וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השילוב התרופתי שמעניק חיים לחולי סרטן עם גרורות במוח

עד לא מזמן, חולי מלנומה וסרטן כליה שסבלו מגרורות במוח, לא חיו מעל למספר חודשים מועט. במסגרת מחקרים חדשים ניתן לחולים אלו שילוב של שתי תרופות אימונותרפיות שהצליחו לשנות את התמונה. "היו חולים שכבר עשינו עליהם קדיש, והשילוב הזה החזיר אותם לחיים"

רופאה מביטה בסריקות מוח. ShutterStock
כבר לא גזר דין מוות. סריקות מוח/ShutterStock

כבר שנים ידוע שהמוח פגיע במיוחד להתפתחות של גרורות סרטניות. גרורות כאלו מופיעות בשכיחות גבוהה במלנומה (סרטן העור) ובסרטן כליה. עד לפני שנים לא רבות, כשחולים התבשרו על גידולים במוח, היתה זו ברוב המקרים בשורת המוות עבורם. אלא שמחקרים חדשים שבחנו את ההשפעה של שילוב של שתי תרופות אימונותרפיות על הגידולים במוח בקרב חולי סרטן אלו מעניקים תקווה חדשה לחולים ולבני משפחותיהם.

כמחצית מהמטופלים שחלו במלנומה יסבלו מגרורה מוחית במהלך מחלתם. עד לפני עשור, הפרוגנוזה של חולה עם מלנומה גרורתית למוח הייתה בבחינת גזר דין מוות. הטיפול הקיים בחולים עם גרורות מוחיות הוא על ידי ניתוח או קרינה בעלת תופעות לוואי קשות. אלא שגם טיפולים קשים אלו לא העניקו לחולים זמן חיים ארוך במיוחד - למטופלים עם גרורות מוחיות יש תוחלת חיים חציונית של 4-5 חודשים.

התרופות האימונותרפיות, שנכנסו בשנים האחרונות לשגרת הטיפולים בקרב חולים אלו, הראו הצלחה כבר במחקרים הראשונים. במחקר אחד, למשל, בו ניתן טיפול אימונותרפי עם תרופה יחידה בחולים עם גרורות א-סימפטומטיות (ללא סימפטומים מורגשים אצל החולה) נצפתה יעילות קלינית בכ-20 אחוזים מהחולים. וזו רק הייתה ההתחלה.

תאים סרטניים של מלנומה. ShutterStock
מחצית מהמטופלים שחלו במלנומה יסבלו מגרורה מוחית במהלך מחלתם. תאים סרטניים של מלנומה/ShutterStock

התוצאות הטובות יותר הגיעו במחקר האחרון, כאשר ניתן לחולים שילוב של שתי תרופות אימונותרפיות - אופדיבו וירבוי. במחקר זה, שכונהcheckmate 204 עקבו במשך 20.6 חודשים אחרי 101 חולים עם גרורות מוחיות א-סימפטומטיות שטופלו בטיפול האימונותרפי המשולב. התוצאות היו לא פחות ממדהימות - נראתה תועלת קלינית תוך גולגולתית וגם תועלת קלינית חוץ גולגולתית של 54-58 אחוזים. בנוסף, בקרב 29 אחוזים מהחולים הייתה היעלמות מוחלטת של הגרורות המוחיות. 75 אחוזים מהחולים חיו 18 חודשים מתחילת המחקר וזמן החיים החציוני ארוך מזמן המעקב.

זרוע נוספת במחקר כללה 20 חולים עם גרורות מוחיות סימפטומטיות, שנחשבים לחולים יותר קשים לטיפול. באותם חולים נראתה תועלת קלינית תוך גולגולתית וגם תועלת קלינית חוץ גולגולתית של 22 אחוזים. ב-11 אחוזים מהחולים הייתה היעלמות מוחלטת של הגרורות המוחיות. 66 אחוזים מחולים אלו חיו 6 חודשים מתחילת המחקר וזמן החיים החציוני עמד על 8.7 חודשים.

"היום, בעזרת התרופות האימונותרפיות, אותם חולים ממשיכים לחיות, ובמקרים רבים הגידולים שלהם הופכים קטנים יותר ואף נעלמים לגמרי", אומר פרופ' יעקב שכטר, מנהל מכון אלה למלבאום לאימונו-אונקולוגיה, מומחה לרפואה אונקולוגית ולמלנומה במרכז הסרטן במרכז הרפואי שיבא תל השומר. "האופציה של טיפול קרינתי במוח, לא רלוונטי. גם הטיפולים הכימיים לא עוזרים. וכך אנחנו נשארים עם טיפולים ממוקדי מטרה וטיפולים אימונותרפיים. כשמשלבים שתי תרופות, האפקט הרבה יותר גדול. כשנתנו לחולי מלנומה גרורתית את השילוב, אחוזי התגובה הגיעו ל-50 אחוז. אלו מספרים שאתה לא רואה אצל חולים כאלו".

"כשליש מהחולים כנראה מתרפאים. אין עדיין מספיק זמן מחקר כדי להראות זאת, אבל במלנומה שמטופלת בתרופות אימונותרפיות אנחנו יודעים שאם החולה במשך שנתיים השיג תגובה והמחלה לא חזרה להיות פעילה, בדרך כלל זה מראה על מה שהולך להיות בעתיד. ולכן ההישג הוא מאוד משמעותי. היו חולים שכבר עשינו עליהם קדיש, והשילוב הזה החזיר אותם לחיים. מדובר בטיפול עם יעילות ארוכת טווח, גם בגוף וגם במוח. כמובן שחולה שהוא במצב של גרורות שהן סימפטומטיות, כלומר שהוא סובל משיתוק או שיש לו סימפטומים נוירולוגיים, אלו לא המטופלים שייהנו מהטיפול הזה".

בשורה גם עבור חולי סרטן כליה

גם בתחום גרורות המוח כתוצאה מסרטן הכליה נרשמו הצלחות בטיפולים עם שילוב התרופות האימונותרפיות אופדיבו וירבוי, אם כי כאן אחוזי הריפוי נמוכים יותר מאשר במלנומה. במחקר שפורסם בחודש יוני האחרון, חולים עם סרטן כליות עם גרורות במוח, אוכלוסייה הנחשבת להכי קשה לריפוי, הראו למעלה מ-30 אחוזי תגובה בטיפול בגידולים בגוף.

"בישראל יש היום למעלה מ-600 מקרים של סרטן כליה בשנה", אומר ד"ר דניאל קייזמן, מ"מ מנהל היחידה לאורואונקולוגיה (גידולי דרכי השתן והמין) בבית החולים איכילוב, "כ-40 אחוזים מהם יפתחו גרורות בשלב כלשהו של המחלה, כ-10 אחוזים מהחולים עם מחלה גרורתית יפתחו גידולים גם במוח".
"עד לפני 10 שנים לא היו לנו טיפולים פעילים טובים לגרורות במוח. הישרדות החולים עם גרורות במוח היתה לצערנו קצרה, ממוצע של שנה. בעשור האחרון, בעקבות כניסתם של הטיפולים הביולוגיים, ולאחר מכן הטיפולים האימונותרפיים, שמעודדים את מערכת החיסון, ההישרדות היום נמדדת כבר בשנים ואנחנו מצליחים במקרים לא מעטים להעביר את המחלה הקטלנית לפסים כרוניים".

"אני חושב ששילובי תרופות הם טיפולי העתיד", מוסיף ד"ר קייזמן, "את השינוי הגדול התחלנו להרגיש לפני כעשור, אז נכנסו התרופות הביולוגיות, אחר-כך הגיעו התרופות האימונותרפיות שמחזקות את המערכת החיסונית כדי שתתקוף את הגידולים הסרטניים, מאוחר יותר באו השילובים של שתי תרופות אימונותרפיות ושילובים של ביולוגי ואימונתרפי. היתרון הגדול בשילובים הוא בחסימת מספר מנגנונים שמעורבים בתהליך הגידולי, רק כך הסיכוי לנצח את המחלה עולה".

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully