פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      כיצד לתקן את היציבה, הנשימה ולשפר את העיכול בשניות בודדות?

      פיזיותרפיסטית חושפת את כל הטריקים בעזרתם ניתן לשפר בתוך שניות את מערכת העיכול, למנוע כאבי ראש וכאבי פרקים - והכל תלוי בצורת העמידה שלכם, בהרגלי הנשימה וגם ביציבות הכתפיים

      כיצד לתקן את היציבה, הנשימה ולשפר את העיכול בשניות בודדות?
      צילום: דייב שחר עריכה: מאיה בן ניסן

      בסרטון - שומרים על יציבות: תרגילי פלאטיס לחיזוק הגב

      לא פשוט להשיג את השילוש הקדוש של יציבה טובה, נשימה נכונה ועיכול מהיר, למרות שברור שהם חשובים מאוד בשביל הבריאות שלנו. אבל מסתבר שיש טריקים פשוטים שיכולים לעשות את השינוי הזה עבורנו ולשדרג את בריאותנו. לפחות ככה טוענת הפיזיותרפיסטית בת' תומאס מאדלייד שבדרום אוסטרליה, שבראיון לדיילי מייל אמרה שהמפתח לכל הטוב הזה נמצא בנשימה שלנו. היא ממליצה להשתמש בספירה של ארבע שניות כדי להרגיע ולווסת נשימה רדודה - על ידי שאיפת אוויר, החזקתו בריאות ונשיפה של ארבע שניות בכל פעם, תוך הנחת יד אחת על החזה העליון והתחתון כדי לגלות מאיפה הנשימות מגיעות.

      לדבריה, למרות שאנחנו בדרך כלל נושמים מבלי לחשוב, אנחנו לא תמיד עושים זאת נכון. "אלא אם כן אנשים שמים לב שהנשימה שלהם מוגבלת, רוב הלקוחות שאני רואה אינם מודעים לנשימה שלהם", אמרה בת' והוסיפה שהבעיה השכיחה ביותר שהיא נתקלת בה היא נשימה רדודה מהחזה העליון. היא הסבירה שנשימה נכונה - הכוללת נשימות מלאות ועמוקות מהסרעפת - חשובה מאוד לבריאות הכללית, להורדת רמת הלחץ להפחתת לחץ הדם ולוויסות תפקודי הגוף העיקריים.

      "אם אתה מבחינים שהנשימות שלכם יותר רדודות מהרגיל, השתמשו בספירות של ארבע כדי להסדיר אותן - שאפו במשך ארבע שניות, החזיקו את האוויר בריאות במשך ארבע שניות ונשפו החוצה במשך ארבע שניות - כדי להרגיע את הנשימה", היא אמרה.

      תרגולי מדיטציה כמו יוגה, טאי צ'י וסוגים מסוימים של פילאטיס יכולים גם כן לעזור בוויסות הנשימה, אך יש גם טריק פשוט שיכול לעזור לכם לקבוע אם אתם שואפים ונושפים נכון - הניחו יד אחת על הבטן העליונה, היכן שהסרעפת יושבת, והשנייה על החזה העליון כדי לראות איזו מהידיים עולה ויורדת עם הנשימה.

      זה הקצב שבו אתם צריכים לנשום

      גיף קצב נשימה (Giphy)

      חשיבות היציבה

      "יציבה נכונה היא הרבה יותר רגועה ממה שאתם חושבים - אפשרו לכתפיים להירגע ושחררו את המתיחות", היא אמרה והסבירה שמיגרנות, כאבי ראש וכאבי מפרקים יכולים להיגרם כתוצאה מעמידה לא נכונה. לדבריה, כל אלו הסימפטומים שמשותפים לאנשים שלא מבינים כיצד צריך לעמוד.

      מיגרנות, כאבי ראש וכאבי פרקים יכולים כולם להיגרם כתוצאה מיציבה לקויה, ובת' טוענת שתופעות אלה נפוצות כל כך בגלל אי הבנה כללית באשר לאופן היציבה הנכונה. "לעתים קרובות אנו חושבים שכתפיים משוכות לאחור וסנטר כלפי מעלה זו היציבה הטובה ביותר, מכיוון שזה מה שאמרו לנו כשהיינו צעירים, אך משיכת הכתפיים לאחור מגבירה למעשה את המתח בצוואר ובגב העליון", היא אמרה.

      "יציבה רגועה היא נכונה יותר. אתה צריך להיות זקוף מהקודקוד עד למטה דרך הגב, עם כתפיים רגועות ולא מתוחות סביב עמוד השדרה", הסבירה בת' שגם שיתפה בטריק פשוט לתיקון עמידה רפוייה ושקועת כתפיים: "התנדנדו או גלגלו את הכתפיים, בצעו כמה תנועות צוואר וגרמו לגופכם לזוז מעט לפני שתשתקעו בתנוחה מיטבית יותר".

      על הקשר בין יציבה לנשימה

      ומה עם העיכול?

      בת' מאמינה שהגורמים השכיחים ביותר לבעיות עיכול הם מתח, סערת רגשות ותזונה לקויה - אותם יש לפתור באמצעות טכניקות הרפיה כמו יוגה, ייעוץ פסיכולוגי והתייעצות עם דיאטנית. אך לדבריה גם פיזיותרפיה יכולה לעזור בהקלת תופעות הלוואי הגופניות של עיכול לקוי, כמו כאבי בטן, נפיחות וגזים, דרך 'שחרור ידיים' על הצלעות והבטן. תרגילי מתיחות עדינים ונשימה עמוקה יכולים גם הם להקל על אי נוחות בעיכול.