וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלון ההזדמנויות בטיפול בסרטן השד

מוגש כשירות לציבור בחסות חברת רוש פרמצבטיקה, בחסות חברת רוש פרמצבטיקה

26.2.2019 / 6:56

אחת משמונה נשים תחלה בסרטן השד. הודות למודעות לחשיבות הגילוי המוקדם וטיפולים חדשניים ניתן להגדיל את הסיכוי לריפוי מלא מהמחלה. מנהלת היחידה לאונקולוגיה של השד במרכז הרפואי שערי צדק מסבירה בראיון מיוחד באולפן וואלה! כיצד ניתן למנוע את חזרתה

תוכן שיווקי - אסור להשתמש!!!

על פי נתוני ה-OECD שיעור השימוש בממוגרפיה לגילוי המוקדם של סרטן השד בישראל הינו בין הגבוהים במדינות המערב, הרבה מעל הממוצע במדינות OECD אחרות. זאת, הודות לתכנית הלאומית לאבחון מוקדם וליוזמות האגודה למלחמה בסרטן. על פי הרישום הלאומי, בשנת 2015 מעל 97 אחוזים מהחולות החדשות בישראל אובחנו בשלב המוקד של המחלה. טיפול מיטבי בשלב המוקדם של המחלה הוא חשוב ומשמעותי על מנת להגדיל את הסיכוי להגיע לריפוי מלא מהמחלה.

ד"ר שני פאלוך-שמעון, מנהלת היחידה לאונקולוגיה של השד ושל מרכז טליה לטיפול בנשים צעירות במרכז הרפואי שערי צדק, הסבירה בראיון לאולפן וואלה! NEWS כיצד ניתן להפחית את הסיכון לחזרת המחלה.

מהי המשמעות של גילוי סרטן השד בשלב המוקדם? ומהן מטרות הטיפול העיקריות בשלב המוקדם של המחלה?

ככל שנגלה את הסרטן בשלב מוקדם יותר, הסיכויים שנצליח להגיע לריפוי מלא גבוה יותר. גילוי הסרטן בשלב מוקדם מהווה חלון הזדמנויות בטיפול במחלה. חלון הזדמנויות שמאפשר לתת את הטיפול המיטבי, היעיל ביותר והמתאים ביותר כדי להגיע לסיכויי ההחלמה הכי גבוהים.

כיצד ניתן להעריך את הסיכון לחזרת המחלה ומה חשוב על מנת לעשות על מנת להקטין את הסיכון לחזרת המחלה?

קיימים מספר נתונים שאנחנו לוקחים בחשבון. ראשית, אנחנו מתייחסים כמובן לגודל הגידול ולמעורבות של הבלוטות, אך אנחנו מתייחסים גם למאפיינים הביולוגיים של הגידול ובודקים האם יש לו קולטנים להורמונים, האם יש לו ביטוי יתר של חלבון בשם HER2 ומהי דרגת ההתמיינות של הגידול.

נתונים אלה עוזרים לנו להעריך את הסיכון לחזרת המחלה וגם עוזרים לנו להתאים את הטיפול למטופלת. חלון ההזדמנויות לטיפול מיטבי נמצא ממש בהתחלה, בזמן האבחנה. המטופלת צריכה לקבל את הניתוח הנכון, הטיפול התרופתי הנכון, ואם היא צריכה או לא צריכה לקבל גם טיפול קרינתי. סדר הדברים נקבע על ידי הצוות המטפל, כאשר תמיד עדיף שזה יהיה צוות רב תחומי, שכולל אונקולוג, כירורג, פתולוג, רדיולוג ורופא קרינה. הצוות הרב תחומי בונה את התכנית המתאימה ביותר עבור המטופלת.

עצם העובדה שהמטופלת תקבל את הטיפול שהכי מתאים לגידול שלה, הוא בעצם חלון ההזדמנויות שלה לצמצם את הסיכון של חזרת המחלה. אחרי שמסיימים את הטיפולים המשלימים, כמובן שיש לשמור על אורח חיים בריא. אך החלק הכי חשוב הוא הטיפול הראשוני שהמטופלת תקבל בשלב האבחנה שעליו להיות מותאם גם מבחינה ביולוגית ובעקבות כך מבחינה תרופתית.

אילוסטרציה סרטן השד. ShutterStock
חשוב שהמטופלת תקבל את הטיפול המתאים ביותר לסוג הגידול שתקף אותה. סרטן השד/ShutterStock

מהן משפחות הטיפולים המיועדים להקטין את הסיכון לחזרת המחלה?

הזכרנו שקיים הטיפול המקומי הכולל כירורגיה וקרינה. בנוסף, יש לנו מספר כלים שעומדים לרשותנו בתחום הטיפולים התרופתיים בסרטן שד בשלב מוקדם, ביניהם: הכימותרפיה, הטיפולים הביולוגיים והטיפולים האנטי הורמונליים. בגידולים שיש בהם ביטוי יתר של חלבון HER2 כמעט תמיד חשוב לשלב בין טיפול כימותרפי ותרופות ביולוגיות שפועלות נגד חלבון ה- HER2.

האופציות שיש לנו היום הם תרופה נגד חלבון HER2 כתרופה בודדת, או כטיפול משולב של שתי תרופות שחוסמות את חלבון ה-HER2 חסימה כפולה שמשלימה את הטיפול הכימותרפי. בגידולים הורמונליים, הטיפול הכי חשוב הוא הטיפול האנטי הורמונלי אבל לעיתים יש מקום לשקול גם טיפול כימותרפי. זה תלוי בנתונים נוספים על הגידול ויש לנו היום בדיקות מולקולריות שעוזרות לנו לקבל החלטה אילו מטופלות עם גידול הורמונלי צריכות טיפול כימותרפי ובאילו אפשר לוותר.

האם ישנם סוגים של סרטן שד או מאפיינים קליניים של חולות סרטן שד להן סיכוי גבוה יותר לחזרת המחלה?

סיכוי גבוה יותר לחזרת המחלה קיים בגידולים שהם טריפל נגטיב- גידולים שאין להם קולטנים להורמונים ואין להם ביטוי יתר לחלבון HER2 ובגידולים שהם HER2 חיובי עם מעורבות ניכרת של בלוטות. בניגוד לגידולים שהם טריפל נגטיב, בגידולים של HER2 חיובי יש לנו הרבה מה להציע למטופלת כדי להפחית את הסיכון לחזרת המחלה והארסנל של התרופות הולך וגדל עם הזמן. אם פעם הייתה תרופה אחת, היום יש לנו כמה תרופות שאנחנו יכולים לשלב ביחד בשלבים שונים של הטיפול כדי לייעל יותר את הטיפול ולהפחית את הסיכון לחזרת המחלה.

מהניסיון שלך כאונקולוגית, מהן ההמלצות העיקריות שלך עבור המטופלות להגיע לטיפול אופטימלי?

ההמלצה הראשונה היא להיות מטופלת במרכז רפואי שנותן מענה רב תחומי, כפי שניתן ברוב המרכזים בישראל. במסגרת הטיפול הרב תחומי, שבו מתקיימים דיונים שבועיים בהם משתתפים האונקולוגים, הכירורגים, הפתולוגים והרדיולוגים כדי לקבל את ההחלטות הכי נכונות ומדויקות עבור כל אישה. אבן היסוד של טיפול בסרטן שד הוא טיפול רב תחומי.

המלצה נוספת היא שמירה על פעילות גופנית גם בזמן הטיפולים, למרות הקושי הכרוך בכך, יש כיום מחקרים שמראים שפעילות גופנית גם בתקופת הטיפולים, יכולה מאוד לעזור בשיפור איכות החיים ובהפחתת תופעות הלוואי מהטיפולים.

המלצה אחרונה היא פרואקטיביות. חשוב שהמטופלות ישאלו שאלות, מה הטיפול הכי טוב שכדאי שיקבלו, האם יש מחקרים קליניים ועוד. ברגע שהן מקבלות טיפול, במידה והן סובלות מתופעות לוואי, חשוב שיעדכנו את הצוות המטפל על מנת שיעזרו להן להשלים את הטיפול שהן צריכות.

השלמת הטיפול בשלב המוקדם באופן האופטימאלי הוא הכי חשוב על מנת להפחית את הסיכוי להישנות מחלה. חשוב גם להבין שהמעקב אחרי סיום הטיפולים המשלימים הוא על פי ההנחיות של האיגוד האונקולוגי האמריקאי, שממליץ על מעקב רופא מספר פעמים בשנה ודימות שד שנתי, כאשר הם מדגישים שבדיקת "מרקרים" בדם ובדיקת CT-PET הם אינם חלק מהמעקב אחרי סיום הטיפולים המשלימים אלא אם כן יש חשד קליני ממשי להישנות המחלה (כמו תלונות חדשות אך נשנות ומדאיגות על ידי המטופלת או ממצא חריג בבדיקה הפיזיקלית השגרתית). תקשורת עם הרופא והצוות המטפל היא קריטית כדי שהן יקבלו את הטיפול הכי נכון והתמיכה הכי מתאימה כדי להתמודד עם הטיפול.

יש להדגיש כי בחירת הטיפול האפשרי נתונה להחלטת המטפל הרושם את המרשם בהתייעצות עם המטופל.

המידע נכון לתאריך נובמבר 2018. למידע נוסף יש לפנות לרופא המטפל

מוגש כשירות לציבור בחסות חברת רוש פרמצבטיקה, בחסות חברת רוש פרמצבטיקה
  • עוד באותו נושא:
  • סרטן השד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully