וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם לא בודקים סם אונס אצל נשים ששתו אלכוהול?

21.10.2018 / 13:14

סם האונס הוא סם חמקמק שנשאר בגוף רק 8-10 שעות, ולכן קשה לעיתים להוכיח את השימוש בו. בעקבות הפוסט הכואב של דפנה לוסטיג על התקיפה המינית שעברה, ביקשנו לבדוק מהו בדיוק סם אונס ובאילו מקרים לא ניתן לאתר אותו

Jaeda Sky

אשת הטלוויזיה והרדיו דפנה לוסטיג פרסמה בסוף השבוע פוסט קשה בו חשפה כי הותקפה מינית בידי מסעדן מפורסם בשנת 2005. מלבד תיאור התקיפה, היא כתבה גם כי לאחר שהתעוררה בוכה במיטה שלה, ערומה, חבר טוב לקח אותה למיון, שם ביקשו שיבדקו בדמה נוכחות של סם אונס. "הם סירבו", כך כתבה, "הטענה הייתה שיש לי אלכוהול בדם ולכן אין טעם. עד היום אני לא יודעת למה הם סירבו. אם זה בגלל שאלכוהול מטשטש את עקבות הסם או שאז פשוט לא עשו בדיקות לנשים שיכורות כי על פי ההיגיון של טרום ימי מי טו, נשים שיכורות צריכות לקחת בחשבון שאולי יתקפו אותן. ואולי לא, זה כנראה עניין של מזל".

לאור הפרסום המטריד הזה, ביקשנו לבדוק מהו בדיוק סם אונס, איך הוא משפיע על הגוף ואיך אפשר לאתר את הימצאותו. הנה כל התשובות.

מהו סם אונס?

סמי אונס הם סמים חזקים ומסוכנים שיכולים להיות מוזלפים לתוך המשקה ללא ידיעת הקורבן. התרופות הללו הן לרוב חסרות צבע, ריח, או טעם, ולכן קשה להבחין בהן אם לא חושדים.

שלושת סוגי הסמים השכיחים ביותר הם GHB , flunitrazepam וקטמין. כאשר GHB וקטמין מגיעים בצורת נוזל והflunitrazepam- מגיע ככדור שממיסים בתוך נוזל. חשוב לציין כי כל תרופה שיכולה להשפיע על שיקול הדעת והתנהגות יכולה לייצר אפקט דומה. למעשה אלכוהול הוא התרופה הנפוצה ביותר שבה נעשה שימוש על ידי תוקפים. גם סם המסיבות אקסטזי נקשר למקרים רבים של אונס אם ניתן לאדם במשקה ללא ידיעתו. אקסטזי יכול לגרום לאדם להרגיש תחושת משיכה ועוררות מינית, ותחת השפעתו אדם פחות מסוגל לחוש בסכנה או להתנגד לתקיפה מינית.

מה ההשפעה של סם אונס על הגוף?

כל התרופות שנכנסות תחת ההגדרה "סם אונס" עלולות לגרום לחולשה ובלבול ואף לעילפון. מי שצורך את הסם מאבד שליטה, ולכן עלול להיות קורבן לאונס. למרבה הצער, ישנם דיווחים רבים על שימוש בסמים אלה כנגד קורבנות, נשים וגברים כאחד.

תוך כמה זמן אפשר לאתר במיון סם אונס?

חשוב להבהיר כי ניתן לבדוק הימצאות של סם אונס גם אצל אנשים ששתו לשוכרה

קשה לגלות סם אונס שכן 8 עד 10 שעות לאחר נטילתו הוא יוצא מהגוף ואז לא ניתן לאתרו בבדיקות דם ושתן. לכן, אם עולה חשד לשימוש בסם אונס יש לפנות מיידית לבדיקה, כולל בדיקות דם ושתן, ואפילו לשמור דגימת שתן מוקדמת ככל האפשר.

לוסטיג כתבה בפוסט שלה שסירבו לערוך לה בדיקת סם אונס, להשערתה שמשום ששתתה, אך חשוב להבהיר כי ניתן לבדוק הימצאות של סם אונס גם אצל אנשים ששתו לשוכרה. למעשה, סם אונס בדרך כלל מעורב במשקאות אלכוהוליים, ותסמיניו יכולים להיראות כמו שיכרות, ולכן חשוב לבדוק בכל מקרה, ללא תלות במצב הפיקחות. ההחלטה לא לבצע בדיקה להימצאות סם אונס היא שגויה, ויש לקחת דגימות דם ושתן בכל מקרה, שכן כל עיכוב עלול לטשטש את העקבות.

איך אפשר להישמר מפני סם אונס?

ישנן מספר חברות שפיתחו אמצעים לגילוי סם אונס, חלקם עדיין תחת פיתוח. הם כוללים בין היתר ערכה לגילוי אישי שניתן לרכוש אונליין בכתובת https://www.drinksafe.com/ ועוד מספר אמצעים בפיתוח כמו מכשיר בגודל של דיסק און קי ואפליקציה שנועדו לבדוק משקה לפני שתייתו.

הנה עוד מספר כללים שחשוב לאמץ כדי להישמר:

1. לא לקבל משקאות מאנשים זרים או כאלה שאתם לא בוטחים בהם.

2. פתחו בעצמכם את בקבוק השתייה שלכם.

ויסקי עם קרח. ShutterStock
שמרו על הכוס שלכם. וויסקי/ShutterStock
אם אתם מרגישים שיכורים ולא שתיתם שום אלכוהול, או אם אתם מרגישים תחת ההשפעה של שתיית אלכוהול באופן חזק מהרגיל - יש לפנות מיד לעזרה

3. יש לשמור על המשקה שלך איתך בכל עת, גם כאשר הולכים החוצה או לשירותים. משקה שנותר ללא השגחה, מוטב לשפוך.

4. מוטב לא לחלוק משקאות.

5. אין לשתות מקערות או מכלים פתוחים.

6. אם מישהו מציע להביא לך משקה מהבר או במסיבה, עדיף ללכת עם האדם להזמין את המשקה שלך.

7. אם למשקה יש טעם או ריח מוזרים אסור לשתות ממנו. לפעמים ל-GHB יש טעם מלוח וחשוב לדעת על זה.

8. שמרו גם על החברים והחברות שאיתכם.

9. אם אתם מרגישים שיכורים ולא שתיתם שום אלכוהול, או אם אתם מרגישים תחת ההשפעה של שתיית אלכוהול באופן חזק מהרגיל - יש לפנות מיד לעזרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully