וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההורים שלכם מזדקנים? הבית הכי טוב שתוכלו לתת להם

אורית סוצ'יאנו בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors

19.5.2019 / 10:11

מעבר לבית אבות דורש תכנון, מחשבה ובעיקר התאמה לצרכי הקשיש ומשפחתו. השאלות הבאות יסייעו לכם לבחור את המקום הטוב והמתאים ביותר

זוג קשישים. ShutterStock
זוג קשישים/ShutterStock

הרפואה המתקדמת והטכנולוגיה המתפתחת מיום ליום מאפשרות לנו לחיות חיים ארוכים יותר. אולם, אריכות ימים לעיתים רבות מלווה בירידה משמעותית באיכותם. למרבה המזל, בתי האבות בישראל מספקים אופציה זמינה, המתאימה לקשישים שאינם יכולים להמשיך לחיות בביתם, מסיבות תפקודיות, מנטליות ואחרות.

לפני ששוקלים מעבר לדיור מהסוג הזה, כדאי להביא בחשבון מספר פרמטרים חשובים. רק לאחר תכנון, בדיקה והתאמת המקום למבוגר, לצרכיו ולצרכי המשפחה, תוכלו להיות בטוחים ושלמים עם ההחלטה. השאלות הבאות יסייעו לכם לדעת שאתם בדרך הנכונה.

1. איך יודעים שהגיע הרגע המתאים לעבור לבית אבות?

באופן טבעי, הבית הוא המסגרת האולטימטיבית עבור כל אחד מאתנו. אולם כאשר איכות החיים נפגעת, ייתכן כי זהו הרגע שבו כדאי לשקול מעבר למקום מתאים יותר, שיכול לתת מענה לצרכי הקשיש.

מצב של התדרדרות באיכות החיים, נובע מסיבות שונות, בהן: החמרה במצב הבריאותי, אשפוזים חוזרים, תחלופה רבה של מטפלים ועובדים זרים, וירידה בתפקוד המנטלי, המובילה לחוסר מודעות לסביבה, לאובדן שליטה על מעשים, לחוסר שקט ועוד.

היבט נוסף שעשוי להשפיע על ההחלטה הוא מידת הפגיעה במשפחתו של הקשיש, שנדרשת לדאוג לקיומו ולצרכיו, ולא תמיד מצליחה לעשות זאת היטב.

בשורה התחתונה חשוב להבין, שלכל קשיש צרכים מיוחדים, והוא זקוק לתנאי מחייה אישיים ומספקים. כל משפחה היא בעלת יכולות שונות, שמאפשרות לה לתמוך בו בשעת הצורך. לכן, מעבר לבית אבות הוא החלטה שכדאי לשקול כאשר חלה החמרה במצבו של הקשיש, המשפיעה על חייו ועל חיי הסובבים אותו.

2. מה חשוב לבדוק בטרם ההחלטה על המעבר?

הדבר הראשון והחשוב ביותר שכדאי לבדוק הוא התאמה בין סוג המסגרת והמצב התפקודי והמנטלי
של הקשיש. יש להתאים את המסגרת לקשיש ולא את הקשיש למסגרת.

כדאי לדעת שלכל מקום רישיון ספציפי המותאם לסוג אוכלוסיית הקשישים המאוכלסת בו. כך, אנשים סיעודיים ותשושי נפש (הסובלים מירידה בתפקוד המנטלי) יתאימו למקום הנושא רישיון ממשרד הבריאות, בעוד שעצמאיים ותשושים יתאימו למקומות המחזיקים ברישיון ממשרד העבודה.

ידיים של סבתא ונכד. ShutterStock
המקום צריך להתאים גם למשפחת הקשיש. ידיים קשיש אוחזות בידי בנו/ShutterStock

הנה עוד כמה טיפים רלוונטיים שיסייעו בבחירת המקום הראוי:

1. בדקו חוות דעת וציונים של בתי האבות באתרי הרשויות.

2. הכינו רשימת שאלות טרם הביקור במקום: שבו עם המשפחה ובררו מהם הצרכים החיוניים ביותר עבורכם. נסחו שאלות מראש, כמו לדוגמה: האם בת הזוג יכולה להגיע בצהריים להאכיל את בעלה? האם מותר להביא למקום מטפל? מה מדיניות האשפוזים? ועוד. רשימה כזאת תסייע לכם להיות ממוקדים וענייניים יותר בעת בחינת המקום. כמו כן, תמיד כדאי לוודא מראש שמי שעומד להציג בפניכם את המקום יהיה בעל תפקיד ניהולי, שידע לענות בצורה הטובה ביותר על שאלותיכם.

3. הגיעו למקום לביקור חוזר בשעות אחה"צ או בשבתות, כך תוכלו לפגוש בני משפחה של דיירי המקום, ולקבל מהם חוות דעת אובייקטיבית על בית האבות.

3. מימון: מי ואיך?

נתחיל בחדשות המרגיעות: אם אין בידיכם אמצעים כלכליים - אל דאגה. ברוב המקרים הרשויות מסייעות במימון השהות בבית האבות.

השתתפות בסיוע תיקבע על פי פרמטרים שונים, הקשורים בין היתר בהכנסות המשפחה. משפחות שאינן זכאיות למימון מסוג זה, יוכלו לבדוק אפשרויות מימון אחרות, כמו למשל באמצעות ביטוח קופת החולים, ביטוח פרטי ממקום עבודתו של הקשיש, זכאות ממשרד האוצר לנפגעי נאצים וכן סיוע ממשרד הביטחון, במקרים של משפחות שכולות ונפגעי איבה. חשוב לדעת שחלק מבתי האבות פועלים במסגרת פרטית, ובמקרים כאלה לא ניתן לזכות בסיוע כספי מהרשויות.

לסיכום, מעבר לבית אבות הוא שלב משמעותי, הדורש מחשבה ותכנון, בהתאם לצרכי המטופל והמשפחה. בכל מקרה, חשוב לדעת, שתמיד ניתן להיעזר בחברת יעוץ, המעניקה מידע ביחס לשירותים גריאטריים, ויכולה לסייע במציאת המקום הטוב ביותר עבור הקשיש ומשפחתו.

אורית סוצ'יאנו, בעלים ומנהלת חברת קרן שירות גריאטרי בע"מ

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

אורית סוצ'יאנו בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • בית אבות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully