וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגידול הסרטני הנסתר שעמיד בפני כימותרפיה והקרנות

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף סקאלה, סקאלה

18.11.2018 / 7:18

סביר להניח שכבר שמעתם על סרטן המעי הגס, אבל האם שמעתם פעם על GIST? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על הגידול הסרטני שעלול להיווצר בשכבת השריר של המעי, ובדרך כלל מתגלה מאוחר מדי

אילוסטרציה. ShutterStock
גידול נסתר שנוצר מתאים בשכבת השריר של המעי. מערכת העיכול/ShutterStock

סרטן היא מחלה מאוד מדוברת, כזו שמעוררת עניין רב אצל אנשים, וגם חשש. אבל יש סוג אחד של המחלה שסביר שאתם לא מכירים, וחושב שתדעו על קיומו. GIST (Gastrointestinal stromal tumor) הוא גידול סרטני המוכר למערכת האונקולוגית זה זמן רב, אבל פחות מוכר לקהל הרחב.

מדובר בגידול שנוצר מרקמת השריר והחיבור - סטרומה בלעז - של מערכת העיכול. סרטן זה נוצר מתאים שנמצאים בשכבת השריר של המעי האחראים להתכווצות ולפעילות במעי. גידול זה עלול להופיע בכל החלקים של מערכת העיכול מהוושט דרך המעי הדק ועד הגס.

תא סרטן. ShutterStock
קשה לאבחן GIST בשל העובדה שהוא שונה מהותית מגידולים אחרים במערכת העיכול. תא סרטני/ShutterStock

"GIST הוא גידול נדיר המהווה בערך אחוז אחד מכלל הממאירויות בדרכי העיכול. זה אומר ש-6 אנשים למאה אלף איש בממוצע חולים במחלה, כאשר אין הבדל משמעותי בין גברים לנשים", מסביר ד"ר עופר פורים, אונקולוג מומחה, מנהל שרות גדולי מערכת העיכול בבית חולים אסותא אשדוד ומומחה לטיפול בגידולים סרטניים שמתגלים במערכת העיכול. ד"ר פורים מסביר שכאשר התחקו אחר מנגנון הפעולה של ה-GIST גילו כי מוטציה בחלבון הנקרא KIT-C שמפעילה באופן תמידי את תאי ה-GIST היא שגורמת להופעת הגידול, כאשר הם מתחלקים ללא בקרה.

בעבר היה קשה לאבחן את הגידול, מכיוון שהוא שונה מהותית מגידולים אחרים במערכת העיכול ואף נראה שונה לחלוטין מסרטן במעי הגס תחת מיקרוסקופ. אולם, בעשורים האחרונים הצליחו לאפיין ולהגדיר מהו גידול GIST ובמרוצת השנים חלה התקדמות משמעותית בתחום מבחינת מחקר וטיפולים אפקטיביים כנגד המחלה. "נמצא למשל שיש קשר ישיר בין גודל הגידול לשליחת הגרורות. ככל שהגידול גדול יותר כך הוא בעל פוטנציאל גבוה יותר לשלוח גרורות".

sheen-shitof

עוד באותו נושא

הטיפול שישמור לכם על חיוך יפה גם אחרי תאונה או פציעה

בשיתוף סקאלה בריאות

ברוב המקרים הגידול מתגלה מאוחר מידי

GIST הוא גידול מעט מתעתע מהבחינה הזאת שקשה מאוד לגלות את קיומו עד שהוא גדל מאוד או כאשר קורה משהו דרמטי שמבשר רעות. "ברוב המקרים הגידול מתגלה בשלב מאוחר יחסית כאשר הוא משפיע על איברים אחרים. למעשה, מדובר בגידול כה גדול שאצל אנשים רבים מתגלים גידולים מסוג GIST בגודל שיכול להגיע גם עד 20 ס"מ", מסביר ד"ר פורים.

כאב בטן. ShutterStock
הגידול גורם לכאבי בטן, דימום ואפילו עילפון. גבר סובל מכאב בטן/ShutterStock

כיוון שהוא נמצא באזור השריר של מערכת העיכול, הוא עשוי לגרום לכאבי בטן, והיות והאזור של המעי עשיר בכלי דם, כאשר הוא לוחץ עליהם יתכן מצב של קריעת כלי דם שיוצרת דימום פתאומי במערכת העיכול שעלול להוביל לעילפון. "ברגע שיש תופעות של חוסר נעימות בבטן או תחושה כללית לא טובה והפציינט עובר אבחון כמו CT או MRI ובדיקות הדמיה, ניתן כבר לאבחן שמדובר ב-GIST", אומר ד"ר פורים.

כיצד מטפלים בגידול מסוג GIST?

לדברי ד"ר פורים, נמצא קשר ישיר בין גודל הגידול לשליחת הגרורות. ככל שהגידול גדול יותר כך הוא בעל פוטנציאל גבוהה יותר לשלוח גרורות. "אם הגידול לא שלח גרורות, הטיפול הוא פרוצדורה ניתוחית במהלכה מוציאים את הגידול", הוא מסביר, ואם מדובר בגידול ששלח גרורות, קיים טיפול ביולוגי שגילו לפני למעלה מ-20 שנה. טיפול זה למעשה משתק את המסלול של התא הנחוץ להתחלקות לגדילה ושליחת הגרורות והוא בעל אחוזי הצלחה גבוהים מאוד.

גידול GIST עמיד בפני כימותרפיה והקרנות, ותרופה ביולוגית נמצאה יעילה לעצירת והתייצבות המחלה למשך שנים. בניגוד לתרופות אחרות, היא אינה מועברת בעירוי לווריד או מוזרקת לגוף אלא ניטלת בצורת כדור פעם ביום למשך שנים, כך שגידול GIST הופך למעין מחלה כרונית שעם תרופה ביולוגית אפשר לחיות איתה. "על פי דיווחים בכנסים, אנשים חיים עם גידול GIST גרורתי לעיתים 10 שנים ויותר. התרופה נמצאת בסל התרופות כך שהיא גם בת השגה", אומר ד"ר פורים.

יש תופעות לוואי לתרופה הביולוגית?

"כמו לכל תרופה, גם לתרופה זו יש תופעות לוואי כמו אנמיה, בחילות, ירידה בכדוריות הדם הלבנות, התכווצויות שרירים ותופעת לוואי נדירה יחסית של הצטברות נוזלים, אך בניגוד לכימותרפיה היא לא גורמת לנשירת שיער. הפציינטים שמקבלים את התרופה מקבלים איתה עלון והסבר מפורט שמפרט בדיוק גם מה מותר ומה אסור לשתות ולאכול עם התרופה".

כיצד נהוג לטפל היום בגידול GIST?

"קיימות 3 תרופות ביולוגיות שניתנות בסדר עוקב לחולה. כלומר, הוא מקבל תרופה אחרת ביולוגית אם הטיפול בתרופה הביולוגית הקודמת אינו צלח. התרופות הביולוגיות הללו עוצרות חלבונים בתא". כל התרופות הביולוגיות עוצרות את התחלקות התאים. כמו כן מקובל לתת טיפול בתרופה הביולוגית לחלק מהחולים לאחר ניתוח שנמצאים בסיכון גבוה לחזרת המחלה.

לאתר של ד"ר פורים

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף סקאלה, סקאלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully