וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החידושים הרפואיים שכל חולה סוכרת חייב להכיר

פרופ' אלכסנדר טננבאום בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors

20.8.2019 / 7:20

בנוסף להתמודדות של חולי סוכרת עם קשיים באיזון רמת הסוכר בדם, הם נאלצים להתמודד גם עם מחלות רקע קשות, ביניהן מחלות לב. תרופות חדשניות מסייעות מאוד בהפחתת הסיכון למחלות אלה ומשפרות את איכות החיים של החולים

בדיקת סוכרת לילדה. ShutterStock
היכולות הרפואיות משתדרגות ללא הפסקה. בדיקת סוכרת/ShutterStock

החיים עם מחלת הסוכרת עשויים להיות מורכבים למדי, שכן רמות גבוהות של סוכר בדם באופן קבוע, עלולות לגרום לפגיעה בעיניים, לבעיות בזרימת הדם לגפיים, וגם להשפיע על בריאות הלב ולהגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

הדרך הטובה ביותר להפחית את הסיכונים להתפתחות סיבוכי סוכרת היא להגביר את המודעות לכלל הסכנות שמביאה עמה המחלה המורכבת הזאת ולהבין כיצד להיערך היטב ולטפל ביסודיות לפני החמרה.

למרבה המזל, אנו חיים בתקופה שבה היכולות הרפואיות משתדרגות ללא הפסקה, ומאפשרות להפחית מאוד גם את הסיכון לסיבוכי סוכרת. במאמר זה, נבין איך בדיוק מחלת הסוכרת משפיעה על הלב, וכיצד ניתן להימנע מסיבוכים.

מדוע מחלת הסוכרת פוגעת בבריאות הלב?

בדרך כלל, סוכרת מסוג 2 אינה מחלה שעומדת בפני עצמה. במקרים רבים, סוכרת היא רק חלק ממצב רפואי מורכב יותר, הכולל עודף משקל, יתר לחץ דם, רמות גבוהות של שומנים בדם וריכוזים גבוהים של שומן באזור הבטן. כל הבעיות האלה, לצד קושי באיזון רמות הסוכר בדם, מגבירות את הסיכון למחלות לב, לרבות התקפי לב ושבץ.

למעשה, ההשפעה מתחילה במקרים רבים כבר שנים רבות לפני האבחון של הסוכרת. מדובר במצב רפואי שנקרא טרום סוכרת, במהלכו כבר נגרם בהדרגה נזק לכלי הדם וללב. טרום סוכרת, משמעה תוצאה בין 100 ל-125 מ"ג בצום, או בין 140 ל־199 מ"ג (שעתיים אחרי ארוחה), או רמת המוגלובין מסוכרר בטווח 6.5-5.7 מ"ג.

בטן שמנה. ShutterStock
סוכרת היא לעיתים חלק מממצבים רפואיים אחרים כמו השמנה. כרס/ShutterStock

מה הסיכון שאדם שסובל מסוכרת יאובחן גם כחולה במחלת לב?

למרבה הצער, הסיכון למחלות לב בקרב חולי סוכרת גבוה ביותר. כאמור, הסיבה לכך אינה רק מחלת הסוכרת, אלא גם בעיות כמו עודף משקל ויתר לחץ דם. אנשים הסובלים מסוכרת הם בעלי סיכון גבוה פי 2 עד 4 ללקות בהתקף לב או בשבץ. החדשות הטובות הן שבהחלט יש מה לעשות כדי להפחית את הסיכון.

כפי שכבר נאמר, מודעות ואקטיביות הן המפתח להפחתת הסיכון לחלות. אין ספק כי שינויים חיוביים באורח החיים, לרבות הקפדה על פעילות גופנית, שיפור התזונה, ובמידת הצורך גם ניתוח בריאטרי (קיצור קיבה) - עשויים להשפיע באופן דרמטי על הסוכרת עצמה והסיכון למחלות הנלוות לסוכרת.

מחקרים מראים כי מטופלים שיורדים במשקל ושומרים על מסת גוף תקינה - הסיכון לסיבוכים פוחת. ב-50% מהמקרים, לחץ הדם יורד, ואיתו גם יורדת רמת הסיכון למחלות נלוות אחרות.

סימני האזהרה שמצביעים על מחלות לב

לצד צעדי המניעה להפחתת הסיכון לחלות, חיוני כי כל חולי הסוכרת יהיו קשובים לנורות אזהרה העלולות להצביע על נוכחות מחלת לב: קוצר נשימה, כאבים בחזה במאמץ, בחילה, צרבת, זיעה קרה, סחרחורות או חולשה פתאומית ובלתי מוסברת.

עם זאת, דווקא חולי סוכרת לעיתים יתקשו לזהות את הסימנים למחלת לב, מכיוון שהמחלה עלולה לפגוע גם בקולטני הכאב באזור החזה. לכן, אנשים אלה לא פעם יתקשו להבחין בכאבים בחזה, למרות הפגיעה שכבר מתרחשת בגופם בפועל.

לכן, חשוב מאוד להקפיד על בדיקות שגרתיות אצל רופא מומחה, כדי לשלול סיכון למחלות לב ולא להמתין עד הופעת התסמינים.

מהם החידושים הרפואיים?

עד לשנת 2012, תרופות רבות סייעו לטיפול בחולי סוכרת, אך אף אחת מהתרופות, למעט מטפורמין, לא הצליחה להפחית את התחלואה והתמותה ממחלות לב בקרב חולי סוכרת. חלק מהתרופות או השילובים בין תרופות שונות, הצליחו להשיג שיפור מסוים בבריאות כלי הדם, אך ההשפעה שלהן עדיין לא הייתה ברמה מספקת.

בעשור האחרון, נכנסו לשימוש שתי קבוצות חדשות של תרופות לחולי סוכרת, המובילות כיום לשיפור ממשי גם בטיפול במחלות לב נלוות ובהפחתת הסיכון להופעת מחלות הלב.

הקבוצה הראשונה היא תרופות ממשפחת ההורמון אינקרטין הנקרא GLP-1 (ג'י-אל-פי-1). מדובר בתרופות הניתנות בזריקה ומגבירות את הפרשת האינסולין בלבלב בזמן האוכל. בניגוד לתרופות אחרות עם השפעה דומה, תרופות אלה (מחקות את השפעתו של ה GLP-) אינן גורמות לעלייה במשקל ואפילו מסייעות לירידה במשקל. הן נחשבות בטוחות לשימוש, גם בקרב אנשים בעלי עודף משקל.

התקף לב. ShutterStock
מחלות לב בקרב חולי סוכרת הן תופעה ידועה ונפוצה. איש מחזיק בליבו/ShutterStock

הקבוצה השניה היא תרופות מעכבות SGLT2. מדובר בתרופות חדשות לבליעה, שנכנסו לשימוש נרחב ב-2016, וגורמות להפרשה מוגברת של סוכר דרך השתן.

אנשים שצורכים תרופות אלה מאבדים בממוצע כ-50 גרם סוכר ביום דרך השתן, ולכן מצליחים לרדת במשקל יותר בקלות וסובלים פחות מסיבוכי הסוכרת כגון: יתר לחץ דם ושומן בטני. יחד עם זאת, יש לזכור שבחלק קטן מהמטופלים ישנן תופעות לוואי מהשימוש בתרופות הללו - הן עלולות להעלות את הסיכון לזיהומים במערכת הגניטלית והשתן (בשל ריכוז גבוה של גלוקוז בשתן).

בנוסף, קיימות מספר תרופות שנמצאו יעילות במחקרים קליניים. ייתכן כי כבר בשנים הקרובות, הן ייכנסו לשימוש ויביאו בשורה חשובה נוספת לחולי סוכרת. אחת התרופות שנמצאו יעילות במחקר היא תרופה שתשפיע על קולטנים בגרעין של תאי הגוף, בצורה שתעודד קליטה של סוכר וחומצות שומן בתוך התאים. התרופה כבר זכתה להצלחה במחקרים קליניים וצפויה להיות משווקת בזמן הקרוב.

למרבה הצער, מחלות לב בקרב חולי סוכרת הן תופעה ידועה ונפוצה. עם זאת, שינויים חיוביים באורח החיים והגברת המודעות לסיכון בהחלט עשויים להפחית את התחלואה הקרדיולוגית הנלווית לסוכרת. בנוסף, טיפולים חדשניים ופורצי דרך יכולים כבר כיום לשפר את חיי החולים ולמנוע מחלות לב.

פרופ' אלכסנדר טננבאום הוא מנהל מכון הלב "קרדיוליין" ועורך ראשי (בשיתוף פרופ' צבי פיסמן) של העיתון המקצועי Cardiovascular Diabetology, בהוצאת Springer Nature. העיתון פתוח לקהל הרחב ללא תשלום ומציג את המידע העדכני ביותר בנושא הטיפול במחלות לב סוכרתיות, הוכרז השנה כעיתון בגישה חופשית החשוב בעולם בתחום הקרדיולוגיה.

פרופ' אלכסנדר טננבאום בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully