וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העתיד כבר כאן: החידוש שמעניק שיניים יפות בתוך 20 דקות

ד"ר עזאת דאהר בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors

20.6.2019 / 7:06

החידושים הטכנולוגיים המתקדמים ברפואת שיניים מאפשרים ביצוע שיקומים ממוחשבים. אסתטיקה ברמת גימור מושלמת. בקרוב, גם אתם תוכלו לחייך בפה מלא

אישה יושבת על כיסא רופא שיניים. ShutterStock
הדרך לחיוך מושלם התקצרה משמעותית. חיוך/ShutterStock

בעשורים האחרונים נכנסה הטכנולוגיה הדיגיטלית לשימוש בכל תחומי הרפואה, לרבות (אולי אף בעיקר) לתחום רפואת השיניים. עם השנים, הטכנולוגיה התפתחה והשתכללה מאוד. כיום, בזכות הציוד הדיגיטלי החדשני, יכולים רופאי השיניים לבצע טיפולים מורכבים, כגון השתלות וכתרים, בצורה מדויקת מאוד, ובכך לחסוך למטופלים כאב, סיכון, זמן רב וכסף.

כתרים ממוחשבים

אחד השימושים הנפוצים והיעילים ביותר, בציוד הטכנולוגי החדש ברפואת השיניים, הוא הסורק הדיגיטלי, שבאמצעותו ניתן לקחת מידה כדי להכין כתרים איכותיים בצורה ממוחשבת ומדויקת מאוד.

עד לכניסת העולם הדיגיטלי לשימוש, כדי להכין כתר, היה צורך לקחת מטבע של פה המטופל ולשלוח את המטבע למעבדה לצורך הכנת הכתר עצמו. החיסרון בשיטה זו כפול: ראשית, התהליך נמשך זמן רב יחסית, מה שאילץ את המטופל לחזור לטיפול מספר פעמים במרווחים שונים. שנית, דיוק כתר שן: מכיוון שמדובר בהכנת כתר על בסיס דגם פיזי שנלקח ביד, ההתכווצות של חומר המטבע ומודל הגבס המעבדתי גורמת לפעמים לאי דיוקים, כך שהכתר או השיקום לא "יישב" באופן הטוב ביותר בפה המטופל, ויהיה צורך להחזיר את הכתר למעבדה לצורך תיקונים. הסריקה הדיגיטלית מעניקה מענה לאתגרים הללו ומאפשרת לחרוט כתרים מדויקים ואיכותיים מאוד (במרפאת השיניים או במעבדה).

כיצד פועלת הסריקה הדיגיטלית?

למעשה, הסורק הדיגיטלי מורכב ממצלמה זעירה ומחשב קטן. המצלמה מצלמת את חלל הפה ואת כל אחת מהשיניים, וכך יוצר המחשב מהתמונות מודל תלת ממדי. הרופא מתכנן את בניית הכתר על גבי המודל התלת ממדי, שולח את הדגם הממוחשב למחרטה (לרוב, המחרטה נמצאת במעבדה) וצוות המעבדה חורט את הכתר בהתאם לתכנון הממוחשב והמדויק שהכין הרופא.

אם כל הציוד הדיגיטלי והמחרטה נמצאים במרפאת השיניים (יש מעט מאוד מרפאות מצוידות בישראל) - בזמן הכנת הכתר, הנמשך כ-20 דקות, המטופל ממתין במרפאה. כשהכתר מוכן, הרופא מתקין אותו בפיו של המטופל. כך, למעשה, המטופל מקבל כתר אסתטי קבוע ברמת גימור מושלמת, ללא חומרי מטבע, ללא כאבים וללא כתר זמני. והכל, תוך כשעתיים בלבד.

דיוק מרבי

הסורק הדיגיטלי מצלם את השן הבעייתית, ומעביר את המידע למחשב שבונה דגם תלת ממדי. לאחר שמתקבל המודל הווירטואלי, הרופא יכול להזיז ולסובב את המודל התלת מימדי לכל הכיוונים, כך שיוכל לבנות ולראות את השיקום בצורה מושלמת. התכנון של השיקום נעשה על ידי הרופא המטפל בלבד.

כל אלה מאפשרים יצירת שיקום מותאם, בין אם מדובר בכתר מלא או חלקי, ברמת דיוק של אלפית מילימטר (מיקרומטר), כך שהכתר יישב בצורה אופטימלית על גבי השן שהושחזה. כל התוצאות האלה מושגות ללא חומרי מטבע, ללא כתר זמני ובפגישה אחת בלבד.

הגנה על חומר השן הבריא

יתרון משמעותי נוסף שיש לכתר דיגיטלי, טמון בכך שהדיוק הרב מאפשר להכין גם כתרים חלקיים, ובכך להימנע מהשחזה מיותרת של חומר שן בריא.

כתר דיגיטלי חלקי

הציוד הדיגיטלי עוזר לרופא להעניק למטופל שיקום אסתטי, מינימליסטי ביותר, תוך שמירה מרבית על חומר השן הבריא, כשמדובר בכתר חלקי לחצי שן או כתר לרבע שן וכו'. מכיוון שהכתר החלקי תוכנן בצורה ממוחשבת ומדויקת, אין צורך להשחיז את כל שטח השן, כדי להדביק אותו, אלא ניתן להשחיז רק את האזור העששתי, ובכך לשמור על כמה שיותר חומר שן בריא, בלי לפגוע ביציבות השן.

השתלת שיניים ממוחשבת

לרפואה הדיגיטלית יש יתרון עצום בהשתלת שיניים, מאחר שהיא מאפשרת לתכנן את הניתוח ברמת דיוק גבוהה: 98-99.5% לפני הניתוח עצמו, ואף לבצע הדמיה מוקדמת של הניתוח על גבי המחשב.

הפה הוא החלק הראשון של מערכת העיכול, בו מתחיל תהליך עיכול המזון. המזון נגרס והופך לעיסה לקראת בליעתו. פעולות אלה מבוצעות באמצעות השיניים, הלשון, שרירי הלעיסה ובלוטות הרוק. בפה גם ממומש חוש הטעם; הפה משתתף גם בנשימה ובהפקת קולות, כולל דיבור. לכן, ניתוח השתלת שיניים הוא ניתוח מורכב מאוד ואין לזלזל בו. השתלת שיניים מחייבת תכנון מקדים מדוקדק ויד יציבה מאוד של הרופא. הרפואה הדיגיטלית מאפשרת תכנון מדויק של מיקום השתל, בלי לפגוע במבנים האנטומיים הסמוכים (כגון: תעלת הסינוס, שיניים סמוכות, עצב הלשון, העצב הראשי של הלסת וכו'). כך, אחוזי הצלחת הניתוח גדולים יותר.

תכנון השתלת השיניים

בעזרת רפואת השיניים הדיגיטלית, מתבצע צילום CT דיגיטלי: הרופא סורק את פה המטופל או לוקח במקביל מטבע פיזי, הרופא מתאם בין צילום ה-CT למודל הפה של המטופל, וכך מקבל הרופא מודל וירטואלי ברמת דיוק 99% של פה המטופל על המחשב, וביכולתו "לנתח" ואפילו לתאם את השיקום הסופי של השתל.

השתלת שיניים וירטואלית

לאחר שמתקבל המודל התלת ממדי של לסת המטופל על גבי המחשב, יכול הרופא לבצע השתלה וירטואלית של השתל ולעצב את השיקום, בהתאם לכל המשתנים: כמות העצם, גודל העצם, הזווית שבה יש להכניס את השתל, המרחק של השתל מהמבנים האנטומיים הסמוכים (המבנים שפורטו קודם, כגון: תעלת הסינוס, שיניים סמוכות, עצב הלשון, העצב הראשי של הלסת וכו'). כך, הרופא מתכנן את ניתוח ההשתלה פעמים רבות לפני הניתוח "האמיתי".

סד כירורגי

לאחר שהסתיים שלב התכנון, הרופא שולח את תכנון הניתוח הסופי למעבדה מיוחדת, לצורך הכנת סד כירורגי מיוחד, שדרכו הרופא משתיל. הסד "יושב" בצורה יציבה על גבי השיניים או מיוצב היטב על גבי הלסת, כך שאינו זז.

באופן זה, מונע הסד את אחד הסיכונים העיקריים בהשתלות שיניים: מיקום לא נכון של השתל או השתלה בזווית שאינה נכונה, כתוצאה מתזוזה מינימלית של יד הרופא במהלך הקידוח, המשפיעה על רמת הצלחת ניתוח ההשתלה ועל התוצאה הסופית שתתקבל לאחר השיקום.

הסד שתוכנן ברמת דיוק מרבית מעוגן בפה, ולכן אינו יכול לזוז, מה שמבטיח שהשתלים ימוקמו בדיוק כפי שתיכנן הרופא. כך, גם הרופא וגם המטופל יודעים שלפי התכנון, השיקום הסופי על גבי השתל יהיה מדויק ונכון מבחינה בריאותית ואסתטית.

כשמדובר בהשתלה של מספר שתלים במקביל, יש לשימוש ברפואת השיניים הדיגיטלית משמעות רבה אף יותר, מאחר שבמצב זה, חשוב מאוד שכל שתל ימוקם בדיוק בזווית מתאימה, כך שהשיקום הסופי "יישב" בצורה אסתטית ומדויקת ביותר. ככל שהשיקום יהיה יותר גדול (יותר מ-4 שיניים), יש להקפיד על זווית נגישות מדויקת ביותר. אם הזווית תשתנה, השיקום לא "יישב" היטב על גבי השתלים. כך, יתקבלו תוצאות שאינן בריאות ואינן אסתטיות.

לא רק הציוד: חשיבות המיומנות של הרופא

הציוד הטכנולוגי החדיש אמנם מתקדם מאוד, אך יש פרמטר נוסף שחשוב לקחת בחשבון, כדי להבטיח את הצלחת הטיפול: ניסיון ומיומנות של הרופא המטפל, בביצוע טיפולי השיניים השונים. מדובר בעניין חשוב ביותר.

כתר דיגיטלי

השן מורכבת מהרבה שכבות ומשטחים, ומבנה השן נמנה עם המערכות המתוחכמות והמושלמות בגופנו. לכן, בעיצוב הכתר הדיגיטלי, יש להתחשב באנטומיית השן ולשחזר את השן בצורה מושלמת. ככל שלרופא יש ניסיון רב יותר בעבודה עם ציוד דיגיטלי, בשימוש בטכנולוגיה ממוחשבת ובביצוע טיפולי שיניים מורכבים ועדינים - כך תכנון הכתר באמצעותו יהיה ברמה גבוהה יותר, מה שיבטיח תוצאות איכותיות ואסתטיות.

כך, למשל: כאשר מעצבים את הכתר, חשוב להקפיד לא רק על המשטח החיצוני, אלא גם על התאמה מדויקת של השיקום לחלל הפנימי. התאמה מדויקת היא חלל מזערי ומינימלי בגודל עשרות מיקרומטר, בין השיקום לבין השן או המבנה. רק רופא שכבר מכיר היטב את המערכת הדיגיטלית ויודע לעבוד עם המערכת החדשנית בסבלנות וביעילות, יוכל להגיע לתוצאה אופטימלית זו.

לסיכום: טיפולים ממוחשבים הם ללא ספק "הדבר הבא" בתחום הרפואה ובתחום רפואת השיניים בפרט. כל רופא שיניים מקצועי ואיכותי צריך להיות תמיד מעודכן בחידושים הטכנולוגיים האחרונים ובציוד החדיש ביותר. השימוש בטכנולוגיה הדיגיטלית מקל לא רק על הרופא, אלא בעיקר על המטופל, מאחר שהוא אינו נדרש לביקורים רבים במרפאה, עד לקבלת פתרון קבוע. בנוסף, הוא מבטיח לעצמו את התוצאה האיכותית והחדישה ביותר שקיימת, גם מבחינה רפואית וגם מבחינה אסתטית.


ד"ר עזאת דאהר הוא רופא שיניים בעל וותק של מעל עשר שנים ברפואת שיניים דיגיטלית.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors

ד"ר עזאת דאהר בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully