וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם השינוי הגנטי שנעשה לתאומות הפך אותן לחכמות יותר?

3.3.2019 / 0:12

מדען סיני ביצע בנובמבר שינוי ב-DNA של זוג תאומות כדי להפחית את סיכוייהן לרשת מאביהן את נגיף ה-HIV. ניסוי דומה שנערך על עכברים שיפר את ביצועי המוח שלהם. האם הוא משפיע בצורה דומה גם על בני האדם?

תאומות שאחת כהת עור עם עיניים חומות גדולות והשנייה בהירה עם שיער בלונדיני ועיניים כחולות/סיפור בדקה

ג' ג'יאנקוי, מדען סיני, עורר סערה בנובמבר האחרון כשהודיע כי הוא הצליח לבצע שינוי ב-DNA של שתי תינוקות, זוג תאומות - זאת בניסיון להגן עליהן מזיהום של נגיף ה-HIV שנשא אביהן. המהלך הזה עורר הרבה הדים בעולם וגרר גם לא מעט גינויים. החוקר אמר אז שהוא ערך שינויים בגנים של עוברים של שבעה זוגות שעברו טיפולי פוריות, מתוכם הזוג שעבר את ההיריון המדובר בהצלחה. לטענתו, המטרה היא לרפא מחלות תורשתיות ולנסות למנוע הידבקות עתידית בנגיף ה-HIV, שאחראי על מחלת האיידס.

מחקר חדש שהתפרסם בשבוע שעבר טוען שהשינוי הגנטי, מחיקת הגן שנקרא CCR5, לא רק שהופך עכברי ניסוי לחכמים יותר, אלא הוא גם משפר את ההתאוששות של המוח האנושי אחרי שבץ ועשוי להביא להצלחה רבה יותר של ילדים בלימודים בבית הספר.

המדען הסיני שטוען כי שינה גנים של תאומות, נובמבר 2016. AP
פורץ דרך או חסר אחריות? המדען הסיני/AP

אולם, לא כולם תמימי דעים. אלצ'ינו סילבה, נוירוביולוג באוניברסיטת קליפורניה, טוען שבלתי אפשרי לחזות את ההשפעה של השינוי הגנטי הזה על הקוגניציה של התינוקות. לכן לדעתו אסור היה לג'יאנקוי לבצע את הניסוי הזה בתאומות. ללא קשר לכוונותיו של ג'יאנקוי, מחקר חדש שהתפרסם מצא ראיה לכך שלגן מסוג CCR5 יש תפקיד מרכזי במוח שלנו.

על פי סקירה שנערכה בנושא, ישנה סברה שאנשים שחסרים לפחות עותק אחד של הגן הזה, משיגים תוצאות טובות יותר בבית הספר ומכאן שייתכן שהם אינטיליגנטים יותר. אגב, ג'יאנקוי, שפוטר מתפקידו במכללה המדעית בשנזן, לא נראה בפומבי מאז שביצע את השינוי הגנטי בתאומות.

בכל מקרה, אלצ'ינו סילבה היה הרבה יותר סקפטי כשאמר: "האם זה סביר שיום אחד תהיה לנו יכולת להעלות את רמת ה-IQ אצל בני האדם? הניסויים בעכברים מראים שכן. אבל עכברים אינם בני אדם. אנחנו עדיין לא מודעים להשלכות של זה ולא מוכנים לכך עדיין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully