וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תנצחו את מחלת העור שמציקה לילד שלכם

פרופ' חיים ראובני בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors

5.12.2019 / 7:49

אטופיק דרמטיטיס היא מחלת עור אלרגית, כרונית ודלקתית המטרידה ילדים רבים. היא גורמת ליובש ולגרד בעור שלעיתים רבות משפיע באופן ניכר על איכות החיים. מה גורם להחמרת המצב וכיצד מטפלים? התשובות לפניכם

תינוקת עם אטופיק דרמטיטיס. ShutterStock
מזג אוויר יבש מחמיר את הבעיה. תינוקת עם אטופיק דרמטיטיס/ShutterStock

כ-10-20 אחוזים מהילדים סובלים מאטופיק דרמטיטיס, המכונה גם אסתמה של העור. זוהי מחלה דלקתית, המאופיינת בעור יבש הגורם לגרד.

כיצד ניתן לאבחן את המחלה?
בין התסמינים הבולטים ניתן למצוא גרד, עור יבש, נגעים אדומים ולעיתים גם הפרשות. אלה עשויים להופיע בעיקר באזורי הידיים והרגליים, אך באופן דומה גם בכל אזור אחר בגוף.

מדוע זה קורה?
כשליש מהילדים הסובלים מהמחלה הם בעלי רקע משפחתי של אטופיק דרמטיטיס או של מחלות אלרגיות אחרות, כגון: אסתמה של הריאה, נזלת אלרגית ואי סבילות למזון. קיימים גורמים נוספים העלולים להשפיע על הסיכון לסבול מאטופיק דרמטיטיס: הופעה בעור של ריבוי חיידקים מסוג סטאפילוקוקס, ניקיון והיגיינת יתר בגיל הילדות, מזג אוויר יבש ועוד.

מה גורם להחמרת המחלה?
המחלה מתגברת במזג אוויר חם וכן בעונת החורף. זאת מאחר שבתקופות אלה נהוג לעשות שימוש מוגבר במזגן הגורם ליובש של העור. גם לבוש חם מבדי צמר ומבדים סינתטיים עלול להשפיע לרעה על מצב העור. כמו כן, גורמים כמו דשא, חול ואבק, עלולים להגביר את הגירוי ואת הנטייה הטבעית ולהחמיר את תחושת הגרד.

האם קיימות השלכות בריאותיות?
באופן כללי, מדובר במחלה הפוגעת בעיקר באורח החיים, המהווה מטרד גדול עבור הילדים ובני משפחתם. חלק מהילדים אפילו סובלים מהפרעות שינה, על רקע הגרד המטריד את מנוחתם גם בשעות הלילה. מעבר לכך, יש להביא בחשבון כי גם הגרד עצמו עלול להוביל לזיהום עורי, שלרוב ניתן לטיפול באמצעות טיפול אנטיביוטי.

ילדה עם אטופיק דרמטיטיס. ShutterStock
מומלץ להשתמש בקרמים בסיסיים שאינם מכילים בישום. ילדה עם אטופיק דרמטיטיס/ShutterStock

מהו הטיפול המומלץ?
היות שתופעת הגרד המטרידה נובעת מיובש בעור, חשוב מאוד לדאוג לשימון האזורים הבעייתיים באופן תדיר. מומלץ להשתמש בקרמים בסיסיים שאינם מכילים בישום או חומרים אחרים שעלולים להגביר את הגירוי. כמו כן, יש להקפיד על לבישת בגדים מכותנה מלאה ולהימנע מבגדים לוחצים או מבדי צמר.

מאחר שרחצה מוגברת במים עלולה לגרום לייבוש העור, מומלץ להקפיד על רחצה קצרה ותכליתית. כשמדובר בתינוקות, ניתן להיעזר בשמני אמבט ייעודיים בהתאם להמלצת הרופא המטפל. לאחר הרחצה מומלץ להשתמש בקרם לחות כדי למנוע את ייבוש העור המידי.

מה עושים כאשר הטיפול הסטנדרטי אינו עוזר?
ברוב המקרים, טיפול מקומי בהחלט יסייע ויקל על תופעת הגרד המטרידה. במקרים אחרים, כאשר אין הטבה במצב, ניתן להשתמש בתכשירים המכילים סטרואידים, היעילים מאוד לטיפול בדלקת ובגרד, או בתכשירים מקומיים שאינם מכילים סטרואידים.

במצבים קיצוניים במיוחד, טיפול באמצעות אור המכונה פוטותרפיה עשוי לסייע מאוד. במהלך הטיפול, החולה נחשף לקרינה אולטרה סגולה. גם טיפולים ביולוגיים שונים המוצעים כיום לחולים עשויים לשפר את המצב. יש לציין כי טיפול מסוג זה אינו מתאים לכל מקרה.

האם זה חולף?
בכ-50 אחוזים מהמקרים המחלה תחלוף עד גיל 5. ב-80-90 אחוזים מהם היא תחלוף רק לאחר גיל 10. ואולם, לא נדיר למצוא גם חולים הממשיכים לסבול מהנטייה לעור יבש גם בגיל מבוגר.

מה לגבי רפואה משלימה?
אמנם, לא ידוע על מחקרים התומכים בטיפול מסוג זה בהקשר אטופיק דרמטיטיס, אולם, כל הורה רשאי להחליט על שימוש במוצרים או בטיפולים המסייעים לשפר את מצבו של הילד. ככלל, כל עוד הטיפול המשלים מתבצע לצד הטיפול הסטנדרטי והוא אינו מזיק, בהחלט ניתן להיעזר בו.

לסיכום, אטופיק דרמטיטיס היא מחלת עור שכיחה מאוד בקרב ילדים. היא עלולה לפגוע באורח החיים ולהוות מטרד משמעותי עבור הילדים. המחלה גורמת ליובש בעור המוביל לגרד מתמשך. הטיפול בבעיה לרוב מתמקד בשימון העור ובהימנעות מגורמים העלולים לעודד את הגירוי בעור, כגון: דשא, חול, מזון מסוים, או לבישת בגדים שאינם מכותנה מלאה. במקרים חמורים ניתן לטפל בתסמינים באמצעות פוטותרפיה ואף על ידי טיפולים ביולוגיים חדשניים.

פרופ' חיים ראובני הוא רופא עור ומין, מומחה לרפואת ילדים, מנהל יחידת עור ילדים בבית החולים סורוקה בבאר שבע

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors

פרופ' חיים ראובני בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully