וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: נרקיסיסטים מאושרים יותר

הם מתנשאים, מאוהבים בעצמם ובאופן כללי בלתי נסבלים, אבל המחקרים מראים שזה לא מונע מהם להצליח בחיים, לזכות לכבוד מהסביבה ולשמוח מהחיים. יכול להיות שזו לא רק האשליה שמוכרים לנו באינסטגרם ובפייסבוק, ונרקיסיסטים באמת נהנים יותר?

קים קרדשיאן, קניה ווסט. GettyImages
הנרקיסיסטים נוטים להיות מרוכזים בעצמם, יהירים וגרנדיוזיים. קים קרדשיאן וקניה ווסט/GettyImages

עבור פסיכולוגים, הנרקיסיזם הוא צלע ברורה ב"שילוש האפל" של תכונות אישיות מרושעות, לצדם של הפסיכופתיה והמקיאווליזם (שמאפייניו חוסר מצפון, מניפולטיביות, רמאות וערמומיות). הנרקיסיסטים נוטים להיות מרוכזים בעצמם, יהירים וגרנדיוזיים. אבל האם זה גורם להם להרגיש טוב עם עצמם?

מחקר שפורסם בשנת 2017 ונערך על ידי קבוצת חוקרים מאוניברסיטת גרץ שבאוסטריה השתמש בטכניקת הדמיה (fMRI) כדי לבחון את הקשרים העצביים ואת הפעילות שמוחם של אנשים שרואים תמונה של עצמם.

"נרקיסיזם היא תופעה שהעניין בה הולך וגובר מבחינה מדעית ומבחינה חברתית, כנראה בגלל שינויים תרבותיים בעשורים האחרונים שמעודדים התנהגות נרקיסיסטית", אמר ראש צוות המחקר, פרופ' עמנואל יאוק. "כוונת המחקר שלנו היתה לבחון מקרוב את הדימוי העצמי של אנשים נרקיסיסטים באמצעות מדעי המוח, דבר שעשוי לסייע בחשיפת ההיבטים הפחות מודעים (של התופעה)". הממצאים הראו שהתנהגות נרקיסיסטית לא מצביעה על אהבה גדולה של אדם לעצמו, אלא על תפיסה עצמית קונפליקטואלית ודו משמעית. התופעה הזו מוכרת לאנשי טיפול, אבל כנראה פחות מוכרת לציבור. למעשה, מאחורי מה שנראה כמו אהבה והערצה עצמית, מתחבאים בעצם קונפליקטים לא פתורים ברגשות ובאמונות שמחזיק האדם כלפי עצמו.

אידיאל הנרקיסיזם בדור הסלפי

מחקר חדש של אוניברסיטת קווין בבלפסט טוען שנרקיסיסטים דווקא עשויים להיות מאושרים יותר מרוב האנשים. החוקרים ערכו מחקר מתמשך על נרקיסיזם עם 700 משתתפים, בניסיון להבין מדוע נראה שהתנהגות זו, שהיא לכאורה רעילה מבחינה חברתית, נמצאת בעלייה בחברה המודרנית - בקרב המנהיגים הנבחרים בפוליטיקה, הפעילות במדיה החברתית, תרבות הסלבס וכמובן הסלפי.

המחקר מצא שאנשים נרקיסיסטים עשויים להרגיז אחרים, אך סביר להניח שהם עצמם פחות לחוצים או מדוכאים. על פי הפסיכולוג ד"ר קוסטס פפג'ורגיו שהתראיין לאתר ה-BBC, התגובות השליליות לנרקיסיזם מאפשרות את ההתעלמות מהיתרונות החיוביים שיש לתכונה זו על הנרקיסיסטים עצמם: רמות המתח שלהם נמוכות יותר ותחושות הביטחון והחשיבות העצמית המוגברת שלהם נראות כתכונות מגנות.

אינסטגרם סלפי. ShutterStock
התשוקה לתשומת לב יכולה להפוך את הנרקיסיסטים למלאי קסם ומוטיבציה. בחורה עושה סלפי/ShutterStock

מחקר קודם של אותו צוות בבלפסט, שדווח ב-2018, הראה שנרקיסיסטים היו בעלי סיכוי גבוה יותר להצליח בעבודה ובחייהם החברתיים תודות ל"קשיחות נפשית" שעזרה להם להתגבר על דחייה או אכזבה. לרוב הם יצליחו חברתית, הם אינם נרתעים מדחייה ותשוקתם לתשומת לב יכולה להפוך אותם למלאי קסם ומוטיבציה. נרקיסיסטים נוטים להתבלט בחינוך, בעבודה וברומנטיקה, תודות לתחושת הערך העצמי המוגבר שלהם שמעניקה להם ביטחון עצמי רב.

רעים לחברה, טובים לעצמם

ד"ר פפג'ורגיו בדק גם כיצד לממדים שונים של נרקיסיזם יכולות להיות תוצאות רגשיות שונות: "אותם נרקיסיסטים עם מאפיינים 'גרנדיוזיים' בולטים יכולים להיות שקועים במעמד וכוח ובעלי תחושת חשיבות מוגזמת מדי. נרקיסיסטים 'פגיעים' יכולים להיות הרבה יותר מתגוננים ונוטים לראות עוינות בהתנהגותם של אנשים אחרים. מבחינת תחושת הרווחה והיכולת שלהם להתמודד עם לחץ, נרקיסיסטים 'גרנדיוזיים' עשויים להיות בעלי מאפיינים חיוביים מאוד".

"אף שנרקיסיזם עלול להיות רע לחברה, נראה כי הוא מועיל לנרקיסיסטים עצמם", סיכם ד"ר פפג'ורגיו. "יש לראות בתכונות פסיכולוגיות מסוג זה לא 'טובות או רעות', אלא תוצר של אבולוציה וביטויים של טבע אנושי שעשויים להועיל או להזיק, בהתאם להקשר. מחקר נוסף עשוי למצוא דרך לטפח חלק מהתכונות הללו, תוך כדי צמצום האחרים, לטובת הקולקטיב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully