחה שהם השיגו משימוש בגינה שלהם. גישה לחלל חיצוני פרטי שיפרה את הבריאות והרווחה יותר מאשר גישה לגינה ציבורית. הצוות משער כי ייתכן שהסיבה לכך היא שבמרחב פרטי, יש פחות סיכוי לסכסוך עם אנשים שעשויים לרצות להשתמש באזור בצורה אחרת. אנחנו טוענים שמי שיש לו גינה בבית, כנראה גם חי טוב יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully