וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אנחנו חורקים שיניים בלילה ומה אפשר לעשות עם זה?

בשיתוף סקאלה, בשיתוף סקאלה

24.3.2019 / 7:56

הרבה יותר מדי ישראלים חורקים שניים תוך כדי שינה כתוצאה ממתח מיותר. התופעה הזו עלולה לגרום לכם להתעורר עם כאב ראש, וגרוע מזה - להרוס לכם את השיניים. ד"ר זאב אורמינר, מומחה לשיקום הפה, מסביר איך מטפלים בזה

חריקת שיניים. ShutterStock
נפוץ מאוד בקרב האוכלוסייה המערבית. חריקת שיניים/ShutterStock

לצד הנזקים "הרגילים" לשיניים שנובעים מאי שמירה על היגיינת הפה, מאכילה של מזון עתיר סוכר, או מפגיעות חיצוניות, קיים סוג נוסף של נזק נפוץ שמקורו בתופעה לא רצונית - שחיקת שיניים, או ברוקסיזם בשפה המקצועית. מדובר בתופעה שמתרחשת כאשר שתי שיניים נוגעות ומשפשפות זו את זו, או כאשר מהדקים את השיניים יתר על המידה בשל סגירה חזקה של הלסתות. שתי התופעות נפוצות מאוד בקרב האוכלוסייה המערבית.

"תופעות שחיקת השיניים וההידוק קורות כשמופעל לחץ לא טבעי על השיניים - כאשר סובלים ממתח נפשי או במהלך השינה, כשאין לנו שליטה בשרירי הלעיסה", מסביר ד"ר זאב אורמינר, מומחה לשיקום הפה וראש המחלקה לשיקום הפה בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב. "ככל שתנועות הלסת הלא-תפקודיות נמרצות וחזקות ובתדירות גבוהה יותר, כך השיניים נשחקות יותר, הוא מוסיף ומזהיר כי שחיקת שיניים מוגברת עלולה לגרום לפגיעה באמייל של השן, לשבור שחזורים ואף לגרום לכאבי ראש ולכאבים בשרירי הלעיסה.

השלכות לטווח ארוך

שחיקת והידוק השיניים יכולות להתחיל מגיל אפס מיד אחרי שצומחות שיניים, אבל השפעותיהן הן לטווח הארוך. רוב האנשים יחוו את ההשלכות של שחיקת השיניים בגיל 40-50 ואילך. לדברי ד"ר אורמינר, "שחיקת שיניים באה לידי ביטוי קודם כל במעטפת החיצונית של השן - היא מקלפת את האמייל ממנה, אך לאט לאט היא עלולה לפגוע גם בשכבות הפנימיות".

"כאשר מהדקים שיניים, הן אומנם לא מאבדות את צורתן, אבל ניתן לראות עליהן את סימני ההידוק, למשל בשכבת האמייל החיצונית שהופכת לחלקה יותר. כמו כן, עם הזמן חל אובדן של חומר השן", מסביר ד"ר אורמינר. נזק נוסף הנגרם משחיקה הוא שינוי במראה - השיניים מתקצרות וכך גורמות להקטנת המרחק בין האף לסנטר, הפער הזה מייצר שינוי בהבעה, קמטים בזווית הפה וכן מראה לא אסתטי ומבוגר יותר. נזק נוסף משחיקת שיניים יכול להגיע בדמות כאבים בשרירי הלעיסה או כאבי ראש.

הלבנת שיניים. ShutterStock
הטיפול הנפוץ ביותר. סד לשיניים/ShutterStock

אבל זה לא הכל. "בטווח הארוך שחיקת שיניים עלולה אף לסבך תהליך עתידי של שיקום הפה", מסביר ד"ר אורמינר, "בגלל התקצרות השיניים שבדרך כלל גורמת לסדקים שמקשים על הטיפול בהן. לעתים תוך כדי הטיפול השן ממש 'מתפוררת' וקשה לשקם אותה. שחיקה מתמשכת עלולה גם לשבור כתרים וגם שיניים ושתלים לאחר שיקום".

מה אפשר לעשות?

אף שמדובר בתופעה לא רצונית, חשוב להיות מודעים לה, לזהות אותה מוקדם ולנסות לטפל בה. ד"ר אורמינר מסביר כי זיהוי של התופעה בטרם עת יסייע לטיפול בה ולהבטחת תהליך שיקום איכותי יותר. הוא מוסיף כי "ניתן לזהות את התופעה רק אם בן הזוג שומע את רעשי החריקה בשעות הלילה, או תחת מעקב במעבדת שינה".

"אם מדובר בשחיקה במהלך היום, המודעות לתופעה יכולה לסייע במניעה או בהרפיה יזומה ומכוונת של שרירי הלעיסה", אומר ד"ר אורמינר, "מעבר לכך, ניתן לפנות לרופא שיניים העשוי להיעזר באמצעי מכני ייעודי - סד לילה נשלף אותו מרכיבים על הלסתות, ושתפקידו להגן על השיניים מפני השחיקה"
"חשוב לדעת כי שחיקת יתר של השיניים פוגעת באיכות החיים ומהווה נזק אסתטי ותפקודי. ככל שמאבחנים מוקדם יותר את התופעה, כך ניתן יהיה לטפל בה בדרך יעילה יותר בשיקום הפה", הוא מסכם.

ד"ר זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה

בשיתוף סקאלה, בשיתוף סקאלה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully