וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיידק הצחוק הקטלני ועד וירוס איברי המין המתכווצים: המגיפות המוזרות בהיסטוריה

1.4.2020 / 0:09

המונים שנספו בגלל ריקודים בלתי נשלטים, עיר שהושמדה אחרי שכולם נרדמו, וזה לא הכל: ההיסטוריה מלאה בנגיפים ביזאריים לחלוטין. קבלו את הרשימה ששמה את הקורונה בכיס הקטן

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

בסרטון - ארגון הבריאות העולמי הכריז על התפרצות נגיף הקורונה כמגפה כלל עולמית

כבר עכשיו ברור שנגיף הקורונה ייכתב בספרי ההיסטוריה כמגיפה בקנה מידה חריג. מאות אלפים ברחבי הגלובוס כבר קיפחו את חייהם, והעולם כבר הספיק לספוג מכה כלכלית אנושה בשל התפרצותו של הווירוס הקטלני. אבל מבט לאחור מגלה שהאנושות כבר ידעה מגיפות קטלניות מזו, אבל גם מחלות מסתוריות ומוזרות מזו. הרשימה הבאה מאגדת כמה מהנגיפים הביזאריים ביותר שפרצו ברחבי העולם - מחיידק צחוק קטלני ועד וירוס של איברי מין מתכווצים.

נגיף הריקודים הבלתי נשלטים

אנשים מימי הביניים רוקדים במעגל. ShutterStock
ככה זה כשרוקדים עד שנופלים מהרגליים - תרתי משמע/ShutterStock

רמת האמינות של העדויות על ה"מגיפה" המשונה מוטלת בספק, אבל הנה הפרטים כפי שפורסמו על ידי הכימאי פארצלסוס, אחד ממייסדי הרפואה המודרנית: לטענתו, הכל החל במאה ה-16 בשטרסבורג, צרפת, כאשר אישה אחת יצאה לרחוב כשהיא מזיזה את הגוף באופן בלתי נשלט, והמשיכה כך על פי הדיווחים במשך שישה ימים ברציפות. כעבור שעות ספורות נוצר נחיל של אלפי אנשים שהצטרפו אליה ורקדו במשך שעות מבלי לאכול או לשתות, עד שגופם קרס מתשישות, התקפי לב או אירועים מוחיים. מאות רבים מתו כתוצאה מההתרחשות, ואלפים רבים נפצעו. עדויות מאוחרות יותר העריכו שהסיבה לכך היתה הרעלת מזון המונית, שבמסגרתה צרכו אלפי אנשים סם פסיכואקטיבי עם אפקט דומה ל-LSD.

מחלת התקפי הצחוק

שתי נשים צוחקות. ShutterStock
ההתקפים נמשכו כמה דקות במקרה הטוב, אבל במקרה הרע התארכו עד כדי 16 שעות/ShutterStock

כשאומרים שצחוק זה מדבק, לא מתכוונים לזה באופן מילולי כל כך - אבל זה בדיוק מה שקרה בטנזניה בשנת 1962. בין חודש אפריל למאי אותה שנה נרשמו 217 מקרים של התקפי צחוק ובכי בלתי נשלטים, בעיקר בקרב בני נוער, מה שגרם ל-14 בתי ספר במדינה להיסגר. ההתקפים הללו נמשכו כמה דקות במקרה הטוב, אבל במקרה הרע התארכו עד כדי 16 שעות. חוקרים של אוניברסיטת פרדו בארצות הברית שחקרו את התופעה הסבירו אותה ברמת חרדה גבוהה מהרגיל באזור באותה תקופה, בעקבות הכרזת העצמאות של טנזניה. החוקר הראשי טען אז: "התסמונת הזו היא המפלט האחרון של אנשים מעוטי יכולת. התקף צחוק הוא דרך זמינה עבורם לבטא קשיים".

תעלומת איברי המין המתכווצים

גבר אוחז במפשעתו. ShutterStock
גברים דיווחו שאיבר מינם "נגנב" על ידי אדם מקורב באמצעות כישוף/ShutterStock

כבר בשלהי המאה ה-19 דווח לראשונה בסין על מקרים של תסמונת קורו - המתארת מצב חרדתי-פסיכיאטרי המאופיין אצל גברים שמאמינים שאיבר מינם מתכווץ פנימה אל תוך בטנם ובעקבות זאת הם ימותו, למרות היעדר כל שינוי פיזי. אבל בשנות ה-70 וה-80 המוקדמות זו כבר הפכה לתופעה רחבה של ממש בחלקים מסוימים ביבשות אפריקה ואסיה, כשאלפי גברים דיווחו על תסמינים זהים. לטענתם, איבר מינם "נגנב" על ידי אדם מקורב באמצעות כישוף. המצב הפך כל כך קיצוני, עד שבמקום אחד אף דווח על סדרה של תקיפות אלימות של אנשים שהואשמו בגניבת פינים.

המטאור שהרעיל מאות אנשים

אסטרואיד חולף ליד כדור הארץ. ShutterStock
אסטרואיד חולף ליד כדור הארץ/ShutterStock

בספטמבר 2007 פגע מטאוריט בקרקע בסמוך לעיר קרנקאס בפרו. מלבד המכתש הענק שהוא יצר באדמה וחוץ ממפץ מחריש אוזניים, נוצרה תופעת לוואי מוזרה ביותר: בימים שלאחר הפגיעה ממשלת פרו דיווחה על למעלה מ-200 תושבים שסבלו מהקאות, בחילות, סחרחורות וכאבי ראש אחרי ביקור במכתש. גם כיום, 13 שנה אחרי, הסיבה לכך נשארה בגדר תעלומה, אולם על פי ההערכות פגיעת המטאוריט שחררה גזים וחומרים רעילים שגרמו למאות המבקרים במקום לחלות.

מה גרם לכפר שלם לישון במשך שישה ימים ברצף?

אדם ישן עם פה פעור. ShutterStock
בקזחסטן היה מי שישן 20 שעות ביממה/ShutterStock

אחת התעלומות הגדולות של העשור האחרון מתמקדת בכפר הקטנטן קלצ'י בקזחסטן, שזכה לתהודה עולמית בשנת 2013. הסיבה: 223 תושביו נרדמו למשך ימים ארוכים, ללא שום התראה מוקדמת, התקשו להישאר ערים למשך יותר מכמה דקות, סבלו מהזיות, הרבו לקלל, תיארו חשק מיני בלתי ניתן לסיפוק והגברים בכפר התעוררו עם זקפה ממושכת. הכפר הפך מוקד עלייה לרגל עבור מדענים מכל העולם שניסו להבין את פשר התעלומה, ובסופו של דבר הפיצוח הגיע רק כעבור שלוש שנים: מתברר שהכפר נבנה על חורבותיו של מכרה אורניום נטוש מהעידן הסובייטי, שפלט פחמן דו חמצני ברמות גבוהות פי עשרה מהרמה הנורמלית והרעיל את התושבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully