וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מדענים סינים מצאו את התשובה לנגיף הקורונה?

המלחמה בנגיף הקורונה בעיצומה ומומחים ברחבי העולם מנסים למצוא חיסון או תרופה לפני שארגון הבריאות העולמי יכריז על מגיפה. שני מחקרים שנערכו בסין מצאו כי אולי, אבל רק אולי, הפיתרון כבר בידנו

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בוודיאו: בסין הקימו בית חולים ב-10 ימים בלבד

נגיף הקורונה ממשיך להלך אימים על העולם כולו, ועל פי נתונים אחרונים יותר מ-20 אלף איש נדבקו בנגיף שטרם נמצא לו חיסון ושגרם למותם של 427 בני אדם עד כה. שני מחקרים חדשים שנערכו בסין מצאו כי נגיף הקורונה דומה מאוד לנגיף ה-SARS שהכה במדינה בשנת 2002 וגרם למותם של כ-8,000 בני אדם.

צמד המחקרים שמתעמקים בגנום של הנגיף ושתוצאותיהם פורסמו בכתב העת Nature ביום שני האחרון, מצא דמיון של נגיף הקורונה ל-SARS בשני אספקטים חשובים: הם חולקים 80 אחוזים מהקודים הגנטיים שלהם, והמקור של שניהם הוא בעטלפים.

סך הקורבנות הכללי שנדבקו בווירוס חצה את זה של הסארס, עם זאת, שיעור המתים מקרב הנדבקים בווירוס הסארס, בן לאותה משפחת מחלות ריאות, היה בזמנו גבוה בהרבה. שיעור התמותה מהנגיף הנוכחי הוא 2.1 אחוזים, בהשוואה ל-9.6 אחוזים מהסארס.

איאן ג'ונס, וירולוג מאוניברסיטת רדינג בבריטניה שלא היה קשור למחקר, אמר בהודעה לעיתונות על המחקרים כי "בעיקרו של דבר, זו גרסה של SARS שמתפשטת ביתר קלות אך גורמת פחות נזק. זה מעיד על כך שטיפולים וחיסונים שפותחו עבור SARS יכולים לעבוד עבור נגיף ווהאן".

עוד בוואלה!

בסין מודים: התגובה האיטית והלקויה לווירוס הקורונה תרמה להתפשטותו

לכתבה המלאה

"גרסה של SARS"

וירוסים רבים הם מחלות זואנוטיות - מחלות וזיהומים שמועברים באופן טבעי בין בעלי חיים לבין האדם. במקרה של SARS והנגיף החדש (שנקרא רשמית 2019-nCoV), עטלפים הם ככל הנראה המקור והם הדביקו בעלי חיים אחרים דרך הקקי או הרוק שלהם, והמתווכים הבלתי מודעים העבירו את הנגיף לבני אדם.

ג'ונס אמר כי "2019-nCoV הוא נגיף עטלפים, ו-SARS-CoV, שגרם למגיפה בשנת 2002 ו-2003, הוא קרוב המשפחה הקרוב ביותר שנראה בעבר אצל אנשים". בין נובמבר 2002 ליולי 2003, נגיף ה-SARS גרם למותם של 774 בני אדם והדביק 8,098 ברחבי 29 מדינות.

כדי לקבוע את מקורו של נגיף הקורונה החדש, בדקו המדענים את הגנום השלם של דגימות שנאספו מהחולים בשלב המוקדם של ההתפרצות.

אזרחי הונג קונג עם מסיכות מיגון בשל החשש מהתפרצות וירוס הקורונה המגיע מסין. 31 בינואר 2020.. AP
"גרסה של SARS שמתפשטת ביתר קלות". אזרחי הונג קונג עם מסיכות מיגון בשל החשש מווירוס הקורונה/AP

במחקר הראשון, צוות בראשות מדענים במכון וירולוגיה של ווהאן בדק דגימות וירוסים משבעה חולים שדיווחו בתחילה על מקרים של דלקת ריאות קשה. שישה מהמטופלים עבדו בשוק פירות הים הסיטונאי של ווהאן, שנחשב למקום בו החלה ההתפרצות בדצמבר. בערך 70 אחוזים מהדגימות היו כמעט זהות זו לזו, והרצף הגנטי שלהם היה דומה ב-79.5 אחוזים ל-SARS.

החוקרים העומדים מאחורי המחקר גילו גם כי 2019-nCoV זהה כמעט לחלוטין לווירוסים אחרים מאותה משפחה המסתובבים באוכלוסיות עטלפים בסין (96 אחוזים מהקודים הגנטיים תואמים).

מחקר שני, בראשות מדענים מאוניברסיטת פודן (Fudan) בשנחאי והמרכז הסיני לבקרת ומניעת מחלות, בדק גבר בן 41 שעבד גם הוא בשוק הדגים. הוא נבדק בבית החולים ווהאן ב-26 בדצמבר כשהוא סובל מתסמינים של מחלות נשימה וחום. ניתוח הנגיף שהדביק אותו הראה כי הוא דומה ב-89 אחוזים לקבוצה של משפחת נגיפי הקורונה דמויי סארס הנקראים betacoronaviruses שנמצאו בעבר בעטלפים בסין.

איך ההידבקות מתחילה?

ג'נג-לי שי, המחבר הראשי של המחקר שבדק שבע דגימות וירוסים, הראה כי גם ה-SARS וגם נגיף הקורונה החדש יכולים להתחבר לאותו קולטן, שנקרא ACE2, עמוק בתוך ריאותיהם של אנשים. זה עשוי להסביר את הסימפטומים הדומים לדלקת ריאות של החולים.

מכיוון שסארס ונגיף הקורונה נקשרים לתאים בריאה באותו אופן, מחברי המחקרים החדשים טוענים כי טיפולים פוטנציאליים ל-SARS עשויים לעבוד גם עבור הקורונה. אומנם לא פותח שום טיפול או חיסון ספציפיים ל-SARS או לווירוס קורונה, אך החוקרים עבדו בעבר על תרופות וחיסונים פרה-קליניים ל-SARS. עבודה זו יכולה כנראה להיות מיושמת על נגיף זה, כתבו שי ועמיתיו.

עם זאת, הם אמרו כי עדיין יש לאשר את היכולת להשתמש בנוגדנים של SARS לטיפול בנגיף הקורונה וכרגע מדובר רק בהשערה.

ווהאן לאחר הודעת הממשל לאסור על רכבים לא חיוניים לנוע באזור בעקבות נגיף הקורנה 26 בינואר 2020. רויטרס
העיר ווהאן ריקה מתושבים./רויטרס

מחברי המחקר הציעו שתי דרכים אפשריות נוספות לטיפול בנגיף הקורונה החדש. חולים שכבר נדבקו ב- 2019-nCoV ייצרו נוגדנים - חלבונים המשמשים את מערכת החיסון שלנו למאבק נגד חיידקים ווירוסים - ש"יש להם פוטנציאל לנטרל את הנגיף", כתבו. החוקרים הוסיפו כי סוג אחר של נוגדן המיוצר בסוסים שימש פעם גם למאבק בנגיף ה-SARS.

עטלפים, שהם כנראה המקור של הנגיף הנוכחי היו גם המקור של התפרצות האבולה, SARS, MERS ועוד. מחברי המחקר השני כתבו כי "התפרצות זו מדגישה את היכולת המתמשכת של נוזלים של בעלי חיים לגרום למחלות קשות בבני אדם". המידע הגנטי של הנגיף מצביע על כך שהוא יכול להיקשר לקולטן ACE2 אצל אנשים, כמו גם לאותו קולטן אצל עטלפים, חזירים וחתול הזֶבֶד- יונק דמוי סמור ששימש כמין מתווך לנגיף ה-SARS. העברה ישירה של הנגיף מעטלפים לאנשים היא גם אפשרית תיאורטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully