וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין הסטרס בחיים שלכם ובין שיערכם המלבין?

הקשר בין סטרס ובין שיער לבן כבר הוכח במחקרי עבר, אולם המכניזם לא היה ברור. כעת, חוקרים גילו מה עומד מאחרי ההשפעה שיש ללחץ על השיער והם אפילו חושבים שאפשר לעצור את הלבנת השיער באופן כללי

בני גנץ יו"ר כחול לבן ויאיר לפיד, מרכז ארץ ישראל היפה, 12 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
הלחץ משפיע. חברי הכנסת יאיר לפיד ובני גנץ/ראובן קסטרו

מדובר באחת התופעות המסקרנות ביותר שקיימות, ואנחנו נתקלים בה כמעט מדי יום כשאנחנו פותחים את הטלויזיה ורואים את הפוליטיקאים שלנו מלבינים מיום ליום מול העיניים שלנו. כעת, מדענים אומרים כי ייתכן שהם גילו מדוע לחץ גורם לשיער להפוך לבן, והם אפילו מציעים דרך פוטנציאלית לעצור את התהליך מבלי לגעת בצבע לשיער.

בניסויים שנערכו בעכברים על ידי חוקרים אמריקאים וברזילאים, נמצא כי תאי גזע השולטים בצבע העור והשיער נפגעו בגלל לחץ שנוצר מכאבים עזים. הממצא התגלה במקרה אחרי שעכברים עם שיער כהה הפכו לבנים לחלוטין תוך שבועות.

גברים ונשים מתחילים להאפיר לרוב מאמצע שנות ה-30 לחייהם, כאשר התזמון לשינוי צבע השיער של ההורים נותן את הרמז הגדול ביותר למתי זה אמור לקרות אצלכם. ולמרות ששיער מאפיר בעיקר קשור לתהליך ההזדקנות והגנטיקה שלנו, מתח יכול גם לשחק תפקיד. אבל למדענים לא היה ברור בדיוק כיצד הלחץ השפיע על שיער ראשינו.

החוקרים שעומדים מאחורי המחקר, שפורסם בכתב העת Natur, מאוניברסיטאות סאו פאולו והרווארד, האמינו כי ההשפעות קשורות למלנוציטים, תאים המייצרים מלנין ואחראים לצבע השיער והעור. ואכן כך נמצא: כאב אצל העכברים גרמו לשחרור אדרנלין וקורטיזול, מה שגרם ללבם לפעום מהר יותר וללחץ הדם לעלות, מה שהשפיע על מערכת העצבים וגרם ללחץ אקוטי על גופם. לאחר מכן, תהליך זה האיץ את התדלדלות תאי הגזע שייצרו מלנין בזקיקי השיער.

שיער שיבה. ShutterStock
הנזק הוא קבוע. אישה עם שיער מלבין/ShutterStock

"ציפינו שהלחץ יהיה גרוע לגוף, אבל ההשפעה המזיקה של הלחץ שגילינו הייתה מעבר למה שדמיינו", אמרו החוקרים, "אחרי מספר ימים בלבד, כל תאי הגזע המחדשים את הפיגמנט אבדו. ברגע שהם נעלמו, אתה לא יכול לחדש פיגמנט יותר - הנזק הוא קבוע".

בניסוי אחר, החוקרים גילו שהם יכולים לחסום את השינויים על ידי טיפול נגד לחץ דם גבוה לעכברים. על ידי השוואה בין גנים של עכברים שנמצאו בכאב לבין עכברים אחרים, הם יכלו לזהות את החלבון הכרוך בגרימת נזק לתאי הגזע ממתח. כאשר דיכאו ושלטו בחלבון זה (CDK) - הטיפול גם מנע שינוי בצבע הפרווה של העכברים.

"ממצאים אלה אינם תרופה או טיפול בשיער אפור, אמרו החוקרים לאתר ה-BBC, "הגילוי שלנו, שנעשה בעכברים, הוא רק תחילתו של מסע ארוך למציאת התערבות מתאימה לאנשים. זה גם נותן לנו מושג כיצד לחץ עלול להשפיע על חלקים רבים אחרים בגוף", סיכמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully