וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתנוורים מהשמש? הטיפים שיעזרו לכם לבחור משקפי שמש

בשיתוף אופטיקנה, בשיתוף אופטיקנה

30.4.2019 / 9:43

כן, השמש היא מקור החיים, אך חשיפה מוגזמת אליה עלולה להזיק לכם. לקראת התקופה שבה היא תחזור לחיינו במלוא עוצמתה, בואו נבין איך השמש מסכנת את העיניים - ואיך להגן על עצמכם מפניה

משקפי שמש. ShutterStock
הדרך הטובה ביותר להגן על עצמנו מפגיעה קרינה בעיניים. אישה עם משקפי שמש/ShutterStock

במהלך החודשים הקרים האלו, רבים מאיתנו נתקפים בגעגועים לתקופה שבה רבצנו ללא מעש מול השמש הקופחת בים, בבריכה או בפארק בקיץ האחרון. ובכן, לשמש באמת יש המון יתרונות ואפשר אפילו לומר בלי להגזים שכולנו חבים לה את חיינו, אבל כפי שכולנו יודעים - היא גם יכולה להיות מסוכנת למדי. כשלא נשמרים מפניה כראוי, היא מאיצה את הזדקנות העור, מעלה את הסיכון לסרטן העור וגם פוגעת לנו בעיניים.

"בקרני השמש יש קרינה מזיקה מסוג UV", מסבירה ליאורה רז, אופטומטריסטית בכירה ברשת אופטיקנה. "כשהקרינה חודרת לעין ללא הגנה, היא יכולה לגרום לנזק רב ולמחלות כמו קטרקט, ניוון רשתית, סרטן בעפעפיים ובמקרים מסוימים אפילו לכוויות על הקרנית ועל הרשתית". קטרקט זו אחת ממחלות העיניים הנפוצות ביותר, שעל פי ההערכות תפגע בארבעה מכל עשרה אנשים עד גיל 70 וגורמת לכ-50 אחוזים ממקרי העיוורון ברחבי העולם.

לצד הגברת הסיכון למחלה הנפוצה הזאת, החשיפה לשמש גם מעלה את הסיכון לפטגריום (Pterygium), הופעה של רקמה לבנה-שקופה על לחמית העין (החלק הלבן שבה) אשר עלולה לשבש מאוד את הראייה וניתנת להסרה רק בניתוח. התופעה הזאת, כמו מחלות אחרות שהזכרנו כאן, נפוצה ביותר בקרב גולשים, חקלאים, נהגים ואנשים נוספים שנחשפים במשך שעות לשמש ללא הגנה ראויה.

איך להגן על העיניים מנזקי השמש?

משקפי שמש מהווים את הדרך הטובה ביותר להגן על עצמנו מפני פגיעה אפשרית של הקרינה בעיניים, אך הגיע הזמן להפריך מיתוס נפוץ בהקשר הזה.

חלק מהאנשים מאמינים כי ככל שהעדשות כהות יותר, כך ההגנה גבוהה יותר, אך רז מדגישה שזה לחלוטין לא המצב: "זה לא משנה איזה צבע אנחנו בוחרים לעדשות, כל עוד המשקפיים מסננים קרינת UVA ו-UVB. אפילו עדשה שקופה יכולה לסנן את הקרינה ביעילות, אבל הבעיה שהיא לא מונעת סנוור בעיניים ולכן היא פחות פופולרית במשקפי שמש".

משקפי שמש כתומים. ShutterStock
צבע העדשות ממש לא משנה, רק האיכות שלהן. משקפי שמש כתומים/ShutterStock

חשוב להבין כי אין קשר בין תחושת הסנוור לבין ההגנה מהשמש. אם, לצורך העניין, אתם קונים משקפי שמש עם עדשות כהות בלי סינון של קרינת ה-UV, אתם עושים לעצמכם יותר נזק מתועלת. "במקרה הזה, החושך גורם לאישון להתרחב כדי לקלוט יותר אור ואז יותר קרינה מסוכנת נכנסת לעיניים. אם המשקפיים לא מסננים קרינה בכלל, עדיף ללכת בלי משקפי שמש בכלל כדי להפחית את הנזק של הקרינה".

כדי לוודא שהמשקפיים שלכם מסננים קרינה כראוי ולא פוגעים בעיניים, מומלץ מאוד לרכוש אותם ממותגים ידועים או בחנויות אופטיקה.

גם את סוג המשקפיים חשוב לדעת לבחור

אז הבנו שלא משנה רמת הכהות של העדשות ושחשוב לוודא שהם אכן מסננות את קרינת ה-UV כנדרש. עכשיו חשוב להתאים את המשקפיים גם לשגרת החיים שלכם כדי לוודא שאתם נהנים מההגנה הטובה ביותר, בצורה הנוחה ביותר. לצד משקפי השמש הסטנדרטיים שכולנו מכירים, קיימים סוגים נוספים שעשויים להעצים את ההגנה במצבים מסוימים:

עדשות מדורגות - נוהגים עם משקפי שמש אבל מתקשים להתמודד עם העובדה שפנים הרכב נראה חשוך מדי? עדשות מדורגות מציעות פיתרון אלגנטי לבעיה. "החלק העליון במשקפיים האלו כהה והוא הופך בהדרגה לבהיר יותר בחלק התחתון. ככה המשקפיים מפחיתים את הסנוור מהשמש שמחוץ לכלי הרכב, אבל את לוח המכוונים, ההילוכים ופנים המכונית אפשר לראות דרך החלק הבהיר", מסבירה רז.

עדשות מתכהות - מרכיבי משקפי ראייה יודעים כמה מעצבן זה להחליף כל הזמן בין זוגות המשקפיים. "עדשות מתכהות הן שקופות בחללים סגורים או חשוכים והופכות כהות יותר כשיוצאים לשמש", אומרת רז. "זה חוסך את הצורך להסתובב עם שני זוגות כל הזמן ומשפר את איכות החיים של מרכיבי המשקפיים".

עדשות קמורות - "משקפיים עם עדשות קמורות מגנים לא רק מנזקי השמש, אלא גם מרוח, חול ואבק. הם בעצם עוטפים את העין מכל הכיוונים, מה שהופך אותם ליעילים במיוחד למטיילים, ספורטאים ואנשים שמבלים בחוף הים", מדגישה רז.

עדשות פולורואיד - אלו עדשות מקטבות שהיתרון הגדול שלהן הוא שהן מספקות הגנה נוספת מסנוור ממשטחים שמגבירים את קרינת השמש. "משטחים כמו שלג, מים או חול הופכים את הקרינה למסוכנת יותר. המשקפיים האלו מספקים שכבת הגנה נוספת מהמשטחים האלו ומומלצים במיוחד למי שעושה ספורט בשלג או בים".

לרשימת סניפי אופטיקנה

בשיתוף אופטיקנה, בשיתוף אופטיקנה
  • עוד באותו נושא:
  • משקפי שמש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully