וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופש אחרי חופש: איך מחזירים את הילדים לשגרה אמיתית?

23.10.2019 / 6:30

אחרי החגים יתחדש הכל. גם שיעורי הבית, הכנת הכריכים, הלחץ מדי בוקר, והבכי בכניסה לבית הספר. כן, יש לא מעט ילדים שהולכים לחוות בימים הקרובים קשיי קליטה אמיתיים. כך תעזרו להם, ולכם

אמא הולכת עם ילדים. ShutterStock
אם זה היה קשה ב-1 בספטמבר, זה בטח יהיה קשה גם היום. אמא הולכת עם ילדים למסגרות/ShutterStock

יקום ההורה שלא יצא מדעתו בתקופת החגים. אין שגרה, אין עשייה, המדינה נכנסה לתרדמת "אחרי החגים" שלה. והילדים - נקלטים במסגרות החינוכיות ויוצאים מהן לחופש, נקלטים ויוצאים, ואז שוב. אבל הנה, "אחרי החגים" כבר כאן והגיע הזמן לחזור לגנים ולבתי הספר ולהיכנס לשגרה מחדש ובאופן רציף. אלא שלחלק מהילדים מדובר במשימה לא פשוטה. יש ילדים רגישים, המתקשים במעברים ושינויים, ועבורם החזרה למסגרת נחווית כקשה וכמאמללת.

אבל למה להתמקד רק בילדים? גם לנו ההורים קשה לחזור לשגרה. אורית, אם לשלושה, אומרת "כל כך כיף לי בחגים, כשאין בית ספר. כן, הם רבים ומשועממים וצריך להעסיק אותם, אבל יש נינוחות, הבקרים לא מתנהלים באווירת לחץ, אין את הכנת הסנדוויצ'ים בבוקר, אין את הצעקות והמתח עד לרגע שבו הם סוף סוף יוצאים מהבית. איך אפשר לחזור לכל זה?".

אז לטובת הילדים וההורים, קבלו מאיתנו כמה עצות, בדרך להתאקלמות קלה ונעימה, לפחות עד חופשת חנוכה.

1. חזרו לשגרת שעות השינה של הילדים, כפי שנהוג אצלכם במהלך השנה. שימו לב לשעת הכניסה למיטות וגם לשעת היקיצה, ואל תאפשרו לילדים ללכת לישון מאוחר מדי. שינה טובה הכרחית לתפקוד תקין בבית הספר או בגן.

ילד ישן. ShutterStock
הם חייבים את זה. ילד ישן/ShutterStock

2. סדרו עם הילדים את החדר ארגנו שוב את פינת הלימודים שלהם, כך שהיא תהיה מאורגנת, תכיל את כל מה שהם צריכים כדי ללמוד ותייצר אווירה רגועה ומרכזת.

3. בימים הקרובים עברו עם הילדים על מערכת השעות שלהם והזכירו להם את מי הם הולכים לפגוש בבית הספר, תוך הזכרת שמות המחנכת, המורות, החברים ועוד. כמו כן, ודאו עם הילדים שהם אכן עשו וסיימו את כל המטלות הלימודיות שניתנו לזמן החופשה, כך שלא יחזרו לבית הספר עם פער לימודי.

4. עברו שוב על טבלת הארוחות לבית הספר ובדקו עם כל ילד שהוא אכן רוצה לאכול את מה שקבעתם לפני חודשיים. אם הוא רוצה לשנות, הכינו טבלה חדשה שתכלול את המאכלים שהוא מבקש. שימו אותה במקום בולט כך שגם אתם וגם הוא תוכלו לראות אותה בקלות.

5. שאלו את הילדים איך הם מרגישים לגבי החזרה לבית ספר והקשיבו ממקום מכיל ותומך. אפשרו להם להביע בקול את חששותיהם, אם יש כאלו ואל תזלזלו בהן. תנו להם להציע דברים, שהם מרגישים שיכולים להקל עליהם ומה שאפשר לעשות עשו יחד איתם. אם הם מתקשים לבטא את עצמם אפשר להציע להם לצייר או לפסל בפלסטלינה את החששות שלהם, לבדוק איתם איפה בגוף הם מרגישים אותן ולתת להן מקום.

אמא וילדה משוחחות. ShutterStock
פשוט תקשיבו. אמא וילדה משוחחות/ShutterStock

6. כדי שהשגרה לא תהפוך למייגעת עבור הילדים ועבורכם, אפשר להפר אותה מדי פעם בפעילות משפחתית מהנה כמו נסיעה, יום חופש ספונטני, הליכה לסרט או כל בילוי אחר שאתם אוהבים ושיכול לרענן תקופת לימודים שגרתית וממושכת. פעילויות אלו יהוו עוגנים, משהו שאפשר לחכות לו, והציפייה תנעים את השגרה.

7. יתכן שהילד יחזור הביתה מבית הספר ויספר על קשיים לימודיים, רגשיים או חברתיים, שנתקל בהם במהלך היום. כהורים, קשה לנו לשמוע שקשה לו. הקשיים שלו יכולים להציף את החששות המודחקים שלנו ואת חוויות הילדות הפרטיות שלנו. כדי להסתיר את הבהלה, אנחנו מיד מנסים להרגיע את הילד ולתת לו עצות מה לעשות ואיך. אני מציעה רק להקשיב. תנו לילד לפרוק את חוויות היום יום שלו, גם הלא נעימות, ותכילו את הסערה שלו. רק לאחר מכן תוכלו לשאול גם לדעתו וגם להגיב ולתת לו את נקודת מבטכם וכמובן שפע של חיבוקים וחיזוקים.

8. היו סבלניים עם הילדים, עם בית הספר ועם עצמכם. יתכן שהשבוע שבועיים הראשונים יהיו קשים יותר, יתכן שתרגישו שהדברים חורקים, שקיים קושי רציני לחזור לשגרה, שאתם לא מצליחים "לתקתק". אבל אם תנרמלו את זה, תבינו שמה שאתם והילד חשים הוא נורמלי, שכיח וחולף, תשדרו לילדים וגם לעצמכם שאתם סומכים עליהם ועליכם, שהדברים תיכף יסתדרו ולא תגיבו בלחץ, בכעס ובתסכול, הדברים אכן יסתדרו. הילדים ואתם תיכנסו לקצב והמשפחה תשוב לשגרת ההתנהלות הרגילה שלה, למשך החודשיים הבאים עד לחופש הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully