וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם התחממות מזג האוויר יכולה לעצור את התפשטות נגיף הקורונה?

הלחץ הולך וגובר בישראל, אבל יש כאלה שמעריכים שכשהטמפרטורות יעלו - נגיף הקורונה ילך וידעך. ההערכות האלה אומנם אינן מופרכות, אבל אין עדויות מדעיות שנגיף הקורונה אכן יגיב לחום. אז איפה אנחנו צפויים לראות התפרצויות גדולות נוספות?

עריכה: שאול אדם

נגיף הקורונה ממשיך להתפשט ברחבי העולם, וחלק ממנהיגי העולם כבר מצאו פיתרון: לדעתם, טמפרטורות הקיץ הגבוהות יעצרו את התפשטות הנגיף הקטלני. ולמרות זאת, מומחים למחלות זיהומיות אומרים כי האלמנטים שגורמים לנגיפים אחרים לסגת במהלך חודשי הקיץ אומנם עשויים להשפיע על נגיף הקורונה, המכונה COVID-19, באופן דומה, אבל אין דרך להיות בטוחים. וגם אם התפשטות הנגיף תאט ככל שהטמפרטורות עולות, זה לא אומר שהנגיף ייעלם לתמיד.

הרעיון כי התפרצות הקורונה תדעך עם תחילת הקיץ אינו מופרך או חסר תקדים. הצטננות אכן נפוצה בעיקר בחורף ובאביב, והשפעת נפוצה בעיקר במהלך הסתיו והחורף, כאשר היא מגיעה לשיאה בין חודשים דצמבר לפברואר.

נראה כי COVID-19 מועבר באותה צורה של שפעת והצטננות: על ידי קשר קרוב עם אנשים נגועים ומגע ברסיסי רוק ונשימה כאשר אדם נגוע מתעטש או משתעל. ישנן מגוון סיבות מדוע מקרי השפעת צונחים בקיץ, אך אחת העיקריות היא שמזג האוויר החם והלח מקשה על הפצת הווירוסים: תנאים יבשים וקרים גורמים ליובש של ריריות דרכי הנשימה, הגרון והסינוסים. מצב זה מסייע לנגיפים לפלוש ולפרוח, ולנו לחלות.

"הטיפות הנושאות נגיפים אינן נשארות באוויר לח, כך שהטמפרטורות החמות מביאות לירידה מהירה יותר של וירוסים", אומרת אליזבת מקגרו, מנהלת המרכז לדינמיקה של מחלות זיהומיות באוניברסיטת פנסילבניה. הפעילות האנושית משתנה גם בחודשי הקיץ ואנשים מבלים פחות זמן בתוך הבית - שם הם נוטים להיות בקשר קרוב יותר זה עם זה, מה שמקל על התפשטות הנגיף.

אך מומחי הבריאות אינם כל כך בטוחים שנגיף הקורונה, שהדביק קרוב ל-87 אלף בני אדם מאז שגילו גורמים רשמיים את המחלה בדצמבר, יפסיק עם תחילת הקיץ. ד"ר ננסי מסנרייה מהמרכז לבקרת מחלות ומניעתן הזהירה מפני ההנחה שמספר המקרים יואט ככל שיחמם מזג האוויר. "אני חושבת שזה מוקדם מדי להניח את זה. לא עברנו אפילו שנה אחת עם הפתוגן הזה".

"ככל הנראה, קצב התפשטות הנגיף, האפקטיביות של נוהלי הבקרה והמעקב, מזג האוויר והחסינות האנושית, ימלאו תפקיד בקביעת עתידו", הסבירה מקגרו. בנוסף, מכיוון ש COVID-19 הוא נגיף חדש לגמרי, אין חסינות טבעית באוכלוסייה ולכן כרגע מדובר בהימור בלבד.

אוהדי כדורגל עם מסיכות בשל בהלת קורונה, איטליה. רויטרס
החום יחסל את המגפה? אוהדי כדורגל באיטליה/רויטרס

אם מסתכלים על שני בני משפחה קטלניים נוספים ממשפחת וירוס הקורונה - תסמונת הנשימה החריפה (SARS) תסמונת הנשימה המזרח תיכונית (MERS), אפשר להתחיל ולהבין כיצד COVID-19 עשוי להתנהג בחום הקיץ. לטענת מומחים, התפרצויות הנגיפים הללו בעבר לא הראו ראיות ברורות לכך שהם עונתיים. ההתפרצות של SARS אמנם הסתיימה ביולי, אך לא ברור שמזג האוויר היה הגורם לכך, וגם נגיף ה-MERS לא הראה שום סימן שהוא נגיף עונתי.

אף כי מקרי ההדבקה הנרחבים ביותר של נגיף הקורונה נמצאים במדינות מעל קו המשווה - סין היבשתית, דרום קוריאה, איטליה, יפן ואירן - הווירוס התפשט כעת לכל היבשות מלבד אנטארקטיקה. זה כולל מדינות כמו ברזיל ואוסטרליה בחצי הכדור הדרומי. מומחים מזהירים כי גם אם השינוי העונתי בחצי הכדור הצפוני מביא לדחייה במספר המקרים, הדבר עשוי לגרום לכך שמקומות אחרים יהפכו לדווקא רגישים יותר.

"חצי הכדור הדרומי יתחיל את עונת החורף שלו במהלך החודשים הקרובים, מה שעלול להוביל למהפך עולמי במוקדי המחלה", אמרה לאתר TIME, פרופסור מליסה נולן, מומחית לאפידמיולוגיה בבית הספר לבריאות הציבור בארנולד בדרום קרוליינה. והמומחים מזהירים כי גם אם COVID-19 יהפוך לפעיל פחות בקיץ, הוא יכול לחזור אם גורמי בריאות הציבור לא ישתלטו על ההתפרצות הנוכחית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully