פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      גם אתם שופכים את ה"מים" שבאריזת הגבינה? כדאי שתשקלו שוב

      ספוילר, זה בעצם לא מים אלא "מי גבינה" או Whey, באנגלית. ואם אתם מתאמנים כדאי מאוד שתכירו את זה - ה"סיירת" של החלבונים ואת כל הדרכים שבהן היא תסייע לשפר את הבריאות שלכם

      יוגורט (ShutterStock)
      "מי הגבינה" הם יותר ממה שחשבתם (צילום: shutterstock)

      גם לכם קורה שאתם פותחים קופסת קוטג' או יוגורט ורואים נוזל שקוף שהצטבר בחלק העליון? אם אתם מהאנשים שמתמלאים חלחלה וממהרים לשפוך את ה"מים" המשונים האלו, זה המקום להציע לכם לשקול את זה שוב. הנוזל הזה נקרא "מי גבינה" או Whey באנגלית, והוא החלק המזין ביותר במוצרי החלב. ה-Whey מכיל קבוצה ייחודית ויעילה ביותר של חלבונים שנמצאת אך ורק בחלב. החלק הזה מהווה כ-20 אחוזים מכלל החלבונים שבחלב, אך הערך שלו הוא החשוב ביותר מסך כל החלבונים האחרים ביחד.

      "מכל המאכלים שאנחנו צורכים, ה-Whey מכיל את האחוז הגבוה ביותר של חומצות האמינו החיונית לגוף שלנו", מסבירה טליה לביא, דיאטנית קלינית ויועצת לחברת תנובה, "חומצות האמינו הן למעשה אבני הבנייה של החלבונים, והן ממלאות תפקיד בחשוב בגדילה ובפיתוח של הגוף".

      החלבון חשוב בכל גיל

      רבים מאמינים שהגוף גדל ומתפתח רק בילדות ובנעורים. אכן בגילאים צעירים יותר הגוף נדרש ליותר חלבונים ומבצע בנייה אינטנסיבית של רקמות שריר ועצם, אך במשך כל החיים תאים נהרסים ונבנים מחדש - ולכן בכל גיל הגוף עוסק לא מעט גם ביצירה ובהתחדשות. לכן, החלבונים ממלאים תפקיד חיוני לא רק בפיתוח הגוף לספורטאים, אלא לכל אחד שרוצה לשמור על גוף בריא, חזק ומאוזן לאורך זמן.

      יוגורט עם פירות יער (ShutterStock)
      חשוב בכל גיל. אישה אוכלת יוגורט עשיר בחלבון (צילום: ShutterStock)

      הדוגמה הבולטת ביותר לפעילות הבנייה שאינה נפסקת היא צמיחת הציפורניים והשיער - שעשויים כמובן ברובם מחלבון.

      התרומה האדירה לספורטאים

      כמובן שלספורטאים החשיבות של צריכת חלבון איכותי מקבלת ערך משמעותי עוד יותר. אימון גופני למעשה יוצר קרעים מיקרוסקופיים בשריר, שבשלב מאוחר יותר מאפשרים לו להתרחב ולהתפתח. אולם כדי לעשות זאת, הגוף שלנו זקוק לחלבונים ספציפיים. או יותר נכון, לחומצת אמינו ספציפית, שחיונית לבניית השריר.

      לכן חשוב מאוד להכיר את הלאוצין, שנמצאת בחלבון ה-Whey. "המחקרים החדשים בתחום מראים שדרושה כמות סף של לאוצין, 2 גרם, כדי לגרות את השריר לבנות את עצמו. מה שיותר מפתיע זה שבשנים האחרונות גילו שכדי לגרות את השריר לבנות את עצמו, יש לצרוך את הכמות הזאת באותה הארוחה ולא לאורך יום שלם", מסבירה לביא.

      שווי חלבון של ארוחה שלמה - ביוגורט אחד

      כשאתם אוכלים חלבונים ממקורות שונים, מה שחשוב זה לא רק כמות החלבון, אלא כמה לאוצין הגוף שלכם מקבל. סדרת משקאות יופלה GO ויוגורט GO מכילים 20 גרם חלבון ו-2 גרם לאוצין.

      אישה מרימה משקולות (ShutterStock)
      חשוב אפילו יותר לספורטאים. אישה מרימה משקולת (צילום: shutterstock)

      כיום רוב תוספי התזונה המובילים לספורטאים מבוססים על אבקת מי גבינה. לדוגמה, בעוד שבחלב רגיל מהווים מי הגבינה רק כ-20 אחוזים מסך כל חלבוני החלב, בסדרת המשקאות החדשה יופלה GO ויוגורט GO - השתנה היחס בין סוגי החלבון. כלומר, במקום 20 אחוזים של Whey תקבלו 60 אחוזים - פי שלושה ממוצר חלב רגיל. המוצר גם עשיר במגנזיום, סידן, אשלגן וזרחן, וכן דל בלקטוז.

      אז בפעם הבאה שאתם מתעמלים, זכרו שמומלץ לא רק לצרוך כמות גדולה של חלבונים, אלא כדאי לספק לגוף את סוג החלבון הדרוש לו - ובכמות גדולה באותה הארוחה. את החלבונים הנכונים מומלץ לאכול אחרי פעילות גופנית מאומצת - ובמועד סמוך יחסית לזמן האימון.