וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלה הנפוצה שמעלה מאוד את הסיכון לכאבי מפרקים

בשיתוף העמותה לקרוהן וקוליטיס, בשיתוף העמותה לקרוהן וקוליטיס

23.6.2019 / 10:27

כמחצית מהחולים במחלות מעי דלקתיות - כמו קרוהן - מדווחים על כאבי מפרקים, שנובעים מדלקת של המפרק או של הגידים סביבו. מדוע זה קורה וכיצד מטפלים? הנה כל התשובות

אישה עושה יוגה. ShutterStock
40 אחוזים מהחולים במחלות מעי דלקתיות מדווחים על כאבי מפרקים. אישה עושה מתיחות/ShutterStock

מעל 40 אלף מבוגרים וילדים בישראל לוקים במחלות המעי הדלקתיות - קרוהן וקוליטיס כיבית. קרוב למחציתם סובלים במהלך מחלתם גם מכאבי מפרקים. מחלות מעי דלקתיות הן מחלות כרוניות שהגורמים להן אינם ידועים בוודאות, אך ברור כי מדובר בשילוב של נטייה גנטית עם טריגרים סביבתיים. כמו כן, מערכת החיסון היא בעלת תפקיד מפתח במחלות מעי דלקתיות, כשפעילות יתר שלה גורמת לדלקת במערכת העיכול וזו מתבטאת בעיקר בכאבי בטן, שלשול, וירידה במשקל.

אבל לא רק המעי מעורב במחלות מעי דלקתיות - אחד מכל ארבעה מטופלים עם מחלת מעי דלקתית מדווח על תסמיני מחלה מחוץ למעי, למשל תפרחת עורית, דלקות עיניים, אבני כליה, דלקות בכבד ועוד. המפרקים הם האיבר המעורב ביותר במטופלים עם מחלות מעי דלקתיות. כ-40 אחוזים מהחולים במחלות מעי דלקתיות מדווחים על כאבי מפרקים, לרוב בברכיים או בקרסוליים, אך גם מפרקים אחרים יכולים להיות מעורבים כמו גב, מרפקים, כפות ידיים ורגליים. לעיתים, הסיבה לכאבי המפרקים במטופלים עם מחלות מעי דלקתיות היא דלקת של המפרק או הגידים סביבו.

איך יודעים אם מדובר בדלקת?

כאב דלקתי מתגבר במנוחה ואף מעיר משינה עם "קשיון בוקר" - נוקשות בקימה בבוקר שחולפת בהדרגה בזמן תנועה. כאב לא דלקתי, לעומת זאת, יחמיר בתנועה ויוקל במנוחה. מאפיינים נוספים הם רגישות סביב המפרק, חום ואודם מקומיים.

דלקות מפרקים במטופלים עם מחלות מעי דלקתיות מחולקות לשתי קבוצות - דלקות במפרקים היקפיים מול דלקות של עמוד השדרה והאגן. דלקות של מפרקים היקפיים, המופיעות בעד חמישית מהחולים במחלות מעי דלקתיות, מערבות ברכיים, קרסוליים, מרפקים, כפות ידיים ורגליים. הופעתן קשורה מאוד לפעילות הדלקת במעי וטיפול במעי החולה יביא לשיפור גם בדלקת המפרקים. למרבה המזל, למרות הפגיעה המשמעותית באיכות החיים וההגבלה בטווח התנועה ובניידות, הן אינן גורמות נזק למפרקים.

דלקות של מפרקי האגן מאובחנות בכ-40 אחוזים מהמטופלים עם מחלות מעי דלקתיות. דלקות בעמוד השדרה פחות שכיחות ומופיעות בכעשירית מהחולים. אלו מתבטאות לרוב בכאבים בגב התחתון המקרינים לעיתים לרגליים ומופיעים בעיקר במנוחה ושינה. פעילות דלקתית בעמוד השדרה ובאגן אינה קשורה לדלקת במעי ויכולה להופיע או להחמיר אף כשמחלת המעי בהפוגה. בנוסף לפגיעה באיכות החיים, דלקת פעילה של עמוד השדרה והאגן עלולה לגרום נזק מצטבר למפרקים ובהמשך להגבלה קבועה בתנועה וכאבים כרוניים.

צילום רנטגן של כתף פצועה. ShutterStock
הסיבה לא ידועה. צילום רנטגן של כתף/ShutterStock

הגורם לדלקות ותסמינים אחרים מחוץ למעי במחלות מעי דלקתיות אינו ברור. ההשערות הן שמדובר במחלה דלקתית מערכתית שעיקר ביטויה הוא במעי, אולם מערבת גם איברים אחרים, למשל את המפרקים. יתר על כן, ביותר מחצי מהמטופלים עם דלקות מפרקים ישנה דלקת כרונית במעי. כלומר, אלו שני פנים לאותה מחלה דלקתית מערכתית. על מנת לאבחן דלקות מפרקים במטופלים עם מחלת מעי דלקתית יש לבצע בדיקה גופנית של המפרקים לרגישות ואודם מקומיים, נוזלים במפרק, וטווח תנועה. המטופל יופנה בדרך כלל לבדיקות דם ולביצוע הדמיה כמו צילומי רנטגן, CT או MRI לפי המפרק המעורב.

כיצד מטפלים?

מאחר ומדובר במחלה מערכתית, הטיפול בה גם הוא מערכתי ברוב המקרים. חשוב להימנע ככל האפשר מנטילה קבועה של תרופות נגד כאבים ממשפחת נוגדי הדלקת שאינן סטרואידים, מאחר והן עלולות להחמיר את הדלקת במעי. ניתן להשתמש בהן לתקופה קצרה באופן מבוקר ותחת פיקוח רפואי.

כטיפול שאינו תרופתי, פעילות גופנית מתונה תורמת לשיפור טווח התנועה ויכולה לסייע בהקלה על כאבים. בדלקת של המפרקים ההיקפים שבהן, כאמור, פעילות הדלקת במעי קשורה באופן הדוק לדלקת המפרקים, הטיפול יכוון למחלת המעי הדלקתית, ויכול לכלול את כל מגוון התרופות - תרופות ביולוגיות ותרופות חדשות מקבוצת מעכבי ה-JAK. לדלקות של עמוד השדרה והאגן, הטיפולים המתאימים מוגבלים יותר וכוללים תרופות ביולוגיות ממשפחת בולמי ה-TNF.

באבחון ובטיפול של מחלות מפרקים הקשורים למחלות מעי דלקתיות, משתתפים גסטרואנטרולוגים (רופאים של מערכת העיכול) וראומטולוגים (רופאים של מחלות מפרקים), שלעיתים אף ישבו במרפאה אחת משולבת. הרופאים משני התחומים יפנו לבירור משולב מתאים, יסייעו בקביעת האבחנה ויתוו טיפול משולב המתאים הן למחלת המעי והן לדלקת המפרקים.

ד"ר אייל הירש הוא רופא בכיר, היחידה למחלות מעי דלקתיות, המכון למחלות דרכי העיכול והכבד במרכז הרפואי סוראסקי

ממומן על ידי חברת ניאופרם כתרומה בלתי תלויה

בשיתוף העמותה לקרוהן וקוליטיס, בשיתוף העמותה לקרוהן וקוליטיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully