וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שימו לב: אלה הדברים שעלולים לגרום לכם לאבד שיניים

בשיתוף סקאלה בריאות, בשיתוף סקאלה בריאות

24.1.2019 / 7:07

רובנו מעדיפים להדחיק את כל הקשור לטיפול בשיניים שלנו ומקווים שצחצוח שיניים מספיק. אבל האמת היא שאם תתעלמו מסימני האזהרה, אתם עלולים למצוא את עצמכם עם שיניים חסרות. וזו בעיה יותר גדולה משחשבתם

כאב שיניים. ShutterStock
הזנחה עלולה לגרום לאובדן שיניים. גבר סובל כאב שיניים/ShutterStock

כולנו יודעים מגיל צעיר שחשוב מאוד לשמור על השיניים. אנחנו מצחצחים שיניים, משתמשים בחוט דנטלי והחרוצים באמת אפילו הולכים לרופא שיניים לביקורת כל כמה זמן. אבל זה לא מספיק. הרבה יותר מדי אנשים מזניחים שיניים כואבות או מדחיקים את התחושה שמשהו לא בסדר בחלל הפה שלהם. מלבד כאב וטיפולי שיניים יקרים בעתיד, התופעה הזו יכולה לגרום גם לאובדן שיניים, שעלול לגרור איתו השלכות חמורות אחרות, בריאותיות וגם כלכליות. למעשה, חוסר בטיפול או טיפול לקוי גורם לאנשים רבים בישראל לאובדן שיניים, והם נאלצים לבצע הליכים מורכבים לשיקום הפה ולהשתלות שיניים חלופיות.

ד"ר זאב אורמינר, מומחה לשיקום פה וראש המחלקה לשיקום הפה בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב, מסביר כי אובדן שיניים, שלא קורה בתאונה או בפציעה, שמתבטא אפילו בשן אחת שחסרה, עלול להשפיע על יציבותן של השיניים האחרות ועל כל חלל הפה. השיניים הסמוכות וגם השן הנגדית לשן החסרה נוטות לזוז לתוך המרווח וליצור עיוות תפקודי, ולעתים גם אסתטי, ובמקרה כזה מומלץ לבצע השלמה של שיניים. בנוסף, כמעט כל אובדן שן גורר בעקבותיו אובדן עצם מאחר וכאשר עוקרים שן, העצם העוטפת אותה נספגת ונעלמת.

האשמות: עששת ודלקת חניכיים

לדברי ד"ר אורמינר, שתי סיבות עיקריות גורמות לאובדן שיניים - עששת ודלקת חניכיים. הסיבה הראשונה - עששת - היא תופעה בה השן נפגעת מכניסה של חיידקים לתוכה. אם נוצר חור בשן חובה לסתום אותו על ידי סתימה שתמנע את התרחבותו ואת הפגיעה של החיידקים. לעתים החור גדול מדי לסתימה וישנו צורך לשים עליה כתר. "יש שנמנעים מהכתר בשל שיקולים כלכליים או אחרים, ומסתפקים בסתימה גדולה במיוחד", אומר ד"ר אורמינר, "אך זו לרוב נשברת וגורמת לשן נזק חמור יותר מהחור, היא לא חזקה ועמידה כמו הכתר".

ד"ר אורמינר מתאר גם מקרים בהם חור שדרש טיפול שורש, שהשלב הראשון שלו הוא סתימה זמנית שאחריה חייב לבוא כתר על השן. לדבריו, מטופלים רבים לא חוזרים לרופא כדי להחליף את הסתימה בכתר (כי הכאבים נעלמים) "אבל הסתימה מחזיקה לכל היותר חצי שנה, ולאחר מכן נשברת ועלולה לגרום לדלקת שתגרור עקירת השן".

הסיבה השנייה לאובדן שיניים היא דלקת חניכיים, או כפי ש ד"ר אורמינר מכנה אותה "סוג של רוצחת שקטה בפה". לדבריו, "לא תמיד מרגישים בה, מלבד בשעת דימום ספונטני בעת צחצוח, או אכילת תפוח. הסממנים שלה הן חניכיים נפוחות והבל פה לא נעים. התהליך הדלקתי מתחיל כשהחיידקים נצמדים לשן ויוצרים אבנית על החניכיים. זהו תהליך שדוחק את העצם (בחניכיים) שתומכת בשן ובהמשך עשוי לגרום לאובדן שלה".

דלקת חניכיים. ShutterStock
"סוג של רוצחת שקטה בפה". דלקת חניכיים/ShutterStock

ד"ר אורמינר מציין כי רוב האנשים נמנעים מטיפול בדלקת חניכיים כיוון שאי אפשר באמת לרפא אותה, אלא רק לשלוט בה ולצמצם את הנזק. ניתן לעשות זאת על ידי ביקורת אצל הרופא, הסרת אבנית אצל שיננית ומעקב אחר הדלקת. "אבל אם לא יטפלו בה כראוי היא תלך ותחמיר ועלולה להסב נזק רב הרבה יותר", הוא מסביר, "אם היא מגיעה בגיל צעיר, היא יכולה להתפתח לנסיגת חניכיים ולהסתיים באובדן שיניים כבר בגיל 50, או אפילו קודם. על כן יש להיות מודעים למניעה באמצעות שימוש בעזרים דנטליים וצחצוח נכון".

ד"ר אורמינר מדגיש כי יש להימנע ככל האפשר מאובדן שיניים בעזרת תחזוקה שוטפת הכוללת מעקב קבוע וטיפול נכון בחניכיים ובשיניים, הכולל גם השלמת שיניים חסרות בשתלים דנטליים והרכבת כתר לשמירה על השן והגנה מפני שבר.

ד"ר זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה

לקביעת תור במרפאת השיניים של ד"ר זאב אורמינר, מומחה לשיקום הפה, חייגו: 03-6124224

בשיתוף סקאלה בריאות, בשיתוף סקאלה בריאות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully