וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שהיחס בין מידות הגוף שלכם אומר על מצב בריאותכם

איך הגובה שלכם יכול לחזות את הסיכון לסרטן ומחלות לב, ומה מעיד אורך הרגליים על התזונה שקיבלתם בילדות? מחקרים מראים שגודלם של חלקים שונים בגופנו מרמז מאילו מחלות אנחנו עלולים לסבול. מסתבר שלפעמים הגודל כן קובע

אנשים עם חלקי גוף ביזאריים במיוחד/מערכת וואלה! News

בווידאו: אנשים עם איברי גוף חריגים במידתם

גודלם של חלקים שונים בגופנו יכול לרמז אם אתם נמצאים בסיכון ממגוון של מחלות (רק מידת האורך של האצבעות שלכם קשורה ליותר מ-40 מחלות ותכונות אישיות). בחלק מהמקרים, הממדים של חלקי הגוף שלנו נקבעים כבר ברחם או במהלך הילדות; אחרים יכולים להיות תוצאה של אורח חיים כמבוגר. הנה כמה מדידות שכדאי לעשות ומה המשמעות הבריאותית שלהן.

מידות הראש

איך מודדים?
מקיפים את הראש בסרט מדידה, מהחלק הבולט מעל הגבות, ועד לחלק הרחב ביותר בחלק האחורי של הראש. היקף ראשו של הגבר הממוצע הוא 58.4 ס"מ; היקף ראש ממוצע לאישה הוא 56 ס"מ.

מה זה אומר?
מחקר שנערך על ידי בית החולים האוניברסיטאי הלאומי בסינגפור הראה שאנשים עם ראשים קטנים יחסית היו בעלי סיכוי גבוה פי 2.1 לסבול מדמנציה. מחקר אחר מצא שאנשים עם היקפי ראש קטנים יותר והשכלה נמוכה היו בעלי סיכוי גבוה פי 4 לסובלים מדמנציה. תיאוריה אחת טוענת שככל שתאי המוח מתפתחים טוב יותר בשנות חייו הראשונות של האדם (המוח שלנו מגיע ל-93 אחוזים מגודלו המלא עד גיל שש), הם מספקים כבולם זעזועים טוב יותר להמשך החיים. החוקרים מסינגפור כתבו: "היקף ראש קטן יותר, המצביע על נפח גולגולתי קטן יותר, מעכב את בשלות המוח ומשפיע על היכולת לבנות עתודה קוגניטיבית שיכולה לשמש כגורם מגן מפני דמנציה בהמשך החיים".

עוד בוואלה!

האם היקף המותניים קובע את הסיכון לחלות בסרטן?

לכתבה המלאה
ידיים מעסות ראש של בחורה בעיניים עצומות. ShutterStock
לאנשים עם ראש קטן יש סיכוי גבוה יותר לחלות בדמנציה. ידיים מעסות ראש של בחורה/ShutterStock

יחס מותניים וירכיים

איך מודדים?
מחלקים את מידת היקף המותניים שלכם (X) במידת היקף הירך (Y), כלומר היחס הוא התוצאה של X חלקי Y.

מה זה אומר?
על פי ארגון הבריאות העולמי, יחס מותניים-ירכיים בריא לנשים הוא עד 0.85; לגברים עד 0.9. בעלי "גוף התפוח" - כלומר אלה שיש להם יותר משקל סביב המותניים - מתמודדים עם יותר סיכונים בריאותיים מאשר בעלי "גוף האגס" - שיש להם יותר משקל על הירכיים. מחקרים רבים הראו שהצטברות שומן סביב המותניים מביאה לסיכון משמעותי יותר למחלות לב, סוכרת מסוג 2 וסרטן. הסבר אפשרי לכך הוא שתאי שומן סביב המותניים נוטים להיות פעילים מאוד, ומייצרים תרכובות שעלולות לפגוע במערכת הגוף לוויסות רמות הסוכר בדם.

מחקר באוניברסיטת קליפורניה הראה כי ילדיהן של נשים בעלות גוף "אגסי" (יחס מותן לירך נמוך) הראו ביצועים טובים יותר במבחני אינטליגנציה. היתרונות המוחיים שלהם, לכאורה, נחשבים לתוצאה מחומצות שומן חיוניות להתפתחות המוח שמאוחסנות בשומן שסביב הירכיים.

אישה מודדת היקף מותניים באמצעות סרט מדידה. ShutterStock
שומן סביב המותניים מרמז על מחלות לב, סוכרת מסוג 2 וסרטן. אישה מודדת היקף מותניים/ShutterStock

גובה

אנחנו מגיעים אל הגובה הסופי שלנו בסביבות גיל 20, והוא מסמן שרשרת אירועים שאנו עוברים מההתעברות לבגרות.

מה זה אומר?
מחקרים הראו שככל שאדם גבוה יותר, כך גדל הסיכון שלו לשישה סוגי סרטן. מחקר שנערך על ידי האגודה האמריקאית לסרטן בדק קשר בין גובה ומשקל לבין מוות מסרטן השד ומצא שהתמותה מסרטן השד עלתה עם הגובה: נשים בגובה מעל 1.70 מטר היו בסיכון גבוה יותר ב-64 אחוזים למות מהמחלה מאשר הנשים הנמוכות יותר.

מחקרים אחרים הראו קשר עולה בין גובה לסיכון לסרטן הערמונית ולסרטן הלבלב. מצד שני, מחקר שנערך על ידי אוניברסיטת הרווארד הראה שגברים בגובה מעל 1.85 מטר היו בסבירות נמוכה ב-35 אחוזים להתקף לב מאשר גברים מתחת לגובה 1.52 מטר. הסבר אפשרי לכך הוא שהגנים, התזונה וההורמונים שאליהם אנחנו נחשפים ברחם ובילדות אינם משפיעים רק על הגובה, אלא גם על צמיחתם ועל התנהגותם של כל התאים בגוף. התמהיל שיביא לגובה רב יותר, עלול גם להעלות את הסיכון לחלות במחלות מסוימות.

יחס האצבעות

איך מודדים?
מודדים כל אצבע מנקודת המפגש שלה עם כף היד עד לקצה. היחס מתקבל מחלוקת אורך האצבע המורה (האצבע) באורך הקמיצה. היחס הממוצע עבור גבר הוא 0.95; עבור אישה היחס הוא מתקרב לאחד.

מה זה אומר?
אצל גברים, קמיצה ארוכה יותר נקשרה לפוריות גבוהה, תוקפנות, סיכון מוגבר להפרעות קשב וריכוז, כמו גם להתקרחות, אך לסיכון נמוך יותר להתקף לב. אצל נשים, קמיצה ארוכה נקשרה לסיכון מופחת לסרטן שד מוקדם ונטייה לפתח דלקת מפרקים ניוונית בכף היד.

כף יד של גבר עם שלוש אצבעות פתוחות. ShutterStock
ליחס בין האצבע והקמיצה נקשרו שלל תיאוריות לגבי הבריאות והאישיות. אצבעות כף יד של גבר/ShutterStock

ליחס בין האצבע והקמיצה נקשרו שלל תיאוריות, החל מיכולתו לגלות מידע על מצבנו הבריאותי, ועד להיותו מנבא של ההתנהגות ועל הפסיכולוגיה שמניעה אותנו. מחקרים גילו שככל שהקמיצה ארוכה יותר ביחס לאצבע, הדבר מעיד על ספיגה גבוהה יותר של ההורמון הגברי טסטוסטרון ברחם. חשיפה גבוהה לטסטוסטרון ברחם מאטה את קצב גדילת האצבעות המורות, דבר שעשוי להותיר אנשים עם פער יחסי גדול יותר בין האצבעות.

כאן תוכלו לקרוא על 4 סברות מחקריות להשלכות אפשריות של אורך האצבעות על היבטים שונים בחיינו: מצב כלכלי ורמת הכנסה, מונוגמיות סדרתית, איבר מין ארוך יותר, חרדה ודיכאון.

יחס רגליים-גוף

איך מודדים?
מודדים את הגובה המלא בעמידה ואז עוברים לישיבה ומודדים את הטורסו - מהקדקוד ועד למקום שבו הישבן שלכם פוגש את הכסא. לבסוף מפחיתים את אורך הטורסו מסך כל הגובה שמדדתם בתחילה, לקבלת אורך הרגל. זה נותן את יחס הרגל לגוף (למשל, אם אורך הטורסו X ואורך הרגליים Y, יחס הרגל לגוף יהיה X:Y).

מה זה אומר?
על פי התיאוריות והמחקרים, אורך הרגליים ביחס לטורסו מסמן את קצב הצמיחה ואיכות תזונה במהלך הילדות: רגליים ארוכות יותר הן סימן לצמיחה מהירה ולתזונה טובה. רגליים קצרות ביחס לטורסו מרמזות על צמיחה איטית יותר ועל גורמים סביבתיים שליליים כמו תזונה לקויה, עוני ועישון אימהי בהריון.

מחקרים מראים גם שלבעלי הרגליים הארוכות יחסית יש סיכון גבוה יותר לסרטן הערמונית והאשכים, סרטן שד לפני גיל המעבר, סרטן רירית הרחם וסרטן המעי הגס. מצד שני, הם נוטים פחות לפתח סוכרת מסוג 2 (כנראה בזכות התזונה בילדות). בעלי הרגליים הקצרות יותר נמצאו כבעלי סיכון מוגבר של 20 אחוזים למחלות, ביניהן עודף משקל, מחלות לב, סוכרת מסוג 2 ובעיות כבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully