וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה אתם אחראיים? הבדיקה שחובה לעשות לפני שנוהגים

בשיתוף אופטיקנה, בשיתוף אופטיקנה

13.2.2019 / 7:14

משרד התחבורה סומך עלינו שנהיה אחראיים מספיק כדי לוודא שאנחנו רואים כמו שצריך בנהיגה, אך האם זה באמת המצב? בפועל, נראה כי לא מעט אנשים שנכשלים בבדיקות הראייה בכלל מופתעים לגלות שהם זקוקים למשקפיים

גבר נוהג במכונית. ShutterStock
מתי הייתה הפעם האחרונה שעברתם בדיקת ראייה? גבר נוהג/ShutterStock

את רישיון הנהיגה, רובנו מוציאים בשנות העשרה המאוחרות, כשאנחנו צעירים, רעננים ובשיא הפריחה שלנו. בתקופה הזאת, המדדים הפיזיולוגיים אצל רבים מאיתנו עדיין בשיאם, כמו גם תפקוד האוזניים, העיניים ושאר החושים החיוניים.

השלב הראשון וההכרחי בהוצאת רישיון נהיגה הוא כמובן הנפקת טופס ירוק וביצוע בדיקת ראייה על ידי אופטומטריסט מוסמך. בדיקה זו, שבדרך כלל מבוצעת בסביבות גיל 16, קובעת האם אנחנו יכולים לנהוג או זקוקים למשקפיים בנהיגה. הבעיה היא שהראייה שלנו לא נשארת כל החיים ברמה של גיל 16. במחקר שנעשה בשיתוף איגוד האופטומטריסטים, משטרת ישראל ואיגוד רופאי העיניים נמצא כי אחד מכל ארבעה נהגים מהווה סכנה לציבור ולעצמו בגלל הידרדרות הראייה.

בדיקת ראיה. ShutterStock
1 מכל 4 נהגים מהווה סכנה לציבור ולעצמו בגלל הידרדרות הראייה. אישה בבדיקת ראייה/ShutterStock

מתוך היכרות עם התופעה המסוכנת הזאת, בעבר משרד התחבורה חייב את כל הנהגים מעל גיל 40 לבצע בדיקות ראייה כתנאי לחידוש הרישיון. אולם באוגוסט 2017 בוטלה ההנחיה והמדינה השאירה את האחריות על ביצוע הבדיקות בידי כל אחד ואחת מאיתנו. כיום ישנה דרישה לבצע בדיקה זו רק לנהגים אחרי גיל 70, ורבים כלל לא בודקים את העיניים שלהם מהבדיקה הראשונה להוצאת הרישיון בגיל 16 ועד שהם מחויבים לעשות זאת בשלב הזה.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

כמה אנחנו באמת אחראיים על הראייה שלנו?

על פני השטח, החלטת משרד התחבורה על ביטול הבדיקה כתנאי לחידוש הרישיון נראית הגיונית למדי. הרי אף אחד מאיתנו לא ירצה לשבת מאחורי ההגה כשהוא לא רואה כמו שצריך ולהציב את עצמו ואת הסביבה שלו בסיכון, אולם התוצאות בשטח מראות שגם אם אנחנו רואים בעצמנו אנשים שקולים ואחראיים - אנחנו לעיתים בכלל לא מבינים שיש בעיה שצריך לטפל בה.

"בבדיקות ראייה שהיינו עושים לנהגים מעל 40 במסגרת החוק שבוטל ראינו שאצל כרבע מהנבדקים הראייה לא תקינה, ועל פי חוק אסור להם להיות על הכביש היות והם מהווים סכנה לציבור ולעצמם", מסבירה סיוון בן-שושן, אופטומטריסטית באופטיקנה, "ובנוסף הנהגים אינם מודעים למצב הראייה שלהם ובטוחים שהם רואים מעולה ואז מגלים שזה ממש לא המצב: אנשים רגילים לראות במשך שנים בצורה מסוימת והשינויים בראייה קורים מאוד לאט ובהדרגה. רק כשהם מרכיבים משקפיים בפעם הראשונה הם באמת מבינים כמה ההבדל משמעותי ולא מצליחים להבין איך השלימו עם המצב הקודם".

אישה עם משקפיים במכונית. ShutterStock
שמרו זוג נוסף בתא הכפפות. אישה מרכיבה משקפיים בעת נהיגה/ShutterStock

חשוב להבין כי הבדיקות האלו לא רק משפיעות על הנהיגה ועל הבטיחות שלכם כנהגים. במקרים רבים הן גם מהוות הזדמנות ראשונית לזהות סימנים התחלתיים למחלות בעיניים, שבחלקן אף אפשר לטפל בהקדם כדי למנוע נזק משמעותי יותר בהמשך. האופטומטריסט הוא כמובן לא רופא עיניים ולא רשאי לאבחן מחלות, אך הוא בהחלט יכול להמליץ על המשך בירור אצל גורם מוסמך.

מה אומר החוק?

אחד הגורמים החשובים ביותר בבדיקות הראייה לנהגים הוא חדות הראייה, כלומר יכולתה של העין לזהות פריטים ממרחק. המושג המוכר "ראיית 6:6" מסמל חדות ראייה מצוינת, כאשר 6:9 זו חדות ראייה טובה וחדות של 6:15 כבר מוגדרת כחלשה.

החוק מחייב חדות ראייה של 6:12 בעין אחת לפחות לנהגים ברכב פרטי ובשתי העיניים לנהגים ברכבים ציבוריים. העונש על נהיגה ללא משקפיים מתאימים עלול להיות קנס כספי, הורדת נקודות ואפילו משפט במקרים מסוימים. בנוסף לעונש הזה, נהיגה ללא משקפיים מתאימים עלולה להציב אתכם בפני איום אחר וכבד לא פחות. במקרה של תאונה, חברת הביטוח עלולה להתנער מתשלום התביעה בשל חוסר אחריות מצדכם.

שתי דקות ואתם בחוץ

כדי לבחון את כשירות הראייה, מבצעים בדיקה פשוטה יחסית שבדרך כלל אורכת שתי דקות בלבד. "בבדיקה אנחנו בוחנים שלושה דברים", מסבירה בן-שושן. "את האופן שבו העיניים פועלות ביחד, כדי לוודא שהנהג לא סובל מכפילות ראייה, בדיקה של רוחב שדה הראייה ובדיקה נוספת של חדות הראייה שכוללת הקראה של מספרים בגדלים שונים".

התנסות במערכת הטסטים החדשה. ערן גילווארד, ניר בן טובים
הרבה השתנה מאז שהוצאתם את הטופס הירוק המפורסם. לימודי נהיגה/ניר בן טובים, ערן גילווארד

על אף שהרשויות כאמור לא מחייבות לראות 6:6 כדי לנהוג, אלא מסתפקות בדרישה מקלה יותר, גם בדרישה הזאת אנשים רבים עומדים בגיל 16, אך מתקשים לעשות זאת שוב בגיל 40. שוב נזכיר כי ההבדל בין ראייה סבירה למצוינת ברוב המקרים כלל לא מורגש ולכן לא תמיד נבין בעצמנו שהגיע הזמן לבדיקת ראייה.

איך להבטיח נהיגה בטוחה יותר?

אל תחיו עם הספק - גם אם אתם בטוחים שהראייה שלכם תקינה, הקפידו לבדוק אותה בכל כמה שנים. ההידרדרות כאמור עלולה להתחיל בהדרגה, כך שלא כדאי לסמוך על עצמכם בעיניים עצומות שתהיו מודעים אליה כשתגיע.

נקטו במשנה זהירות בשעות המסוכנות - נהיגה עם משקפיים מתאימים חשובה בכל עת, אך מקבלת משנה תוקף בשעות בין הערביים ובערב, זמנים שבהם ידוע שהראייה אפילו פחות טובה מהרגיל בשל השינויים בכמות האור שנקלט בעיניים.

היזהרו מהשמש - חדות הראייה לא מספיקה כדי להבטיח נהיגה בטוחה. עליכם לעשות הכול גם כדי למנוע סנוור בזמן הנהיגה. מומלץ להצטייד במשקפי שמש אופטיים שמותאמים למרשם המשקפיים שלכם וכוללים ציפוי אנטירפלקס שמונע סנוור. כדאי לוודא שגם משקפי הראייה שלכם מכילים את הציפוי הזה, שמשפר מאוד את איכות הראייה.

תהיו מוכנים בכל עת - לא תמיד אנחנו זוכרים לקחת איתנו את המשקפיים לכל מקום. לכן עדיף לשמור זוג נוסף של משקפיי ראייה בתא הכפפות ברכב, כך שהוא יהיה זמין לכם בכל עת.


מתוך מחויבות לציבור ולבריאות העיניים, אופטיקנה מזמינה את כל מי שעבר את גיל 40 להגיע לבדיקת סקר ראייה לכשירות נהיגה ללא עלות בכל אחד מסניפי הרשת.

לרשימת סניפי אופטיקנה

בשיתוף אופטיקנה, בשיתוף אופטיקנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully