וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שאתם צריכים לדעת על יתר כולסטרול בדם ודרכי הטיפול בו

שירות לציבור מוגש בחסות מדיסון, בחסות מדיסון

2.2.2020 / 7:01

לצד סרטן, סיבת המוות השכיחה בישראל היא מחלות לב וכלי דם. למרבה המזל, בעזרת טיפול תרופתי נכון, ניתן להפחית את הכולסטרול ולהוריד משמעותית את הסיכון למוות ממחלות לב וכלי דם. אספנו את המידע על הטיפולים שחשוב להכיר

כולסטרול: הדמייה של הצטברות פלאק בעורק. ShutterStock
אחד האיומים המשמעותיים ביותר על הבריאות של כולנו. טרשת עורקים/ShutterStock

טרשת עורקים, הצטברות של רובד שומני בכלי הדם, נחשבת לאחד האיומים המשמעותיים ביותר על הבריאות של כולנו בעשורים האחרונים. "טרשת עורקים וסיבוכיה התקף לב ואירוע מוחי, הינם הרוצח השקט'" מסביר ד"ר יהודה קמרי, רופא בכיר וחוקר במרכז הליפידים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר ומזכיר האיגוד הישראלי לטרשת עורקים, "אחד מגורמי הסיכון המרכזיים שגורמים לטרשת עורקים הוא ריכוז גבוה של חלקיקי כולסטרול מסוג LDL בדם".

ישנם מספר טיפולים להפחתת ריכוז חלקיקי כולסטרול מסוג LDL בדם והתרופות הנפוצות ביותר הן ממשפחת הסטטינים, שלדברי ד"ר קמרי חוללו מהפכה של ממש במניעת התקפי לב ואירועים מוחיים: "התרופות האלו נמצאות בשימוש כבר יותר מ-20 שנה, יש לנו ניסיון רב איתן וקיים מידע מוצק ממחקרים באיכות גבוהה שהוכיחו את יעילותן. מדובר בטיפול מציל חיים שכן הוכח שהסטטינים הביאו לירידה של כ-20 אחוזים במוות ממחלות לב וכלי דם וירידה של כ-10 אחוזים בתמותה הכוללת".

חשוב לזכור כי מחלות לב וכלי דם הם סיבת המוות השכיחה בישראל לצד סרטן, והסטטינים כאמור מהווים חלק חיוני ביותר בהורדת התחלואה והתמותה מהמחלה. אולם, כמו לכל טיפול תרופתי, גם הסטטינים עלולים לגרום לתופעות לוואי בחלק מהמטופלים.

להיזהר מהמיתוסים המוכרים

"אחת מתופעות הלוואי האפשריות בטיפול בסטטינים היא עלייה קלה בתפקודי הכבד", מסביר ד"ר קמרי, "חשוב לדעת שעלייה קלה זו היא בדרך כלל חסרת משמעות קלינית ולא מסוכנת, ויותר מכך, למי שסובלים מכבד שומני, בטווח הארוך הטיפול בסטטינים עשוי דווקא לשפר את בריאות הכבד כתוצאה מהפחתת ייצור הכולסטרול בכבד".

לאחרונה דווח שהסטטינים עלולים לגרום לעלייה מסוימת ברמת הסוכר בדם. אך גם כאן מרגיע ד"ר קמרי ואומר כי "במחקרים רבים נמצא כי התועלת של התרופות בהפחתת הסיכון להתקפי לב ולאירועים מוחיים על ידי איזון הכולסטרול בדם הייתה גדולה בעשרות מונים מהעלייה הקלה ברמת הסוכר בדם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לוקחים תרופות והכולסטרול לא יורד? מה מומלץ לעשות

בחסות חברת מדיסון
סטטינים. ShutterStock
לא מעלים את הסיכון לדמנציה. סטטינים/ShutterStock

דאגה נוספת עוררו מספר דיווחים בדבר ירידה בזיכרון בעת טיפול בסטטינים. ד"ר קמרי מדגיש כי "לא הוכח כי קיים קשר כזה, וגם אם קיים - הרי מדובר בירידה החולפת עם הפסקת הטיפול ולא בעליה בסיכון לדמנציה. אדרבא - במחקרים רבים נמצא כי סטטינים לא העלו את הסיכון לדמנציה".

תופעת הלוואי הנפוצה ביותר

עד עכשיו עסקנו בתופעות לוואי פחות שכיחות של הטיפול הנפוץ, אך יש גם תופעה יותר נפוצה שחשוב להכיר: "כעשרה אחוזים מהמטופלים בסטטינים צפויים לסבול מכאבי שרירים ברמה כלשהי. מדובר ברוב המקרים בכאב שחולף עם הפסקת הטיפול ואינו גורם נזק בטווח הארוך. מקרים קשים של הרס שריר הנם נדירים ביותר, וקורים בעיקר כאשר סטטינים ניתנים למטופלים המקבלים תרופות שלהן אינטראקציה עם סטטינים", ציין ד"ר קמרי.

אם אתם סובלים מכאבי שרירים בעקבות הטיפול בתרופה ממשפחת הסטטינים, יש לעדכן את הרופא המטפל בכאבים או להגיע לרופא מומחה בתחום הלפידים באחד מבתי החולים לחשיבה משותפת על המשך הטיפול. בחלק מהמקרים ניתן יהיה לשלב את הסטטינים עם תרופות אחרות להורדת כולסטרול שיאפשרו להפחית את מינון הסטטינים שלרוב מפחית גם את כאבי השרירים.

תרופות נוספות לטיפול בכולסטרול

ישנם מטופלים שרמת הכולסטרול בדמם כל כך גבוהה והסטטינים לבד לא מספיקים כדי להביא אותה לערך הרצוי. כמו כן, מטופלים שמפתחים תופעות לוואי משמעותיות לא יכולים או לא רוצים לקבל את הטיפול. עבור מקרים אלה - קיימות אלטרנטיבות. אם רמות הכולסטרול לא יורדות מספיק, ניתן לשלב טיפול באמצעות תרופה ממשפחה אחרת, שמורידה את הספיגה של הכולסטרול מהמעי לזרם הדם. תרופה זו ניתנת יחד עם הסטטינים.

"כיום ישנה משפחת תרופות חדשה שמסייעת בהורדת רמות הכולסטרול בדם שניתנות בהזרקה תת עורית אחת לשבועיים ומעכבות את פעילות החלבון PCSK9. חלבון זה גורם להרס של הקולטן לחלקיקי LDL -כולסטרול בתאי הכבד, שתפקידם לפנות כולסטרול מהדם אל האיבר החיוני הזה", ציין ד"ר קמרי. "עיכוב פעילות החלבון PCSK9 מעלה את מספר הקולטנים לחלקיקי LDL ומגביר בכך את פינוי הכולסטרול מהדם לכבד ומביא לירידה ברמת הכולסטרול בדם". התרופות מהדור החדש ניתנות כתוספת למטופלים שלא הצליחו להפחית את רמת הכולסטרול בעזרת הסטטינים או התרופות האחרות וגם כדי לסייע לחולים שלא מסוגלים לסבול את הסטטינים בגלל תופעות לוואי. התרופה ניתנת בהזרקה באופן עצמאי בעזרת מזרק אוטומטי, ולפני השימוש חשוב לעבור הדרכה על אופן השימוש. לעיתים עלולה להתפתח תגובה מקומית באזור ההזרקה שכוללת נפיחות, אודם או כאב מקומי.

למידע מלא והתאמת הטיפול היעיל ביותר מומלץ לפנות לרופא המטפל.

שירות לציבור מוגש בחסות מדיסון, בחסות מדיסון
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully