וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנגיף הקורונה עדיין אין שם רשמי, וזה עלול לעלות בחיי אדם

למרות שכולנו מתייחסים אליו כנגיף הקורונה, לווירוס החדש שמהלך איימים על אוכלוסיית סין והעולם, עדיין אין שם רשמי. ועדה שהתכנסה לפני שבועיים אמורה לפרסם את השם שבחרה בימים הקרובים, ויש להם לא מעט הגבלות וחסמים על השם החדש

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בווידאו: בסין הקימו בית חולים ב-10 ימים בלבד!

הוא הדביק מעל 24 אלף בני אדם, גרם למותם של כ-500 והכניס ערים שלמות בסין להסגר. הוא אולי הנגיף הכי מדובר שהיה פה בעשור האחרון, אז איך זה שעדיין אין לו שם רשמי? נכון, אתם מכירים אותו כנגיף הקורונה, אבל למעשה זה השם של קבוצת הנגיפים שהוא שייך אליה.

השם הזמני של מה שאתם מכירים כנגיף הקורונה הוא בכלל 2019-nCoV. הבעיה היא שמדובר בשם לא קליט שקשה להגות. זו הסיבה שקבוצה של מדענים יושבת בימים אלה מאחורי דלתות סגורות כדי למצוא מונח מתאים לנגיף, ולפי השמועות הם עתידים לפרסם את ההחלטה שלהם ממש בקרוב.

אז למה זה לקח כל כך הרבה זמן?

הנגיף החדש התפרץ כבר בסוף שנת 2019 בעיר ווהאן. כדי לנסות להבחין את הנגיף הספציפי הזה מאחרים, מדענים כינו אותו "הווירוס החדש". נגיפים ממשפחת הקורונה נקראים בשמם מפני שבמיקרוסקופ הם נראים כמו דוקרנים דמויי כתר (crown).

עוד בוואלה!

כל מה שאתם חייבים לדעת על הווירוס שמפחיד את העולם

לכתבה המלאה

ארגון הבריאות העולמי (WHO) המליץ על השם הזמני 2019-nCoV, הכולל את השנה שבה התגלה, "n" לציין חדש (new), ו-"CoV" לנגיף קורונה. אבל זה לא בדיוק שם קליט. "השם שיש לו עכשיו לא קל לשימוש והתקשורת והציבור משתמשים בשמות אחרים לנגיף", הסבירה לאתר ה-BBC קריסטל ווטסון מהמרכז לבטיחות בריאותית בבית ספר בלומברג לבריאות הציבור של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

"הסכנה כשאין לך שם רשמי היא שאנשים מתחילים להשתמש במונחים כמו 'הווירוס הסיני', וזה יכול ליצור פגיעה נגד אוכלוסיות מסוימות. עם השימוש הנרחב במדיה החברתית, שמות לא רשמיים תופסים במהירות וקשה להוריד אותם", היא אומרת.

נגיף הקורונה. ShutterStock
הנגיף הכי מדובר בעולם כיום. נגיף ממשפחת הקורונה/ShutterStock

המשימה הדחופה לנקוב בשמו הרשמי של הנגיף היא באחריות הוועדה הבינלאומית לטקסונומיה של נגיפים (ICTV). התפרצויות קודמות של וירוסים בעולם מהוות תמרורי אזהרה לוועדה. כך למשל נגיף ה-H1N1 בשנת 2009 כונה "שפעת החזירים". זה הוביל את מצרים לטבוח בכל החזירים בשטחה, למרות שהמחלה התפשטה על ידי אנשים, לא חזירים.

"שמות של מחלות מסוימות מעוררות התנגשויות"

שמות רשמיים יכולים גם להיות בעייתיים. ארגון הבריאות העולמי מתח ביקורת על השם Mers (או Middle East Respiratory Syndrome) בשנת 2015. "ראינו ששמות של מחלות מסוימות מעוררים התנגשויות נגד בני קהילות דתיות או אתניות מסוימות, יוצרים חסמים בלתי מוצדקים לנסיעות, מונעים מסחר וסחר וגורמים לשחיטה מיותרת של בעלי חיים", נכתב בהצהרה.

כתוצאה מכך הוציא ארגון הבריאות העולמי הנחיות, לפיהן השם לווירוס הקורונה החדש לא צריך לכלול מיקומים גיאוגרפיים, שמות של אנשים, שם של בעל חיים או סוג של אוכל, הפניות לתרבות או לתעשייה מסוימת והוא צריך להיות קצר ותיאורי.

"אבל כדי שהשם ייתפס הוא צריך להתגלגל את הלשון קצת יותר מהר משאר השמות שם בחוץ", הסביר בנג'מין נוימן, פרופסור לווירולוגיה, שיחד עם עשרה אנשים נוספים, יושב בקבוצת המחקר של ICTV שהתלבטה בשם החדש. הצוות החל לדון בשם לפני כשבועיים ולקח לו יומיים להסגר על אחד. כעת הם מגישים את השם לכתב עת מדעי לפרסום ומקווים להודיעו תוך ימים.

מפת נגיף הקורונה:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully