וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מאוקספורד יצרו בדיקה ביתית מהירה לאיתור קורונה

26.3.2020 / 12:27

צוות חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד בליווי רופאים מסין יצר בדיקת נוגדנים ביתית שמראה תוצאה תוך חצי שעה. באנגליה כבר הזמינו מיליוני בדיקות כאלה, ואם אכן הן יכנסו לשימוש בימים הקרובים מדובר בצעד חשוב במלחמה נגד הקורונה

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: אביחי ברוך

בריטניה הזמינה 3.5 מיליון ערכות ביתיות שיכולות לבדוק אם מישהו נחשף לנגיף הקורונה תוך חצי שעה בלבד, ועל פי ההערכות הן יהיו זמינות תוך ימים ספורים, כך מדווחים גורמי בריאות לאתר בלומברג. הבדיקות יופצו כאשר המדענים מאוניברסיטת אוקספורד שיצרו אותן יסיימו לבדוק אותן מבחינה קלינית, בשיתוף רופאים בסין.

המדענים, מהמחלקה למדעי ההנדסה של אוניברסיטת אוקספורד ומרכז אוקספורד סוז'ו למחקר מתקדם (OSCAR), פיתחו טכנולוגיית בדיקות מהירה עבור נגיף הקורונה החדש SARS-CoV-2. הבדיקות הללו, שמצריכות דקירה קטנה באצבע (כמו בדיקת סוכרת) בוחנות נוגדנים כנגד הנגיף שמאחורי המגיפה, יוהן עתידות להימכר דרך אמזון ורשתות הפארם כדי שאנשים יוכלו לבדוק את עצמם. בריטניה הזמינה מיליוני בדיקות אתמול (רביעי), כחלק מהמאמץ של ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון להרחיב את המעקב אחר המחלה, לאחר שממשלתו התמודדה עם ביקורת על כך שלא ביצעה מספיק בדיקות והגיבה מאוחר להתפשטות המגפה.

אם הבדיקות אכן יוכחו כמדויקות, הן יוכלו לעזור לחוקרים להעריך מה מספר האנשים החולים בנגיף ללא תסמינים, אמר כריס ויטי, היועץ הרפואי הראשי של בריטניה במסיבת עיתונאים, "ויש לכך השלכות גדולות על הדרך שבה אנו מנהלים את המאבק בנגיף".

בדיקת הנוגדנים יכולה להאיץ את תהליך הבדיקות הנוכחי, והיא עשויה לתת לאנשים שלא הצליחו לאשר אם הם נדבקו או שלא חוו תסמינים דרך זולה וקלה לגלות האם הם נחשפו. זה יאפשר גם למדינות להבין טוב יותר את מידת התפשטות המחלה, ובכך לעדכן את המדיניות לגבי מי צריך להיכנס להסגר ומתי ניתן לחדש פעילויות כלכליות או חברתיות מסוימות.

אחות ממוגנת לוקחת בדיקה לקורונה, 16 במרץ 2020. AP
"צריך לוודא שהאנשים הנכונים יעברו ראשונים את הבדיקות כדי לאפשר לעובדים לחזור לעבודתם". אחות לוקחת בדיקת קורונה/AP

במסיבת העיתונאים אמר פטריק וואלנס, היועץ המדעי הראשי של בריטניה, "הדבר הראשון שאנחנו צריכים לעשות הוא לאסוף את המידע כדי להבין את המגיפה הזו. עלינו לענות על השאלות הקריטיות וצריך לוודא שהאנשים הנכונים יעברו ראשונים את הבדיקות כדי לאפשר לעובדים לחזור לעבודתם". הכוונה היא לצוותי הרפואה שחלקם נמצאים בבידוד כי קיים חשש שנדבקו בנגיף או מכיוון שחלו.

בדיקות האבחון הנוכחיות שאישרו את יותר מ-440,000 המקרים המוכרים ברחבי העולם הן בדיקות בשיטת RT-PCR, שזו שיטה מאוד מתקדמת ומדויקת, שעובדת לפי עיקרון של איתור והגברה של מקטעים מאוד ספציפיים של חומר גנטי, וזה מאפשר למצוא נוכחות של מעט מאוד מהנגיף ולדעת ברמת ודאות מאוד גבוהה שהנגיף הזה הוא הנגיף SARS-CoV-2.

בשבועות האחרונים, מדענים ערכו ניסויים בהשוואת האמינות של בדיקות הנוגדנים. בדיקות נוגדנים לפעמים אינן מדייקות ומראות תוצאה שלילית אצל אדם שיש לו את הנגיף, מכיוון שאנשים מפתחים נוגדנים כנגד נגיף הקורונה מספר ימים לאחר שנחשפו. הן גם יכולות לתת תוצאה חיובית במקרה שמישהו פיתח נוגדנים אלה בזמן שנלחם בווירוס קורונה אחר. אף על פי כן, הבדיקות עשויות לספק דרך קלה לראות מי נראה שפיתחה התנגדות מסוימת לנגיף, ויכולה להחזיר אותם לעבודה בבית החולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully